Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Latvala přepisuje dějiny, Ford ovládl švédské pódium

11. února 2008

Teprve dvaadvacetiletý jezdec týmu BP Ford Abu Dhabi přepsal ve Švédsku dějiny světové rally. Jari-Matti Latvala, jehož navigoval Mikka Anttila, se stal nejmladším vítězem soutěže MS všech dob. Týmoví kolegové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen dojeli s dalším Focusem RS WRC druzí. Gigi Galli a Giovanni Bernacchini z týmu Stobart svým třetím místem korunovali švédský úspěch Fordu.

Jari-Matti Latvala svým vítězstvím překonal bezmála 28 let starý rekord. Dosud nejmladším vítězem byl od roku 1980 jeho legendární krajan Henri Toivonen, který vyhrál britskou RAC rally ve svých čtyřiadvaceti letech. Maximální bodový zisk ze Švédska vynesl BP Ford Abu Dhabi tým do čela tabulky hodnocení značek a dopomohl mu k desetibodovému náskoku. Mikko Hirvonen se usadil na prvním místě průběžného pořadí šampionátu jezdců, šest bodů před druhým Latvalou.

Latvalu s Anttilou přivítal po příjezdu do servisní zóny sám Marcus Grönholm, jehož Finové v sestavě továrního týmu Ford nahradili. „Pro Jari-Mattiho je to neuvěřitelný den, na který nikdy nezapomene,“ říká dvojnásobný mistr světa a vítěz třiceti světových soutěží, který se na konci minulé sezony rozhodl ze světa WRC odejít. „Jari-Matti je součástí nastupující mladé generace a společně s Mikkou ho čeká skvělá budoucnost.“

Letošní Švédská rally zůstala hodně dlužna své pověsti jediné pravé zimní soutěže v šampionátu. V centrálním Švédsku panovalo nezvykle teplé počasí a o tradičních zasněžených tratích s vysokými sněhovými bariérami mohli účastníci leda snít. Realitou byla promáčená šotolina s kalužemi a sněhovou břečkou. Kvůli rozježděnému povrchu po prvních průjezdech soutěžních vozů museli organizátoři dokonce dvě z plánovaných dvaceti rychlostních zkoušek zrušit. Takovéto podmínky nebyly ani zdaleka ideální pro úzké zimní pneumatiky, opatřené hroty. Vzorek Pirelli Sottozero však fungoval spolehlivě.

Latvala se usadil na prvním místě průběžného pořadí již po druhé rychlostní zkoušce soutěže. V pátek vyhrál všech šest měřených úseků a vypracoval si náskok, o který se již nenechal připravit. Po osmnácti rychlostních zkouškách o celkové délce 309,10 kilometrů dojel o dva dny později do cíle 58,3 sekundy před druhým v pořadí.

„Henri Toivonen je mým velikým vzorem a snil jsem o tom, že bych mohl jeho rekord jednou překonat. Hrozně moc to pro mne znamená,“ říká Latvala. „Na vítězství při svém druhém startu za tovární tým jsem si nedovolil ani pomyslet, zvláště po zklamání z výsledku v Monte Carlu. Opravdu nemám dost slov abych popsal, jak se cítím. Vůbec jsem nemyslel na to, že bych mohl o tomto víkendu vyhrát. Teprve dneska ráno mi začalo docházet, že by se to mohlo podařit. V pátek se mi podařilo dobře odstartovat. Potom jsem nechyboval a mohl jsem si kontrolovat svou rychlost. S autem jsem byl naprosto spokojený a důvod k oslavě má dnes celý tým,“ dodává.

Hirvonen měl díky své páteční startovní pozici nejhorší podmínky, ale i tak se usadil na druhém místě. Velmi brzy si uvědomil, že honbou za vedoucím Latvalou by mohl přijít o body za stříbrnou příčku, které by ho vynesly do čela průběžné tabulky šampionátu jezdců.

„Společně s Jari-Mattim jsme možná dva mladíčci v týmu Fordu, ale dneska jsme ukázali, že i tak máme na to, abychom dojeli první a druhý, a jak silný s námi může tým být,“ říká. „Přijel jsem do Švédska vyhrát, ale Jari-Matti už v pátek ukázal, že tohle je jeho soutěž a tak jsem se musel spokojit s druhým místem. Útěchou je pro mě fakt, že jsem poprvé ve vedení šampionátu. Jsem si jistý, že pár soubojů s Jari-Mattim nás ještě čeká. Byl jsem mrzutý z toho, že jsem se v pátek nemohl dostat do tempa. Ale nakonec jsem rád za body, které jsem získal. Vždycky jsem říkal, že když nebudu moci vyhrát, chci být alespoň druhý. A to se opět podařilo.“

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson se po perfektní soutěži samozřejmě radoval. „Je to snový výsledek a důležitý víkend. Věděl jsem, že by Jari-Matti mohl v letošní sezoně nějakou soutěž vyhrát, ale přišlo to dříve, než jsem čekal. Mikko předvedl učebnicový výkon, auta fungovala spolehlivě a takovýto výsledek v takovýchto podmínkách je obzvláště významný,“ říká.

Mark Deans, ředitel motorsportu evropského Fordu, dodává: „Pro Ford to byl nádherný víkend. Tři Focusy RS na stupních vítězů a čtyři v pětce nejlepších dokazují rychlost a odolnost našeho vozu. Právě tyto vlastnosti nás vynesly v uplynulých dvou sezonách ke dvěma světovým titulům.“

Třetím podnikem letošního seriálu bude šotolinová Mexická rally. Zároveň se jedná o první z trojlístku soutěží mimo evropský kontinent. Hostitelem mexické soutěže bude ve dnech 28. února až 2. března město Leon.

Ford

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >