aktuálně: 37 uzavírek, 0 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Hirvonen zahájil sezonu WRC 2008 na stupních vítězů

28. ledna 2008

Nejlepšího výsledku ve své dosavadní kariéře dosáhl v Monte Carlu druhým místem jezdec týmu BP Ford Abu Dhabi Mikko Hirvonen se spolujezdcem Jarmem Lehtinenem. Ani jeden ze svých dosavadních čtyř monackých startů nezakončili Finové na stupních vítězů. Po čtyřech náročných dnech se jim to letos s Focusem RS WRC podařilo.

Týmovým kolegům Jari-Mattimu Latvalovi a Miikkovi Anttilovi patřilo v cíli problematické soutěže 12. místo. Khalid Al Qassimi a Michael Orr skončili se třetím oficiálně nasazeným Focusem RS WRC šestnáctí. Obě posádky dojely do cíle díky využití pravidla o SupeRally. Focusy RS obsadily v cíli pět pozic mezi desítkou nejlepších.

Asfaltovou Rallye Monte Carlo tvořily tři etapy v pohořích Vector a Ardéche. Před závěrečným dnem se všichni účastníci přesunuli do hor nad Monakem. Devatenáct rychlostních zkoušek měřilo 362,09 kilometrů. Celkově byly podmínky na tratích k posádkám nezvykle příznivé. I tak na ně ale číhaly zrádné ledové plotny, zejména na severních úbočích hor.

Mikko Hirvonen se bezpečně usadil na třetím místě již během prvního dne a v sobotu dopoledne se posunul na druhé. Protože neměl šanci zaútočit na první pozici a zároveň nebyl nikým ohrožován ze zadních pozic, rozhodl se dnes pro jízdu na jistotu. Po pěti rychlostních zkouškách, mezi nimiž nechyběly dva průjezdy legendárního úseku Col de Turini a divácký okruh, vedoucí po části okruhu Grand Prix F1, dojel do cíle s náskokem 24,2 sekundy před třetím Chrisem Atkinsonem.

„Druhé místo je skvělé a je to pro mě výborný start do sezony,“ říká sedmadvacetiletý Hirvonen. „Na této soutěži se mi nikdy moc nedařilo, takže pódium má pro mě skoro stejnou cenu jako vítězství. Nevěděl jsem, co od Monte mohu čekat, ale zahájil jsem sezonu podle plánu. Chci být druhý všude tam, kde nebudu moci vyhrát. Když jsem se na druhé místo posunul, mohl jsem trochu zvolnit, protože zezadu mi nebezpečí nehrozilo. Nebyl jsem si jistý, jak budou fungovat pneumatiky Pirelli. Byly ale dobré a teď je na mně, abych byl pozorný při psaní rozpisů.“

Jari-Matti Latvala ztratil hodně času již ve čtvrtek večer, když musel po defektu měnit přímo na trati rychlostní zkoušky kolo. Při dalším nárazu do kamene poškodil v sobotu zavěšení kola a musel odstoupit. Do posledního dne startoval ze 14. pozice. Třemi časy v top3 se posunul o další dvě místa vzhůru pořadím. Se spolujezdcem oslavili padesátý společný start a pro Anttilu to byl zároveň celkově 150. v jeho kariéře.

„Udělal jsem dvě chyby a byl to dlouhý a únavný víkend. Dnes jsem se dostal do dobrého tempa a s časy jsem byl spokojený,“ říká dvaadvacetiletý Fin. „Je škoda, že to přišlo o tři dny později. Hodně jsem se poučil o nových pneumatikách a zkracování zatáček. Už vím, že si to nemohu dovolit, pokud chci dojíždět až do cíle. Dnes jsem také zjistil, že pneumatiky fungují nejlépe, když do zatáček najíždím s větší agresivitou.“

Al Qassimi startoval v Monte Carlu poprvé a svou smůlu si vybral již v pátek. Po nárazu poškodil zavěšení kola a musel odstoupit. Během dalších dvou dnů se posunul z 26. na 16. pozici. „Byla to neuvěřitelně těžká a technická rally. Když jsem ale porovnával své časy s ostatními, dodávalo mi to kuráže. Před páteční chybou jsem figuroval v top10 a z toho jsem měl radost. Pak už jsem jenom získával zpátky ztracenou sebedůvěru. Spolupráce s novým spolujezdcem byla výtečná a jeho zkušenosti z WRC mi pomohly při psaní rozpisů.“

Ředitel BP Ford Abu Dhabi týmu Malcolm Wilson je se startem do sezony spokojený. „Mikko byl pod velkým tlakem, ale místo po Marcusovi zaplnil dobře. Jeho práce na mě udělala velký dojem. Z pohledu výsledků jsem si nemohl přát víc. Jari-Matti dostal tvrdou lekci a věřím, že z ní bude čerpat v celém zbytku sezony,“ říká.

Mark Deans, ředitel motorsportu evropského Fordu dodává: „Mít v cíli této legendární rally pět vozů mezi desítkou nejlepších je pro Ford skvělým výsledkem. Je to pro nás nastavení úrovně, na kterou musíme letos aspirovat. Věřím, že je to v našich silách.“

Dalším podnikem bude ve dnech 7. - 10. února zasněžená Švédská rally s centrem ve městě Karlstad.

Martin Linhart

Další články

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >

Co byste měli vědět o pneumatikách Bridgestone a proč jsou skvělou volbou?

Bridgestone, světový lídr v produkci pneumatik, nabízí špičkovou technologii a inovace v rámci pneu pro osobní vozy, SUV a 4x4. Tady se podíváme na to co je značka Bridgestone vlastně zač, jaké pneu nabízí a co za výhody přináší řidičům, kteří hledají spolehlivost, bezpečnost a výkon.

zobrazit článek >