aktuálně: 37 uzavírek, 42 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Honza Černý zazářil při své premiéře na Monte Carlu (+ONBOARD)

2. února 2010

Sezóna 2010 začala pro Honzu Černého s Pavlem Kohoutem ve velkém stylu. Mladá posádka totiž do nového roku vstoupila startem na slavné Rally Monte Carlo, jejíž 78. ročník tak jako minulý rok zahájil seriál IRC. Honza Černý se letos přihlásil do projektu Renault Clio European Trophy a právě Monte Carlo bylo úvodním závodem tohoto poháru.

„Z tohoto projektu jsme velice nadšení a je to pro nás obrovská výzva. Je zde velká konkurence mladých a rychlých jezdců v identických vozech a to je cesta, kterou se chceme ubírat. Jen v takové konkurenci poznáme, jestli na to máme nebo ne. S vozem máme sice oproti ostatním minimální zkušenosti, ale závodění v Cliu se nám hodně líbí. Doufáme také, že nám pomůžou nabyté zkušenosti z loňského Mistrovství Evropy,“ řekl před závodem příbramský jezdec.

Závod ani letos nezůstal nic dlužen své pověsti a na posádky čekalo více než 400 ostrých kilometrů rozdělených do čtyř dní. V úterý večer navíc na posádky čekala téměř 9 km dlouhá rozřazovací rychlostní zkouška, která měla určit startovní pořadí do první etapy. Podmínky na trati byly velice náročné, na což doplatila řada posádek. Úvodní část rychlostní zkoušky byla suchá, ale to se ihned změnilo po odbočení do lesa, kde na posádky čekaly opravdové zimní podmínky. Lesní pasáž na sněhu poté vystřídalo velice zrádné klesání do cíle, které bylo místy pod ledem.

Honza Černý s Pavlem Kohoutem svou premiéru na Monte Carlu začali opravdu ve velkém stylu a jednoznačně se postarali o největší překvapení úterního dne. Nejen, že Honza nechal za zády všech čtrnáct soupeřů z poháru R3, ale v obrovské konkurenci mu v cíli patřilo neuvěřitelné 16. místo v absolutním pořadí. Tohle byl skutečný šok pro všechny. Na mezinárodní scéně neznámý, teprve devatenáctý mladík při své premiéře nejen na této soutěži, ale také v Renault Clio R3 Cupu, všem vyrazil dech.

„Vstup do soutěže nám opravdu vyšel na výbornou a ačkoli jsme hlavně v závěrečné části zkoušky jeli spíše opatrně, byl z toho krásný čas. Získali jsme hodně sebevědomí a už jsme se nemohli dočkat první etapy. Poznali jsme, že máme na to zajet výsledek v poháru. Doufali jsme také, že budou další den podmínky na trati obdobné jako v prologu, protože tohle jsou podmínky, na kterých si věřím,“ komentoval úspěch v prologu Honza Černý.

Honza Černý ukázal, že se s ním v poháru musí počítat a to potvrzoval i během první etapy. V první rychlostní zkoušce mu opět patřilo 16. místo v absolutním pořadí a druhé místo v rámci poháru za velice rychlým Francouzem Arzenem. Na druhé, více než 45 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušce Honza trochu ztratil, avšak celkově mu stále patřilo krásné třetí místo. Na třetí rychlostní zkoušce však Honza opět zazářil a zaznamenal své premiérové vítězství v rychlostní zkoušce v rámci poháru. Jediný, kdo se mu dokázal přiblížit, byl jen velmi rychlý Arzeno.

Na řadu poté přišel druhý průjezd nejdelší rychlostní zkoušky, kde Honza s Pavlem bohužel doplatili na hustou mlhu a špatnou volbu pneumatik a ztratili hodně času. Přesto se však česká posádka držela na krásném čtvrtém místě v Renault Clio European Trophy s jen nepatrnou ztrátou na třetího Princena.

„Ačkoli jsme po poslední rychlostní zkoušce trochu zklamaní, tak jsme celkově s první etapou velmi spokojeni. Dařilo se nám držet vysoké nasazení a zajíždět pěkné časy. Nebýt špatné volby pneumatik na poslední rychlostní zkoušce, mohlo to být ještě o něco lepší. Také hustá mlha nás na závěr hodně potrápila. Už se však těšíme na druhou etapu. Auto funguje perfektně a jsou to krásné závody,“ řekl na konci etapy Honza.

Druhá etapa začala velmi náročnou rychlostní zkouškou, jejíž zákeřnost poznal hned v jejím úvodu například Kris Meeke. Podmínky byly velmi náročné zejména kvůli všudypřítomnému ledu. Ačkoli podle svých slov absolvoval Honza Černý tuto vložku velice opatrně, dokázal opět porazit svého největšího rivala Arzena a dotáhnout se pouhou půl vteřinu na Princena. Díky tomu, že na této zkoušce ztratil hodně času dosud třetí Gamba, Honza Černý obsadil jeho pozici.

Do šesté rychlostní zkoušky tak Honza vstupoval na třetím místě těsně za Princenem. „Věděli jsme, že RZ6 je celá pod sněhem a že jsou to podmínky, na kterých dokážeme být nejrychlejší. Zrátka jsme se rozhodli zatáhnout. Od začátku jsme nasadili hodně vysoké tempo a vše vycházelo dobře. Asi po sedmi kilometrech přišla rychlá pasáž na mokrém asfaltu a na brzdách do pravé zatáčky byl led. Auto jednoduše nešlo zastavit a my jsme levým bokem vletěli do závěje, za kterou byla zídka, do které vůz narazil. Trvalo hodně dlouho než se nám vůz s pomocí hrstky srdnatých diváků podařilo dostat zpět na trať. Bohužel jsme však v zápětí zjistili, že nemůžeme pokračovat kvůli prasklé spojovačce. Tím pro nás skončilo naše první Monte Carlo.

Dnes nás to opravdu hodně mrzí, hlavně při pohledu na výsledky v poháru. V této fázi jsme zkrátka měli jet hlavou, ale s tím už nic nenaděláme. Zklamali jsme bohužel hodně lidí, kterým touto cestou moc děkujeme. Dík patří klukům z DEFRS teamu za perfektně připravený vůz a samozřejmě všem lidem, kteří nás podporují, zejména mému tátovi. Speciální dík patří Jardovi Kalnému a Ludvíku Ottovi, kteří nám dělali špióny,“ uzavírá Honza Černý.

Ačkoli Honza při své premiéře na Monte cíl nespatřil, je nesporné, že jeho výkon zanechal velký dojem. Je vidět, že loňské zkušenosti z Mistrovství Evropy začínají přinášet ovoce a že zatím Honza Černý kráčí tou správnou cestou ke svému snu.

Onboardy Honzy Černého z Rallye Monte Carlo

www.honzacerny.com

Další články

Elektrokoloběžka: Jak na bezpečnou jízdu? Takhle předejdete nehodám a pokutám

Oblíbenost elektrokoloběžek stoupá. Není divu, představují rychlý, ekologický a pohodlný způsob transportu. Když navíc využíváte městské sdílené koloběžky, nevyjde vás to příliš draho. Znáte ale pravidla upravující jízdu na koloběžce? Víte, kde s ní smíte a nesmíte jezdit? Pojďme se nato podívat.

zobrazit článek >

Co je VIN kód auta a kdy se vám může hodit?

Každé vozidlo má svůj VIN kód. Jedná se o jedinečný 17místný mezinárodní kód, který dané vozidlo identifikuje a můžete si podle něj ověřit jeho historii. Nebo vám pomůže prověřit stav tachometru.

zobrazit článek >

Dacia Duster 2024: SUV, které vás překvapí

Když se řekne Dacia Duster, možná si představíte nenápadné auto, ale tato nová verze 2024 přináší víc, než byste čekali.

zobrazit článek >