Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Grönholm chce ve Walesu zvítězit

30. listopadu 2007

Cílem nově korunovaného mistra světa, týmu BP-Ford, je získat po obhajobě titulu v hodnocení značek také titul v šampionátu jednotlivců. Marcus Grönholm a Timo Rautiainen mají před Britskou rally (29. listopadu - 2. března) na tento úspěch stále naději. Před ukončením své aktivní kariéry se o zisk třetího titulu mistra světa při svém 150. startu v MS ve Walesu určitě pokusí.

Finům patří před závěrečným podnikem letošní sezony druhé místo v historických tabulkách WRC se třiceti vítězstvími. Pět z nich vybojovali s Focusem RS WRC. O další se musí poprat na britské šotolině a doufat, že jejich hlavní rival Sebastien Loeb nedojede lépe než šestý. Francouz se před finskou posádku dostal po Irské rally a vede průběžnou tabulku o šest bodů.

Marcus Grönholm v Irsku havaroval, ale podle lékařů je naprosto v pořádku a může do soutěže nastoupit. Ví, že ho čeká nelehký úkol, ale zároveň doufá, že nepředvídatelné tratě Britské rally by mohly hrát v jeho prospěch. Zalesněné kopce na jihu Walesu, které budou rychlostní zkoušky po tři dny hostit, připraví na přelomu listopadu a prosince skutečně těžkou zimní prověrku připravenosti vozů i posádek.

S výjimkou jediné povede všech 17 rychlostních zkoušek po soukromých šotolinových cestách. Většina z nich se každodenně používá, ať už vojenskými vozidly na severu, nebo lesnickými mechanismy na jihu.

Úzké sekce vysoko v lesích Vale of Neath, lemované vzrostlými stromy, jsou v přímém kontrastu se širokými úseky, kde již těžba dřeva okolí tratí značně pročistila. Za ponurého počasí se mezi stromy drží mlha, která se však při výjezdu z lesa mění v bílou neproniknutelnou stěnu. Tratě jsou rychlé a plynulé a vyzývají jezdce k jízdě na plný plyn. V tomto ročním období ale budou nesmírně kluzké a dá se na nich očekávat i náledí. Stejně jako v minulosti se některé páteční a sobotní rychlostní zkoušky pojedou za tmy.

Devětatřicetiletý Grönholm se tu během svých deseti startů radoval z vítězství dvakrát. Loni dopomohl Fordu k prvnímu vítězství na britské půdě od roku 1979. Vedle svého přání, zakončit kariéru na vrcholu, ho k co nejlepšímu výkonu motivuje také národní hrdost.

„Vybojovat titul bude těžké, ale stále mám šanci a musím z ní vydolovat maximum. Dobrým příkladem je to, co se stalo ve Formuli 1. Ještě dva závody před koncem sezony měl Kimi Raikkonen velkou ztrátu a nakonec titul vybojoval. To je pro mě velkou pobídkou, protože kdyby Finové vyhráli jak F1, tak WRC, bylo by to pro naši zemi jedinečné,“ říká.

„Necítím se být vůbec pod tlakem, protože už to nemám ve svých rukou. Jediné co mohu udělat je, že se pokusím vyhrát a budu doufat, že se Seb dostane do problémů. Bude to můj 150. start a bylo by skvělé ho proměnit v mé poslední vítězství. Ale myslím spíš na titul. Klidně bych vítězství vyměnil za umístění v top3, kdyby to byla cesta k tomu, jak ho získat,“ dodává.

Pro týmové kolegy Mikku Hirvonena a Jarma Lehtinena bude letošní Britská rally jejich pátou příležitostí. Do soutěže nastupují s jediným cílem. „Jediné, o co se můžeme pokusit, je dojet až do cíle a pomoci Marcusovi tím, že porazíme Loeba,“ říká sedmadvacetiletý Fin. „Tratě ve Walesu budou rychlé a kluzké. Po vítězství v Japonsku si ale v takovýchto podmínkách věřím. Největší obavy panují z nepředvídatelného počasí. Navíc se některé erzety pojedou za tmy a pokud bude pršet, nebo bude mlha, bude to hodně těžké.“

„Celou erzetu za tmy jsem nejel od lednového Monte Carla, ale když jsem začínal s rally doma ve Finsku, jezdili jsme za tmy často, takže jsem docela zvyklý. Pokud bude mlha, budeme mít přesnější rozpisy než obvykle a to se nám hodí i při nočních erzetách,“ dodává.

-ric- ; Ford

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >