aktuálně: 37 uzavírek, 5 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Defekty připravily Jakeše o umístění v TOP 5

27. května 2010

V pátečním odpoledni projelo přes startovní rampu v Jelení zahradě při slavnostním zahájení Rally Český Krumlov celkem 73 závodních dvojic. Nechyběli mezi nimi ani Miroslav Jakeš se svým spolujezdcem Tomášem Jakešem, kteří na jih Čech opět přivezli modrooranžové Mitsubishi Lancer EVO IX. Během rally měl Jakeš zaděláno na super výsledek, o který jej připravily defekty.

Mladý jezdec začal závod velmi dobře. Hned na první rychlostní zkoušce se Mirek Jakeš zařadil za elitní trojici Štajf, Kresta, Valoušek, na čtvrté místo absolutního pořadí. Rodinná posádka zajížděla v prvních čtyřech měřených úsecích časy do osmého místa. V absolutní klasifikaci se Mirek s Tomášem usadili na velmi pěkném 5. místě. Rychlejší byli pouze Kresta, Valoušek, Pech a Tarabus. Následující rychlostní zkouška znamenala ovšem pro valašskou posádku propad na nižší pozice ve startovním poli. „V páté erzetě nás zdržel defekt krátce po startu zkoušky. Navíc se to stalo na úzkém místě, kde nešlo zastavit a vyměnit kolo. Proto jsme museli jet asi tři kilometry po defektu. Ve večerním servise jsme hovořili mimo jiné i s Pavlem Valouškem a podle jeho slov vymetl i on stejnou díru v cestě jako my. I on musel měnit kolo uprostřed zkoušky,“ odhalil Mirek Jakeš propad na 19. příčku absolutního pořadí. Defekt přišel zrovna ve chvíli, kdy byla posádka velmi dobře rozjetá a technika fungovala bez sebemenších problémů. První etapu zakončila valašská dvojice na chvostu druhé desítky absolutního pořadí. Ve třídě N4 v českém mistrovství se posádka propadla o pět míst, na 9. příčku.

V páteční etapě měly posádky pouhých pět erzet. Rozhodovat se mělo na dlouhých zkouškách sobotní části závodu. Dva průjezdy, RZ Slavkov (19,53 km) a obávanou, ale nádhernou zkouškou Malonty (27,55 km), měly pořádně zamíchat pořadím. A hned od prvních kilometrů se Mirek vydal umazávat odstupy od soupeřů. Úvodní tři rychlostní zkoušky zajela valašská dvojice shodně v pátém nejrychlejším čase. Ve třídě N4 se s časy usadili kluci hned za Václavem Pechem. Tímto se posunuli na 12. místo absolutního pořadí. Na 9. rychlostní zkoušce si ale s posádkou zavtipkovalo počasí. Na předchozích třech erzetách byla trať mokrá, a tak mechanici v servise obuli na Mitsubishi pneumatiky na mokro. Jenže na divácky atraktivní okruhové zkoušce v centru Českých Budějovic byla už trať úplně oschlá. Pneumatiky na mokro a k tomu suchá cesta, to všechno vyústilo v hodiny, díky kterým dosáhla posádka až na 14. čas v erzetě. Naštěstí měl Mirek najetý slušný náskok a udržel si 12. místo absolutního pořadí. „Počasí nám na deváté rychlostní zkoušce nepřálo. Trať rychle oschla, jenže my jsme měli obuté mokré gumy. Auto se různě vlnilo a smýkalo. Nakonec se přetočilo do hodin,“ shrnul boj s autem Mirek Jakeš.

Následoval druhý průjezd nejdelší zkouškou rally, Malonty. Kousek po startu erzety přišel druhý defekt. Následovala opět výměna poškozeného kola v rychlostní zkoušce a propad ve výsledcích o jedno místo. A co na to dvacetiletý pilot Mitsubishi? „Máme dnes smůlu. Závod jsme měli výborně rozjetý, ale přibrzdil nás nejprve defekt na páté rychlostní zkoušce. Když už jsme začali ztrátu stahovat, přišel další defekt. Oba dva jsme museli měnit přímo na trati, a tady jsme celkem hodně ztratili.“ Na závěrečných dvou rychlostních zkouškách už jen valašská posádka kontrolovala svoji pozici. Šestým a pátým časem ještě dokázali Mirek s Tomášem postoupit o jednu příčku výš. Po problémech s defekty si posádka Miroslav Jakeš – Tomáš Jakeš na Mitsubishi Lancer EVO IX připsala body do domácího šampionátu za 12. místo absolutního pořadí a 5. místo v rámci českého hodnocení skupiny N4. Jako cenu útěchy si Mirek odvezl domů poháry za první místo v juniorské kategorii.

Otec a šéf Tomicar teamu Karel Jakeš byl přes všechny problémy spokojený. „Rally v Krumlově byla moc pěkná, ale velice náročná. Nebýt defektů, mohli jsme bojovat o umístění TOP 5 absolutního pořadí. Ale o tom jsou závody. Jiné problémy nás dnes ani včera nepotkaly. S pořadím jsme spokojeni, neboť i přes uvedené nesnáze, je to super výsledek.“

Valašská posádka má nyní v programu rally v Hustopečích, kde bude Mirek s Tomášem bojovat o další body do celkového hodnocení v mezinárodním mistrovství České republiky. Start čtvrtého dílu velkého mistráku je 11. června 2010. V kalendáři posádky jsou i jednodenní závody. Jedná se ovšem o sprinty na moravské straně naší republiky, tedy Jeseníky a Vsetín. V úvaze je ještě sprint ve Vyškově.

Miroslav Vebr

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >