aktuálně: 356 uzavírek, 20 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Dakar 2010: Loprais Tatra Team znovu vyráží do boje

17. prosince 2009

Definitivní podoba 32. ročníku legendárního Dakaru na území Argentiny a Chile byla odhalena na slavnostní prezentaci v Paříži 24. listopadu. S číslem 502 se na její start znovu postaví posádka závodního speciálu Tatra, pilotovaného Alešem Lopraisem.

Loprais Tatra Team vyráží na Dakar s osvědčeným a otestovaným speciálem Tatra 815 4x4 specifikace variant kit, s nímž se zúčastnil podzimní Silk Way Rally, na níž vzdoroval Aleš Loprais přesile ruských kamazů na domácí půdě a po zásluze získal solidní třetí místo. „Věnovali jsme maximání pozornost vychytání všech možných drobností, vždyť poslední dva závody, ať už loňský Dakar nebo Silk Way, nám poskytly obrovské množství zpětné vazby a všechno zlé se ukázalo být pro něco dobré. Šlo nám o zodpovědnou přípravu tak, abychom vůz dále zrychlili, ale přitom se preventivně dokázali vyrovnat se všemi technickými problémy, jež nás potkaly v posledním roce. Věřím, že právě tahle příprava se nám nakonec vyplatí. Z chování vozu mám skvělý pocit, opět je výkonnější, rychlejší a vyváženější co do jízdních vlastností. Znovu jsme zkvalitnili celkový charakter tlumení, u nějž zúročujeme čtyři roky nepřetržitého vývoje. Tvrdím, že jsme připraveni dostatečně slušně na to, abychom dokázali být Kamazům i Ginafům kvalitním soupeřem. Máme však před sebou skutečně dlouhý závod s velmi koncentrovanou náročností speciálek, proto se budeme soustředit na stálost dobrých výkonů v jednotlivých etapách bez výraznějších výkyvů, neboť právě ony se v dnešní mimořádně silné konkurenci stahují velmi těžko,“ shrnuje dojmy před odjezdem Aleš Loprais.

Tým navazuje na Silk Way také v dalším ohledu. K tradiční dvojici pilota Aleše Lopraise a mechanika Milana Holáně, který zná závodní vůz dokonaleji než kdokoli jiný, se znovu posadí navigátor Jaro Miškolci, jenž si odbyl ostrou premiéru právě na Silk Way: „Navigace a vše, co k ní patří, mě neskutečně chytla. Na Silk Way jsem byl začátečníkem, ale brzy se mi podařilo najít si v navigaci vlastní systém, což je nutná podmínka fungování každého navigátora, pomohli mi i kolegové z řad zkušených navigátorů v kategorii aut i kamionů. V závěru rallye jsem měl z navigace i schopnosti ovládat závodící kamion několika slovy naprosto skvělý pocit a o to větší byla moje radost z toho, že spolupráci s Alešem jsme v průběhu závodu dokázali rychle cizelovat tak, že jsme dojeli až k vítězství v etapě. Na Dakar se ohromně těším a rozhodně hodlám pokračovat ve velmi pečlivé a systematické přípravě z etapy na etapu. Vyzkoušel jsem si, jak nesmírně důležité je věnovat pozornost každému detailu, od správného taktování pokynů přes optimální zředění informace k pilotovi, aby během jízdy vnímal to nejdůležitější, až po pečlivé sledování všech změn v itineráři a jejich vhodné začlenění do stávajícího roadbooku.“

Vůz, s nímž posádka Loprais, Holáň, Miškolci pojede, fanoušci už znají. Tým do něj v jeho současné podobě vtělil téměř tři roky nepřetržitého vývoje lemovaného úspěchy i jejich hořkým protipólem. Na jeho optimální přípravu v bivaku bude dohlížet trojice mechaniků Radim Pustějovský, Michal Ptáček a Luboš Kýpeť, kteří pojedou již vloni představenou asistenční Tatrou 815 4x4, přezdívanou Filharmonie. „Ano, jedeme jen s jedním asistenčním kamionem, ale přesto s sebou vezeme více náhradních dílů a systematičtěji rozložených, než při posledním Dakaru ve dvou vozech. Věřím, že kluci i Filharmonie svoji úlohu zvládnou, v Jižní Americe vůz absolvuje v podstatě všechny přesuny po asfaltu. Konkurenční týmy s sebou povezou obrovské servisní arzenály, ale přesto myslím, že máme vše potřebné a ještě v útrobách Filharmnie najdeme potřebné sociální zázemí,“ dokončuje Aleš.

Protože v Argentině a Chile nebude chybět tradiční press car Nissan Navara, lze očekávat i původní zpravodajství přímo z místa dění. K již klasické trojici dakarské legendy Karla Lopraise v roli řidiče, jeho bratra Milana v úloze týmového koordinátora a Jiřího Vintra jako týmového zpravodaje přibude ještě Martin Škutek, majitel společnosti Auris, jednoho z partnerů týmu, která se významně podílí na elektroinstalaci závodního vozu.

Startovní pole se vlivem celosvětové krize poněkud zredukovalo, ale zejména v kategorii kamionů neubylo na síle nijak zásadním způsobem. Z favoritů chybí pouze vozy Hanse Staceyho, a také otec a syn de Rooyové, což na jednu stranu ubírá pikantnosti souboje o absolutní čelo závodu, na druhou stranu vůz Gerarda de Rooye v Jižní Americe přece jen startuje (povede ho Francouz Jo Adua), a také posílily všechny české posádky, vždyť na startovní čáře stane hned pětice rychlých tatrovek specifikace variant kit a pět českých kamionů bylo pořadateli zařazeno na privilegované místo v první desítce startovní listiny.

Čeká nás tedy nejen rusko-česko-holandská bitva, ale také těsný souboj rivalů na českých strojích, což staví zápolení kategorie kamionů do velmi zajímavé roviny. Na startovní čáře tedy bude stát 184 motocyklů, 138 automobilů a 52 kamionů. Všechny kategorie zaznamenaly početní úbytek startujících, ale spíše z řad amatérů. Menší počet startujících kamionů jde na vrub spíše snahám středních a větších týmů něco ušetřit na rychlé asistenci v závodě. Ani v jedné třídě však nedošlo k výraznému zředění kvality, pokud jde o souboj o dakarské vavříny a zástup favoritů v každé z nich je dlouhý.

Týmová vozidla jsou už na lodi, na dohled od jihoamerických břehů. Po příletu do místa dění si je tým vyzvedne v tradičním přístavišti Delta Dock při toku mohutné řeky Paraná. Technické i administrativní přejímky všech vozidel se tentokrát konají až v Buenos Aires, kde jim nezbytné útočiště znovu nabídne výstaviště La Rural. Na Nový rok začínají v obou hostitelských zemích oslavy dvoustého výročí jejich nezávislosti startem Dakaru a večerním přesunem do colónu. První speciálka je na programu 2. ledna.

Dakarskou rallye mohou fanoušci sledovat na týmových stránkách Loprais Tatra teamu, oficiálním webu soutěže i prostřednictvím večerních televizních sestřihů na programu ČT4 Sport a Eurosport.

Nasazení posádek Loprais Tatra Teamu na Rallye Dakar 2010:

Závodní vůz - Tatra 815 4x4

Aleš Loprais - pilot; Milan Holáň - mechanik; Jaroslav Miškolci - navigátor

Asistenční vůz - Tatra 815 4x4

Radim Pustějovský - mechanik, řidič; Michal Ptáček - mechanik, řidič; Lubomír Kýpeť - mechanik, řidič

Press Car - Nissan Navara

Karel Loprais - řidič; Milan Loprais - týmový koordinátor; Jiří Vintr - zpravodaj týmu, fotograf; Martin Škutek - „powerman“

Loprais Tatra Team

Další články

7 nejdůležitějších informací o povinném ručení, které musíte znát

Jestliže vlastníte motorové vozidlo, pak máte rovněž sjednáno autopojištění neboli povinné ručení. Víte o něm ale vše? Možná vás překvapí, co vše ovlivňuje jeho cenu, kdy ho nelze uplatnit nebo jak na pojistce ušetřit.

zobrazit článek >

Jaké jsou výhody bezkontaktních plateb v nákladní dopravě?

Pokud se chcete se svou firmou prosadit ve světě logistiky, musíte znát legislativu a mít přehled o veškerých provedených finančních transakcích. Jenže jakým způsobem udržet pod kontrolou platby za mýtné nebo palivo? Vsaďte na bezkontaktní platby.

zobrazit článek >

Možné problémy při sjednávání povinného ručení

Povinné ručení je základem drtivé většiny vozidel. Zřízení tohoto pojištění je úzce svázáno s nákupem nového vozu, občas se ale vyplatí změnit povinné ručení i pro stávající vůz. Jaké nástrahy Vás mohou při sjednávání nového povinného ručení potkat?

zobrazit článek >