Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Ford si v Německu upevnil vedení v šampionátu

21. srpna 2007

Po dvojnásobném bodovém zisku na tratích asfaltové Německé rally si tým BP-Ford upevnil vedoucí pozici v šampionátu značek mistrovství světa v rally. Posádka Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen skončila v desátém podniku letošní sezony třetí, týmoví kolegové Marcus Grönholm a Timo Rautiainen dojeli do cíle na čtvrtém místě. Jejich umístění poznamenala nehoda na poslední rychlostní zkoušce v souboji o druhou příčku konečného pořadí.

Úřadující mistr světa nasadil poprvé na asfaltu nový Focus RS WRC 07 a svůj náskok v hodnocení značek rozšířil šest soutěží před koncem sezony na 41 bodů. Marcus Gronholm se pokouší vybojovat třetí titul mistra světa v šampionátu jezdců a i po Německé rally zůstává ve vedení průběžné tabulky. Jeho náskok se však snížil na osm bodů. Mikko Hirvonen se podeváté během posledních deseti soutěží umístil na stupních vítězů a průběžné je třetí.

Základnou Rally Deutschland bylo město Trier na jihozápadě Německa. Každá etapa přinesla jiné podmínky a také charakter tratí byl velmi proměnlivý. Silničky mezi vinicemi v Moselském údolí, rozbité cesty v bývalém vojenském prostoru Baumholder a rychlé asfaltky v okolí Sárska tvořily itinerář soutěže o celkové délce 356,27 kilometrů. Počasí tentokrát účastníkům přálo. Obvyklé dešťové přeháňky se letos oblasti vyhýbali a většinou se jelo na suchu. Volba pneumatik tak byla mnohem jednoznačnější než v uplynulých letech. Jezdci se většinou spoléhali na pneumatiky BFGoodrich se vzorkem pro suché povrchy.

Marcus Grönholm vyrazil do závěrečné etapy z druhého místa. Před třetím Francoisem Duvalem měl náskok 12,6 sekundy. Duval zvítězil v prvních čtyřech rychlostních zkouškách a před závěrečným měřením sil stáhl Gronholmův náskok na 5,6 sekundy. Devětatřicetiletý Fin však ztratil na posledním úseku koncentraci, když ho vylekala kráva, stojící na krajnici. Havaroval a ztratil v místě nehody 80 sekund. Výsledkem byl propad na čtvrté místo za Duvala a Hirvonena. V cíli provizorně opravil poškozené zavěšení zadního kola a dopravil vůz do závěrečného servisu.

„Byli jsme varováni, že u trati stojí kráva,“ říká Gronholm. „Traťový komisař na nás mával a zvíře jsem minul bez problémů. Vyvedlo mě to ale z rovnováhy a chvíli jsem nevěnoval pozornost Timovu čtení rozpisu. O sto metrů dále jsem byl v levotočivé zatáčce příliš široký a zadek auta narazil do zdi, což nás roztočilo. Dojeli jsme sice do cíle, ale museli jsme auto opravit, abychom se dostali zpátky do servisu.“

„Je to pro mě zklamání, ale s výkonem nového Focusu RS na asfaltu jsem byl spokojený. Byli jsme Loebovi blíže, než na minulých asfaltových soutěžích a to je povzbudivé, když vezmeme v úvahu, že další tři podniky s tímto povrchem máme před sebou. Duval jel dneska pekelně rychle, takže já jsem musel jet také tak. Teď se musíme zaměřit na další soutěž na Novém Zélandu a nesmíme chybovat,“ dodává Gronholm.

Mikko Hirvonen byl dnes ráno pouze 5,1 sekundy za Duvalem. Zariskoval při výběru pneumatik a spoléhal na to, že pokud by se objevil déšť, měl by před Belgičanem výhodu. Na rozdíl od jeho tvrdší směsi se Fin rozhodl použít měkkou. Pršet ale nezačalo a sedmadvacetiletý Fin se musel spokojit se čtvrtou příčkou. Až drama jeho týmového kolegy ho nakonec vyneslo na stupně vítězů.

„Rozhodli jsme se to zkusit na měkkých pneumatikách, protože existovala určitá šance, že by mohlo začít pršet. Nakonec se ale jelo na suchu a když jsem se dozvěděl Duvalův první mezičas, usoudil jsem, že nemá smysl jet příliš na hraně. Na jeho tvrdší pneumatiky jsme na suché trati neměli. Za třetí místo jsme nakonec rádi, ale pro Marcuse je to velká smůla. Naštěstí tým příliš neztratil a mohli jsme si i tak upevnit naše vedení. Výsledek je pro mě dobrý. Ukazuje, že mohu dojet na stupních vítězů na šotolině i na asfaltu. V Německu jsem nikdy takhle rychlý nebyl a jsem spokojený jak s mým vlastním výkonem, tak s výkonem auta,“ říká Hirvonen.

Ředitel týmu BP-Ford Malcolm Wilson sledoval mezičasy a věděl, že v době, kdy Marcus havaroval, byl na tom s časem lépe, než Duval. „Je to zklamání, protože Marcus měl až do té chvíle všechno pod kontrolou. Jsem ale rád, že máme obě auta na bodech. Výkon našich aut byl pro mě povzbuzením, stejně jako výsledky obou našich jezdců, pro které není Německá rally zrovna oblíbenou soutěží. I přes Marcusovy problémy jsme stále v silné pozici v obou šampionátech,“ říká.

Ředitel Ford TeamRS Jost Capito: „Nový Focus RS WRC prokázal, že je i na asfaltu konkurenceschopný. Jeho spolehlivost nám dovolila zvýšit náskok ve vedení šampionátu.“

Pro tým BP-Ford nezbývá příliš času na odpočinek. Ihned totiž začínají přípravy na Rally Nový Zéland, která se pojede ve dnech 30. srpna až 2. září v okolí Hamiltonu na North Islandu.

Ford

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >