aktuálně: 37 uzavírek, 4 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

"Sheron Valašská rally patří k těm nejobtížnějším," říká její ředitel Miroslav Hošák

25. února 2010

Svátek motoristického sportu na Valašsku - SHERON Valašská rally letos opět přinese fanouškům závodních vozů špičkové sportovní zážitky. Tento prestižní závod, jehož výsledky se započítávají do Mezinárodního mistrovství České republiky v rally 2010, se ve Valašském Meziříčí a jeho okolí uskuteční v pátek a v sobotu 26. - 27. března za účasti nejlepší tuzemských jezdců.

SHERON Valašská rally 2010, tedy devětadvacátý ročník populární Valašky, slibuje 12 rychlostních zkoušek na 6 úsecích. Jezdci absolvují více než 500 soutěžních kilometrů. I tentokrát je hostitelem a partnerem rally město Valašské Meziříčí.

SHERON Valašská rally je tradičním svátkem motoristického sportu nejen na Valašsku. Představte prosím letošní ročník. Na co se můžeme těšit?

SHERON Valašská rally je zařazená do seriálu Mezinárodního Mistrovství České republiky v rally 2010, a proto bude mít i letos kvalitní jezdecké obsazení. Očekáváme také dobrou atmosféru, kterou pravidelně zajišťuje značný počet věrných diváků.

Dobrá atmosféra SHERON Valašské rally patři k tradičnímu folkloru tohoto prestižního závodu. Jak se budete snažit letošní rally fanouškům ještě více zatraktivnit?

Věříme v atraktivní souboje našich předních jezdců i nových strojů. Zejména se jedná o skupinu S2000, která představí novinku Ford Fiesta a samozřejmě také vozy Škoda Fabie S2000. To jsou nové kategorie, které se představí na SHERON Valašské rally premiérově.

Jaká jména patří k lákadlům letošního závodu?

Určitě přivítáme Romana Krestu, Václava Pecha a také Pavla Valouška, který se stal továrním jezdcem Škoda týmu. Dalším zpestřením bude účast Škody S2000, kterou řídí Tonda Tlusťák z nedalekých Zádveřic. Nebude chybět ani Vojtěch Štajf se Subaru. Očekáváme i další zvučná jména.

Z místních jezdců, černých koní rally, kteří vždycky přitáhnou pozornost, jste letos pozvali koho?

Nebude chybět Roman Michalík, populární postava Valašské rally. Chystáme i další překvapení, ale ty zatím nemohu potvrdit.

SHERON Valašská rally je již několik let součástí seriálu Mistrovství České republiky v rally. Jak náročné pro vás pořadatele je populární Valašku v prestižní soutěži udržet?

Podmínkou je připravit kvalitní rally a to se nám daří. Je za tím mnoho bezesných nocí. Štáb ředitelství rally má 45 členů a na zajištění se podílí více než tisíc lidí.

Je těžké získat dobrovolníky, kteří vám pomáhají zajistit tratě při rally?

Není to jednoduché, ale my máme naštěstí kvalitní tým vedoucích rychlostních zkoušek, kteří dokáží sehnat i věrné pořadatele.

Dolehla na Valašku finanční krize? Projevilo se to nějak na letošním ročníku?

Bohužel dolehla. V letošním roce nám odstoupil generální sponzor. Podařilo se nám sehnat nové partnery. Ale jsme nuceni omezit doprovodný program SHERON Valašské rally, k němuž vždy patřily hudební akce. Pracujeme ale na tom, aby nevypadly z programu úplně. V tomto ohledu spolupracujeme s městem Valašské Meziříčí a zřejmě využijeme aktivit Střediska volného času Domeček.

Náměstí Valašského Meziříčí zůstává centrem SHERON Valašské rally, více aktivit ale přesunete mimo střed města. Proč?

Uvažovali jsme o tom již dříve a Autocentrum Lukáš nám vyhovuje svým zázemím, umožňuje především zajistit kvalitní servisní areál. Nechceme také příliš zatěžovat centrum Valašského Meziříčí hlučným přejezdem soutěžních vozů. Na náměstí bude tedy rally startovat v pátek v 17 hodin. Na náměstí se pak ještě budou konat kontrolní přeskupení závodních vozů. V pátek po 19 hodině a v sobotu ve 14 hodin. Náměstí bude také centrem vyhlášení výsledků a předání cen v sobotu krátce po 17 hodině. Ostatní starty se budou odehrávat v Autocentru Lukáš.

Zaznamenala trať Valašky výraznější změny oproti loňskému ročníku?

Na žádost jezdců se nebude konat rychlostní zkouška v Juřince. I když je to pěkný okruh. Jezdci se obávají odletů drobných kamínků, které by jim mohly rozbít čelní sklo. Dál se jedná spíše o dílčí úpravy. Nejvzdálenější rychlostní zkoušku od centra rally absolvují jezdci u Oder.

Jak hodnotí samotní jezdci kvalitu SHERON Valašské rally? V čem tkví jedinečnost této soutěže, valašská krajina jistě není jediným pozitivem...

Převládají kladná hodnocení. Jezdci se na Valašsko rádi vrací, a dokonce zde i někteří rádi tráví dovolenou. Jedná se o úvodní podnik seriálu mistrovství republiky, zajímavé tratě zpestřují zbytky sněhu. Svou náročností patří Valašská rally k těm nejobtížnějším v celém seriálu. Pro jezdce je náročný především kopcovitý terén.

Před čím byste důrazně varoval diváky rally, aby nebyl letošní závod poznamenán žádnými komplikacemi?

Vydáváme bezpečnostní karty, kde se diváci dozvědí jasná pravidla, jak se chovat na trati a kde je bezpečné při rychlostních zkouškách stát. My vytipujeme divácká místa, ostatní místa jsou pro fanoušky zakázána. Demokracii nelze chápat tak, že se mohou fanoušci postavit tam, kam chtějí. Nezodpovědní diváci mohou ohrozit nejen sebe, ale také celý průběh rally. V krajním případě při nekázni fanoušků může být rychlostní zkouška zrušena. Na tato pravidla budeme tvrdě dbát. Spolupracujeme také s policií, ale divácká místa zajistí pořadatelé.

Zůstává rally stále populárním motoristickým sportem, netrápí vás úbytek fanoušků?

Rally patří k nejpopulárnějším. Valašku podle našich odhadů navštíví až 120 tisíc diváků. To je ohromné číslo. Takový zájem pozvedá pro region i ekonomický přínos rally.

Co vám naopak každoročně působí starosti?

Trápí nás aktivity některých místních prodejců, kteří podél tratí prodávají alkohol. Občas se potom pořadatelé potýkají s agresivními podnapilými fanoušky. To je pro nás obrovským problém a ohrožuje bezpečnost celé rally. My těmto prodejcům v žádném případě povolení nedáváme a zřejmě nemají povolení ani od městského úřadu či obecních úřadů.

Kritici rally sportu často zmiňují poničení silnice. Jsou jejich obavy na místě?

Po rally zajišťujeme v plném rozsahu opravu poškozených komunikací. V tomto nevidím vůbec žádný problém. Naopak obcím pomáháme s údržbou komunikací, které využíváme při realizaci rychlostních zkoušek.

Partnerství s pořadatelským městem Valašské Meziříčí vám vyhovuje?

Jsme naprosto spokojeni. Vzájemná spolupráce vytvořila vynikající zázemí pro Valašskou rally. Málo kde se vám podaří zorganizovat rally tak, aby mohli jezdci startovat z centra města. To vše přidává podniku na atraktivitě.

Mohou se fanoušci těšit na i televizním záznam z Valašky? Zpestří jím zážitky i jiná média?

Česká televize připravuje čtyřicetiminutový záznam, který se objeví v Rally magazínu v pátek ve 20 hodin. Kromě televize vytváříme pamětní DVD. Připravujeme také pamětní předměty a almanach. V centru rally bude pro diváky playstation, kde si mohou diváci zasoutěžit o pěkné ceny. Novinkou je aktuální informování diváků o průběhu rally prostřednictvím služby mobilních telefonů. Prostřednictvím této služby si mohou fanoušci ověřit také možnosti přejezdu mezi jednotlivými rychlostními zkouškami.

Aleš Linduška

Další články

3D tisk a autonomní vozidla: Jak se technologie podílí na vývoji chytrých aut

Automobilový průmysl prochází revolucí a autonomní vozidla se stávají realitou rychleji, než by si mnozí představovali. S tím, jak se technologie vyvíjejí, hraje 3D tisk klíčovou roli nejen ve vývoji, ale i v samotné výrobě těchto vozidel. Jak konkrétně 3D tisk přispívá k inovacím v oblasti autonomních aut?

zobrazit článek >

Děti na kole na silnici: Kdy a jak je správně připravit na jízdu mezi auty?

Jízda na kole je pro děti skvělým způsobem, jak se hýbat a získat větší samostatnost. Jakmile ale začnou jezdit mimo cyklostezky, na komunikacích sdílených s auty, je nutné je dobře připravit. Kdy je ten správný čas a jak je naučit bezpečnému pohybu na silnici?

zobrazit článek >

Styl na silnici: Nejlepší pánské účesy pro muže za volantem

Představte si to – vyrážíte na dlouhou cestu, vaše oblíbená hudba hraje v rádiu, ale při pohledu do zpětného zrcátka si říkáte: „Můj účes by potřeboval trochu vylepšit.“ Dobrá zpráva je, že správný střih vám může dodat nejen sebevědomí, ale i pohodlí za volantem.

zobrazit článek >