aktuálně: 37 uzavírek, 2 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Rozhovor se Zdeňkem Seckým

2. března 2010

Jméno Zdeněk Secký patří neodmyslitelně dlouhá léta k amatérským rallye soutěžím. Až do konce loňského roku byl zároveň ředitelem Volného poháru České republiky, který v roce 2002 založil. Před nadcházející sezónou jsem se rozhodl ho vyzpovídat. Pojďte se v pokračování článku podívat, co nám o sobě Zdeněk prozradil.

Jak jsi se dostal k pořádání soutěží?

„Historie prvního závodu Rallye Posázaví se začala psát v roce 1998, kdy se uskutečnil 1. ročník soutěže. Zakladateli byli dva nadšenci z Havlíčkova Brodu. Daniel Pelikán - soutěžní jezdec se zkušenostmi z republikových závodů a já - kameraman se zkušenostmi pouze v oblasti foto, video a obchodu. Cílem bylo dokázat široké veřejnosti, že i na Vysočině se může připravit motoristická soutěž, která přiláká fandy a diváky z celé naší vlasti a všem připraví hodnotné sportovní zážitky. Pro první ročník byla vybrána trať pouze na havlíčkobrodském letišti a na cvičišti Autoškoly. Postupně se ale začali RZ přesouvat i na okresní silnice. Připomeňme si první rychlostní zkoušku na Skřivánku, která měřila 3,5 km. Postupně se soutěž za podpory města a sponzorů rozšířila až do dnešní podoby. Ředitelem této soutěže jsem od samého začátku. Díky všem zúčastněným včetně pořadatelů a sponzorů se Rallye Posázaví dostalo na špici amatérských motoristických soutěží v České republice.“

„Na Rallye Posázaví volně navázala Rallye Světlá. Historie tohoto závodu se začala psát v roce 2002, kdy se uskutečnil 1. ročník soutěže. Také v tomto případě jsem byl zakladatelem soutěže a jsem zároveň od samého začátku ředitelem. S podporou zástupců města Světlé nad Sázavou navázala soutěž volně na tradiční závody do vrchu, které dříve startovali v Přísece u Světlé nad Sázavou. Rallye Světlá se stala díky precizně připravené soutěži oblíbenou a hojně navštěvovanou motoristickou akcí v České republice. Není náhodou, že slavnostního startu na Náměstí Trčků z Lípy se zúčastnili osobnosti z politického i sportovního dění, ale i zpěváci a herci.“

„Postupně se soutěž za podpory města a sponzorů rozšířila až do dnešní podoby. Díky všem zúčastněným včetně pořadatelů a sponzorů se Rallye Světlá dostala na špici amatérských motoristických soutěží v České republice. V současné době je soutěž každoročně zařazena do Volného Poháru České republiky.“

A jak vznikl Volný pohár České republiky?

„Historie tohoto poháru se začala psát v roce 2002, kdy se uskutečnil 1. ročník soutěže.VPČR sdružuje motoristické soutěže z České republiky a je dotován výhradně z prostředků sponzorů, pořadatelů a jezdců. Cílem soutěží je získávat zejména mladé začínající řidiče a podle pravidel je zdokonalovat v řidičském umění nejen v technických průjezdech na tratích rychlostních zkoušek ale i pro silniční provoz. Jezdci spolu s navigátory a servisními týmy mají možnost prožívat spolu s diváky hodnotné sportovní zážitky. Každoročně se soutěží zařazených do VPČR zúčastňují jezdci z celé naší vlasti a zahraničí. Od vzniku poháru jsem byl zároveň jeho ředitelem. V roce 2009 bylo slavnostně předáno ředitelství Petru Michálkovi z Radouň MotorSportu. Zástupcem ředitele VPČR zůstává nadále Petr Kebort z AMK Hořovice.“

Zdeněk Secký při slavnostím předání postu ředitele Petru Michálkovi

„Jak by jsi zhodnotil období, kdy jsi stál v čele poháru a to jednak z hlediska úrovně jednotlivých závodů a jednak z hlediska techniky, vztahů mezi jezdci a pořadateli apod.“

