aktuálně: 37 uzavírek, 2 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Jänner rally v podání vítěze třídy N3 - Petra Křížka

22. ledna 2008

Zkušený pražský pilot Petr Křížek zahájil rok 2008 nejlépe jak mohl. Vítězství ve třídě N3, auto bez poškození, plný počet bodů v tabulce MMČR. V žádném případě se nejednalo o snadné vítězství, což se také nedalo předpokládat.

„Ano je tomu tak,“ říká Petr Křížek a pokračuje, „již při tréninku, kdy jsme možná desetkrát přezouvali z hřebíků na asfalt a zpět (abychom hřebíkové pneu v pokročilém věku pošetřili) bylo jasné, že soutěž to bude nad míru těžká. Asfalt střídal led a sníh a opět asfalt a zase led atd.“

Jaké jsou tvé zkušenosti s jízdou na hřebíkách, mnoho našich pilotů s ní nemá velké zkušenosti.

„Má první zkušenost s hřebíky je stará jeden rok, kdy jsme před Šumavou pořídili hřebíkové gumy (babičky) v té době bez hřebíků, nechali nastřílet nové a vyzkoušeli na třech kilometrech za Prahou. A teď až při tréninku jsme je dojezdili tak, že jsme s nimi dokonce do jednoho kopce ani nevyjeli. Z toho plyne, že po nazutí nové sady hřebíkových pneu při závodě na RZ 1 jsem byl příjemně překvapen, jak pěkně fungují.“

Tvé pocity se odrazily v dosaženém čase, kdy jste byli nejrychlejší dvoukolka.

„RZ 1 mi opravdu sedla, po prvním zahřívacím kole jsem postupně zjišťoval co si mohu s hřebíkem dovolit a RZ pěkně ubíhala. Naše radost trvala však pouze do RZ 2. Převážně asfaltová zkouška hřebíkům vůbec neseděla a při snaze na asfaltu hřebíky nezničit jsme několik sekund na své soupeře (myšleno z dvoukolek) ztratili,“ zamýšlí se Petr Křížek. „Naše volba pneu byla však vcelku jednoduchá. K dispozici jsme měli, naštěstí, jen hřebíky, mokrou gumu nebo slik, takže pneu loterie byla vyřešena již předem. Slik bychom dávali jen kdyby šlo do tuhého,“ směje se pražský pilot.

Paradoxně, tento handicap možná nakonec napomohl, že jste celou soutěž absolvovali bez škrábance

„Asi ano, protože ač asfalt hřebíky řádně poničil, stále to byla nejjistější volba. Daleko vhodnější, jak ukázaly dosahované časy Andrea de Luny s Cliem nebo Felixe Herbolda se Suzuki, byly sportovní zimáky s malým hřebíčkem. Na sněhu trochu kloužou na asfaltu, ale drží. Ale udrž nervy na sněhu a ledu, někde malinko přidáš a jsi venku, proto možná dobře, že nebyly. Za celou soutěž jsme neměli jedinou krizi (až na jedno šustění při brzdách, kdy se kola na chvíli zastavila) a vše projeli bez problémů. Je, ale pravda, že jen souhra příznivých okolností tomu chtěla, že všechny sněhové tyče kolem silnic zůstaly po nás vcelku, protože několikrát už to měly nahnutý,“ uvažuje Petr Křížek.

Takhle to vypadá, že to tak složité zase nebylo.

„V žádném případě,“ ohrazuje se Petr Křížek, „situace byla nejistá až do cíle poslední RZ, protože v každé zatáčce se mohlo skrývat neočekávané nebezpečí. Myslím si, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že letošní Janner rally byla svou proměnlivostí jedna z nejobtížnějších soutěží, co jsem dosud odjel. Rozpis jsme psali nadvakrát, první napsání jsem pojal odvážně, avšak po opětovném projetí po čtyřech dnech jsme téměř všechny RZ přepsali do opatrnější varianty.“

Pokus se zhodnotit průběh soutěže.

„Náš plán byl od startu jasný - hlavně se neporazit sami a tím myslím jak vinou posádky tak vinou techniky. Dle našeho názoru, většina posádek jedoucích s námi v kontaktu, stejně jako my, se v první řadě soustředila na projetí dané RZ, kdy mnohdy bylo obtížné jen se udržet na silnici a teprve po dojetí do cíle RZ se s nejistým očekáváním hledělo na časy. V průběhu RZ jsme neměli absolutně přehled, jestli jedeme rychle nebo pomalu. Asi na třech RZ jsme se snažili zatáhnout a zrychlit, ale až porovnání časů se soupeři nám mohlo dát přesnější odpověď. Výsledky byly však významně ovlivněny druhem použitých pneu a to jak v náš prospěch tak neprospěch.

Na RZ1 jsme získali mírný náskok, který nám postačil při následujících více asfaltových vložkách. Na sobotu jsme nasadili na předek nové pneu, což se pozitivně odrazilo v časech z dopoledních RZ a získali náskok na naše soupeře ze třídy. Na před námi jedoucí de Lunu a Herbolda už jsme měli velkou ztrátu. Na předposlední RZ 17 jsme se pokusili zatáhnout, s tím, kolik se nám podaří na dvoukolky před námi najet. De Luna nám dal 50 s a Herboldovi jsme my dali 10 s. Tím bylo rozhodnuto, poslední RZ je potřeba hlavně dojet bez problémů, to však bývá nejtěžší,“ rekapituluje spokojený Petr Křížek.

Co jsi říkal posledním RZ 17/18 Gutau - Aisttal?

Petr významně pokýval hlavou: „Pěkné, drsné, rychlé, dlouhé, možná královské. Je to RZ, která v sobě zahrnuje téměř veškeré špeky a sežíračky z předchozích vložek soutěže. Je to takový výcuc toho “nejzajímavějšího„, dlouhé roviny na plný plyn s rozskákanou zatáčkou na konci, ledové pasáže v lese, prudká odbočení, monte na srdíčko dole v údolí, klouzavý asfalt před cílem, prudký, rychlý sjezd lesem po zimním asfaltu apod. Dát tuhle RZ 3× za sebou, byl by to krásný rallysprint v každou roční dobu. Při poslední RZ jsem štípal trojku drát, abychom to někde nerozbili,“

Jaký máš celkový dojem ze soutěže, a co říkáš jejímu zařazení do MMČR?

„Náš dojem je veskrze dobrý, což je samozřejmě dáno výsledkem,“ říká Petr Křížek. „První místo ve třídě N3, 10. z českých posádek a 3. nejrychlejší dvoukolka to není úplně zlé. Soutěž je to velice náročná, sportovně zajímavá, ale tak trošku odtržená pro naše partnery. Její zařazení do MMČR se již stalo tradicí, je však otázkou zda by nebylo možné tuto soutěž nahradit soutěží na území ČR. Ze sportovního hlediska, takové zkoušky by se u nás jen těžko hledaly a to ne, že bychom neměli dostatek silnic a silniček, ale ochota organizátorů a obcí se dohodnout je u nás pravděpodobně menší než v zahraničí.

Závěrem bych rád poděkoval fanouškům, kteří vytvořili báječnou atmosféru kolem celé trati a také celému týmu včetně našich partnerů, bez kterých bychom se nemohli zúčastnit, za podporu a odvedenou práci, jmenovitě zejména Martinu Bartůňkovi, který překonal i 40. horečky a vydržel až do konce soutěže. Jistě v duchu doufal, že pojedeme domů už v pátek,“ směje se závěrem pražský jezdec Petr Křížek.

-pr-

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >