Česká posádka Jaroslav Orsák - Karel Vajík se stala hrdiny rakouské Jänner Rallye. Se svým produkčním Lancerem Evo 9 se dostali do čela už na úvodní vložce, vedli většinu soutěže, ale o zasloužené vítězství přišli vinou poruchy motoru.
I jízdou 'na tři válce' dokázal šestadvacetiletý Orsák zajíždět časy v první desítce a vybojoval jako náš nejlepší jezdec cennou bronzovou příčku.
Orsákův tým bral svůj čtvrtý start na Lednové rally velmi vážně. Jarin si chtěl zimní podmínky nejen užít a navázat na svůj výkon z Mikulášské rally, ale zároveň získat další zkušenosti před odjezdem do Monte Carla. Před soutěží pilně testoval, a protože byla hlášena obleva, připravoval se i na smíšené podmínky. Jeho mechanici byli v plné permanenci až do noci i mezi svátky, neustále na voze měnili geometrii, tlumiče i pneumatiky. Čtvrteční shakedown test projela posádka Orsák - Vajík měřený úsek jen dvakrát. Druhý nejrychlejší čas potvrdil, že nasazené tempo i nastavení podvozku jsou pro panující podmínky optimální.
Zatímco většina favoritů si na zrádné zasněžené trati vylámala zuby už na úvodní vložce, Orsák naopak všem soupeřům ukázal, že nebudou moci příliš taktizovat. Po vítězství na první vložce se usadil na čele. Na druhém měřeném zajel na vlas shodný čas s trojnásobným vítězem soutěže Václavem Pechem, který však na následující zkoušce havaroval a vypadl ze hry. Jezdec z Valašských Klobouků na chvíli ztratil vedení, na RZ6 však už byl zase zpět na pozici lídra. Jeho taktika držet vysoké tempo, které přinutí soupeře chybovat, nesla ovoce. Zatímco ostatní po dlouhé a náročné páteční etapě už pomalu mysleli na postel v hotelovém pokoji, Orsák zrychlil, vyhrál závěrečnou zkoušku první etapy a po odstoupení Aignera šel spát s výrazným náskokem 35,6 sekund.
„Víme, že ještě nemáme vyhráno,“ hodnotil v sobotu ráno střízlivě situaci Orsák. „Rakušané domácí tratě dobře znají a určitě zaútočí. První den jsme absolvovali naprosto bez problémů, dařila se nám i volba obutí. Dnes startujeme jako první a jsme v nevýhodě, protože všichni budou dopředu vědět, na jakých pneumatikách jedeme.“
Zatímco mnozí konkurenti měli z ranní namrzlé trati obavy a obuli úzké šestnáctipalcové gumy na sníh, vedoucí posádka odstartovala na širokých osmnáctipalcových pneumatikách s krátkými hřeby „a la“ Monte Carlo. Opět to byla trefa do černého a Orsák s Vajíkem navýšili svůj náskok na 40 vteřin. Na RZ12 bohužel zasáhla vyšší moc a v poslední třetině vložky začal motor mitsubishi výrazně ztrácet výkon. Na dalším úseku už bylo jasné, že motor jde jen na tři válce. Namísto myšlenek na vítězství nastal „boj o přežití“. Mechanici v servisních přestávkách vyměnili svíčky i vstřiky, jednalo se o mechanický problém uvnitř motoru. Nejrychlejší česká posádka před sebe musela pustit nejprve Harracha a na předposlední zkoušce je přeskočil i úřadující rakouský mistr Baumschlager s Fabií S2000 Evo2. I s poruchou motoru dokázal Orsák zajíždět rychlé časy a třetí příčku si už udržel až do cíle.
„Pokračovali jsme bez ALS, nevytáčel jsem motor na maximální otáčky a snažil jsem se jet co nejplynuleji,“ vysvětloval v cíli Orsák. „Je to škoda, motor byl sotva v polovině své plánované životnosti. Naše auto bylo skvěle připraveno, díky podpoře našich sponzorů jsme disponovali novou převodovkou, diferenciály i poloosami. Bohužel, problém s motorem jsme předvídat nemohli. Dokud auto fungovalo, ověřili jsme si, že jsme byli schopni náskok udržet a zvítězit.“
Adrenalínový závěr soutěže s Orsákem prožívalo samozřejmě i celé zázemí. Se servisním zabezpečením poprvé pomáhal renomovaný tým Locar z Uherského Brodu. „I když se naše spolupráce upekla na poslední chvíli, fungovala perfektně,“ pochvaloval si premiérové společné účinkování Vilda Lovecký, který má se soutěžními vozy Mitsubishi bohaté zkušenosti. Vždyť připravoval před drahnými lety už Gargulákův Lancer Evo 3. „Měli jsme v Rakousku dva mechaniky, kteří se pořádně zapotili. V sobotu jsme vyměnili všechno, co se dalo, ale bylo to marné. Nezbylo nám než se modlit, že motor vydrží až do cíle. Přesnou diagnózu zatím neznáme, ale jsem přesvědčený, že je podpálený ventil na druhém válci.“
Jaroslav Orsák pokračuje ve svém nabitém lednovém programu. Ve středu odlétá do Francie, kde bude testovat svoji zbraň pro Rallye Monte Carlo. Čeká na něj zbrusu nový Citroën DS3 R3T postavený podle nejnovější technické specifikace.
Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?
zobrazit článek >Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?
zobrazit článek >Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.