„Jak už to bývá snad ve všem, co vzniká a co se připravuje, nevyhnuli se ani VPČR porodní bolesti. Snahou bylo sdružit jednotlivé soutěže do jednoho celku a tím připravit pro posádky kompletní seriál, v kterém budou sbírat body a na konci roku dojde k vyhlášení těch nejlepších.“

P„okud jsem se zmínil o porodních bolestech, tak můžu s čistým svědomím tvrdit, že všechny nesrovnalosti byly dány k řešení všem ředitelům jednotlivých soutěží. Tenkrát ještě se mnou táhli za jeden provaz i ředitelé soutěží, které se trhli a Volný pohár bojkotovali. Nebudu se zmiňovat o zbytečných problémech, které jsem musel řešit a vyřešit, aby neutrpěla začínající soutěž.“

„To ale všechno byli věci a události, které posádky nevnímali a které se k nim ani nedostali. Někdy bylo velice těžké donutit ředitele soutěže, aby nepodcenil výběr tratí, schválení uzavírek, počítání časů, vyhodnocení. Všichni určitě vědí o kom a o čem teď mluvím.“

Co je z Tvého pohledu na úspěšném uspořádání soutěže nejtěžší, z čeho máš největší radost resp., co Ti pořádání soutěží dává?

„Těžká otázka. Každá soutěž se jede jako kompletní celek a pokud dojde k nějakému pochybení, tak to nakonec stejně dopadne na celou akci.“

„Nenazýval bych věci jako nejtěžší, ale důležité pro úspěšnou soutěž. V prvé řadě je to samozřejmě výběr tratí, dále schválení uzavírek, najetí a naměření RZ. A právě největší důraz je u mých soutěží kladen na bezpečnost. Z tohoto důvodu se při Rallye Posázaví a Rallye Světlé objevuje více zpomalovacích prvků, než je tomu jinde. Je paradoxem, že čím více kladu důraz na bezpečnost, tím více je někdy průšvihů. To co jsem dělal a dělám, nedělám pro sebe, ale pro jezdce a diváky. Je pravda, že dnes je pořádání rallye mým zaměstnáním. To vše souvisí s druhou částí otázky. Pokud vše funguje tak jak jsem to připravil, naměřil, spočítal a nakonec vyhlásíme slavnostně vítěze a předáme ceny, tak to je vždy ten nejkrásnější pocit. Vždy jsem se snažil, aby věci, které dělám, měli kvalitu a spolehlivost. Bohužel nedokážu ovlivnit počínání některých jezdců, v kterých chytnou saze a nedokážou si ve své hlavě umístit třeba upozornění z rozpravy, aby dali velký pozor při průjezdu daného úseku. Následuje havárie a pro mě zase problémy s přesvědčováním místních občanů aby příště povolili průjezd obcí.“

Co Ti pořádání závodů dalo a co vzalo?

„Myslím, že na tuto otázku jsem už odpověděl. Snad co mě vzalo. Byla to rodina, které jsem se nevěnoval, tak jak by se slušelo a patřilo. Všechen čas jsem obětoval rallye, fotografii a filmu. Ale člověk někdy asi musí postoupit oběti. Možná...“

Co děláš, když zrovna nepořádáš závody – pracovně, ale i Tvé koníčky a zájmy?

„Příprava jednoho závodu trvá, a to mám přesně spočítané - 3 měsíce. Samozřejmě že přípravy neprobíhají v kuse. Mezi tím se věnuji dalšímu mému zaměstnání, kterým je fotografie a video. V současné době mám svůj vlastní ateliér a střižnu, ale to hovořím stále o práci i když tato činnost mě dělá radost. Největším koníčkem, kterému jsem propadl, je rybaření. Není nic krásnějšího, když po ukončení soutěže bez problémů odjedu na Vltavu na Kořensko a tam si opravdu užívám rybařiny.“

Nějaké moudro na závěr...

„Já jsem vždy říkával při rozpravě: „pamatujte, že na každého z vás doma někdo čeká“. To bylo takové moje moudro, o kterém jsem si myslel, že funguje. Od loňského roku už tomu nevěřím. Tak snad touto cestou přeji všem soutěžním týmů hodnotné sportovní vyžití na všech soutěžích a samozřejmě i spoustu vavřínů. Těším se na vás v Havlíčkově Brodě a ve Světlé nad Sázavou.“

Lukáš Matějů

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >