aktuálně: 37 uzavírek, 3 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Odhodlaný Latvala se v Británii stal vicemistrem světa

16. listopadu 2010

Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila z týmu BP Ford Abu Dhabi uzavřeli letošní ročník mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích na druhé příčce celkového pořadí, když se v dnes ukončené britské rallye prosadili na stupně vítězů. Jejich výsledek byl zároveň důstojným rozloučením pro rekordní Ford Focus RS WRC, který dnes hájil barvy továrního týmu v mistrovství světa naposledy.

Druhá posádka týmu, Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, se po třídenním zápolení v lesích jižního a středního Walesu ocitla na čtvrtém místě. V hodnocení jezdců je tak Hirvonen celkově šestý. Tým BP Ford Abu Dhabi si pojistil druhou příčku celkového hodnocení týmů již s předstihem, takže v Británii o body do šampionátu nemusel bojovat.

Díky Latvalově umístění na stupních vítězů odchází Focus RS WRC po dvanácti letech na odpočinek se 44 vítězstvími v mistrovství světa a 99 umístěními na ´pódiu´. Vůz dokázal bodovat v těžko představitelných 132 po sobě jdoucích soutěžích - tato šňůra nebyla přerušena od začátku sezóny 2002. V příštím ročníku se pokusí na tento rekord navázat zcela nová Fiesta RS WRC.

Britská rallye letos potvrdila svoji pověst jedné z nejnáročnějších soutěží šampionátu. V důsledku intenzivních dešťů byly šotolinové lesní cesty, na nichž se odjela většina z celkem 344,96 ostrých kilometrů, pokryty vrstvou bláta a v průběhu zahajovací (páteční) etapy byly jisté problémy s hlubokými kalužemi na některých místech trati.

Pětadvacetiletý Latvala však z těchto podmínek dokázal vytěžit vedení po větší část první etapy, než kvůli zamlženému oknu v závěrečné rychlostní zkoušce narazil do náspu podél trati a poškodil pneumatiku. Ztratil tak více než minutu a propadl se na šesté místo. V sobotu se však dokázal rychle vyšplhat na čtvrtou příčku a po odstoupení Sébastiena Ogiera se pustil do souboje s Petterem Solbergem o druhé místo v celkovém pořadí.

Aby toho dosáhl, potřeboval Latvala dojet na stupních vítězů, kam se mu podařilo dostat po předposledním měřeném testu v Resolfenu. „Tohle je můj velký den a je to fantastický pocit. Mým cílem na začátku ročníku bylo dostat se mezi top tři nejlepší jezdce šampionátu, takže druhé místo je úžasné. Letos jsem vyhrál dvě soutěže a nikdy jsem si nepředstavoval, že to dopadne takhle, protože v týmu jsem byl druhým jezdcem,“ řekl.

„V pátek jsem měl defekt, který jsem si sám zavinil, a to mě stálo vítězství v soutěži, ale byla to jenom moje chyba. Byl jsem z toho deprimovaný, ale celý tým mě povzbuzoval. Měl jsem pochybnosti, ale oni ne. Mikka i já jsme tento rok tvrdě dřeli, ale chci mu teď poděkovat za podporu a povzbuzení. Auto o tomto víkendu předvedlo svoje schopnosti, proto musím poděkovat také svému Focusu,“ dodal Latvala.

Hirvonen uzavřel první etapu jako čtvrtý, ale včera se třicetiletému finskému jezdci vedlo lépe a posunul se na třetí příčku. Latvala se na něj nicméně stále dotahoval, na začátku nedělní etapy dělilo oba piloty týmu BP Ford Abu Dhabi jen 8,6 s. Hirvonen nakonec dojel se ztrátou 18,0 s na Latvalu.

„Včera i dnes jsem měl slušné, konzistentní tempo, což upevnilo moji jistotu,“ řekl Hirvonen. „S Focusem RS WRC jsem zažil nejlepší okamžiky své kariéry a musím přiznat, že na konci dnešní etapy jsem byl plný emocí, když jsem si uvědomil, že s tímto vozem už jezdit nebudu. Naproti tomu se už nemohu dočkat, až příští rok usednu do nového Fordu Fiesta RS WRC. Byla to náročná sezóna a nyní se cítím připraven zapracovat na tom, abych mohl v ročníku 2011 opět bojovat o titul. Příští rok bude díky novým autům napínavý, nemohu se dočkat.“

Kálid Al Kassimi z Abú Dhabí a jeho spolujezdec Michael Orr dovezli třetí tovární Focus RS WRC do cíle jako jedenáctí.

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson vyzdvihl Latvalův vývoj během ročníku 2010. „Jako jezdec postupně vyspíval a klíčovým faktorem pro zisk postu vicemistra byla jeho schopnost odvádět konzistentní výsledky, kterou dříve postrádal. Tím, že jsme z něj udělali druhého jezdce týmu, jsme poněkud snížili tlak, jemuž byl vystaven, a to mu v jezdeckém rozvoji velmi pomohlo. Po celou sezónu odváděl profesionální práci. Mikko uzavřel těžký rok dobrým výsledkem, který mu dodá jistotu do sezóny 2011,“ řekl.

Sportovní ředitel Ford of Europe Gerard Quinn doplnil: „Pro tým to byl nesmírně náročný ročník s tvrdou konkurencí. Přestože pozice vicemistra v hodnocení jezdců je skvělou odměnou za Jari-Mattiho důslednost, jsme zde proto, abychom vyhrávali, a v příští sezóně se zaměříme na zisk dalšího mistrovského titulu v hodnocení týmů. Je smutné, že končí éra Focusu, vozu, který dvakrát po sobě získal Fordu titul šampiona, ale jsem nadšený z představy, že brzy uvidím bojovat s konkurencí Fiestu RS WRC.“

Ford

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >