aktuálně: 37 uzavírek, 2 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Vítězná premiéra Zapletala s Hummerem

14. října 2009

Poslední dějství MMČR, CEZ a předposlední díl Polského mistrovství hostila tento víkend valašská metropole Vsetín. Na startu se objevily posádky ze čtyř zemí, poprvé v historii soutěže nemělo zastoupení Slovensko. Své zástupce na soutěž tak vyslala Česká republika, Polsko, Maďarsko a Chorvatsko.

Dvaadvacet posádek na startu vsetínské soutěže je zatím největší účast vozů na soutěži tohoto druhu v Česku. Těch NEJ se objevilo na soutěži ještě několik. Nejkratší soutěž v rámci CEZ. Nejvíce premiér českých vozů na soutěži.

Ve své premiéře se představil David Vachník s Toyotou LC 90 ve skupině T1. I přes to, že další Toyota, tentokrát LC 120 Dušana Kunovského již v cizině startovala, v Česku to bylo ve Vsetíně poprvé. Podobné to bylo i v případě Kakrdova EVO Racingu. V Česku byl k vidění poprvé. V další premiéře odstartoval Miroslav Zapletal. Představil vlastní koncept v kabátě Hummera. Marek Spáčil se na vsetínském podniku představil se svou novou Tatrou pro Dakar 2010.

Soutěž byla zařazena taky do polského mistrovství. To přivedlo na start několik polských posádek. Škoda, že předešlá soutěž polského mistrovství se konala v Polsku teprve před týdnem a další vozy neměly mnoho času na přípravu a tudíž nestartovaly.

Přihlášený Maďar Korda se omluvil a tak se lídrem soutěže stal Miroslav Zapletel, který se již jako jistý mistr ČR pro letošní rok na poslední chvíli přihlásil s Hummerem. Neznámým nám zůstal Chorvat Saskin a černým koněm byl Maďar Garamvölgyi.

V pátečním prologu se mělo stanovit pořadí do soutěže na loži bývalé železniční tratě v centru Vsetína. Před startem prologu chyběl briefing, který by jezdcům více osvětlil systém absolvování prologu. Do prologu neodstartoval Petr Vaculík, kterému se porouchal jeho vůz KIA ještě před startem. Prolog se v závěru druhé řady jízd zdržel za harmonogramem, protože sanitka soutěže zasahovala u zraněné divačky. Kvůli tomuto zdržení startovaly poslední posádky do soutěže za tmy, což jim přineslo určitou nevýhodu. Především pro Maďara Morvaie na Antaře, neboť ten v prvním průjezdu havaroval a neměl tak žádný čas pro určení času do startu soutěže.

Sobotní slunečné ráno poslalo jezdce na úsek do Podkopné Lhoty. Ve třech průjezdech se rozjela bitva na 24 kilometrech. Tu se hned na začátku projevila znalost tratě. Zapletal, Kakrda, Garamvölgyi, Pořízek, Chytka a Vyorálek znají těch osm kilometrů z minulých let nazpaměť. Svými časy na tomto úseku zklamal Přibyl, který posléze pro poruchu serva odstoupil ze soutěže. Na příští rok chystá do svého vozu benzínový motor. Poměrně slušné, rychlé lesní cesty jeho vozu vyloženě nesedí.

Z Podkopné Lhoty následoval přejezd do servisu v Horním Lidči. Tím se vozy přiblížily šestici rozhodujících sektorů. První průjezd ukázal známou pravdu o tom, kdo místní poměry zná. Zapletal, Garamvölgyi, Kakrda, Pořízek, Chytka, bylo pořadí v tomto průjezdu a ostatní, byť se silnějšími vozy, poznávali specifika krátké soutěže. V dalších průjezdech silné vozy postupovaly dopředu. Pro poruchu hnacího ústrojí odstoupil Maďar Somfai na Antaře.

Po servisu se trať otočila. První desítka se v podstatě nezměnila. Poslední dva souboje končí v neprospěch našich barev. Kakrdu zradí poloosa a musí opustit vydobyté pozice. Chytka přepouští sedmou pozici Poláku Loszewskemu, neboť přichází o zadní tlumič. Chorvat Saskin žehrá na krátkou délku soutěže. Podle jeho názoru se s výkonem zapůjčeného Szalayova vozu sžil a mohl dobýt vyšší mety. Maďar Garamvölgyi dokonale využil potenciál vozu Nissan se čtyřlitrovým motorem Audi, ale především znalosti tratí. Několik posledních let absolvoval vsetínskou soutěž za řidítky čtyřkolky, což mu umožnilo perfektně poznat trať.

Kategorii T2 s jistotou ovládli jezdci Czech Dakar teamu, když obsadili první tři místa. Viktor Chytka s přehledem zvítězil, i když na šestém úseku přišel o zadní tlumič. Jiří Janeček udělal velký pokrok a bylo vidět, že se snaží svého kolegu z Dakaru Viktora Chytku dohnat. Ve Vsetíně Janeček startoval poprvé a stejně jako u dalšího týmového jezdce Dušana Kunovského jim navíc chyběla znalost tratí. Zbývající jezdci ve skupině z Polska jeli na jistotu a bojovali o body do polského misrovství a CEZ. V CEZu totiž šlo o to, kdo z těch dvou skončí na absolutním druhém a třetím místě, za jistým vítězem Jiřím Janečkem. To se povedlo Grzegorzi Szwagrzykovi, který porazil ve Vsetíně kolegu z Polska Miroslava Tokarczyka.

Marek Chytka

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >