aktuálně: 354 uzavírek, 20 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Polská trať postrádá světové parametry

25. června 2009

Martin Prokop s Janem Tománkem tráví poslední dny před zahájením Polské rally v nádherném prostředí Mazurských jezer. Krásná krajina však bohužel ostře kontrastuje s kvalitou rychlostních zkoušek.

Rajd Polski, název, který není českým fanouškům rallysportu cizí, zavítá ve své dlouhé historii do města Mikolajki, teprve popáté. Organizátoři zde našli nádherné zázemí, handicapem je dostupnost. Nejbližší mezinárodní letiště ve Varšavě je vzdáleno více než dvě stě kilometrů, a tak cesta na sever může vzhledem k husté dopravě zabrat od tří do šesti hodin.

Martin Prokop bude v Polsku závodit vůbec poprvé, světová premiéra však má po prvním dni seznamovacích jízd mírnou pachuť. „Soutěž je kompaktní, vložky jsou kousek od sebe. Docela dobré je i zázemí. Ráno na snídani se potkávají všichni jezdci na jednom hotelu. Ale…

Za roky v seriálu mistrovství světa jsem zvyklý na určitý standard tratí, ale zdejší úseky mi nahání obavy. Trať mi nepřijde kvalitní, prostě světová. Už při tréninku jsem to negativně prožíval, na řadě míst jsem si uvědomoval, jak rychle se tam asi pojede a nebylo to nic příjemného. To ani nemluvím o tom, jaké rychlosti tam budou dosahovat speciály WRC. Osobně považuji polskou trať jako hodně nebezpečnou, místy si připadám jako na české soutěži, jen na šotolině. Mnoho kilometrů zkoušek lemují stromy, nebude zde moc prostoru na korigování případné chyby. Proto jen doufám, že se při soutěži nestane nic závažného,“ popsal své prvotní pocity člen Jipocar Racing Teamu.

Polská rally je vedle slavné Rally Monte Carlo druhou nejstarší soutěží na evropském kontinentu. Ale ve světovém šampionátu bude téměř nováčkem, pokud pomineme rok 1973, kdy se v Polsku jelo o body do šampionátu značek. Ze 62 startujících soutěž pokořili pouze tři. Během soutěže museli absolvovat 55 rychlostních zkoušek, 750 ostrých kilometrů. To se samozřejmě letos nebude opakovat, i když počet přihlášených je podobný. Na 55 účastníků, včetně desítky juniorů (dva polští jezdci v roli hostů - Radoslaw Typa a Marcin Dobrowolski), čeká jen 18 měřených testů (352 km). Celková délka trati je 1024,38 km.

„Tratě bych rozdělil na dva typy. Úseky v lesích jsou na měkkém podkladu, kde očekávám hluboké koleje. Jinak se jede po tvrdším povrchu mezi alejemi. Ale na trati jsou i rychlé průjezdy vesnic či pasáže podobné Finsku. Ale tam jsou stromy dál od trati a navíc finská trať je víc závodní. Uvidíme, jaké bude počasí, ale dá se předpokládat, že pro nás budou druhé průjezdy velkým problémem. Už při tréninku jsme na mnoha místech jeli po lyžině a byl jsem rád, že jsem to vůbec projel,“ doplnil Martin Prokop. Tato slova se potvrdila už na společném testu JWRC v místě soutěže. Martin Prokop měl možnost vyzkoušet chování vozu v hlubokých kolejích, opět si přivyknout na specifické chování dvoukolky. „Brzy se vyjela hluboká kolej a trať se téměř stala nesjízdnou. Pokud nás to samé čeká v závodě, bude to hodně těžké,“ přiznal.

Martin Prokop s Janem Tománkem přesto věří v dobrý výsledek a podporu českých fanoušků. „Formu určitě máme, budeme se snažit o co nejlepší výkon. Hlavně bude důležité se vyvarovat zbytečných chyb. Vložky jsou plné zrádných míst. Navíc se jich nedá moc zapamatovat, takže budu muset stoprocentně věřit rozpisu. Už při tréninku je kolem trati hodně diváků, ale doufám, že tady nebudou jen domácí, ale soutěž si užijí i čeští fanoušci. Rád bych je pozval na superspeciálku v Mikolajkách. Do ní organizátoři hodně zainvestovali, jde o pěkný areál hned vedle servisu. Bohužel to je jeden z mála kladů polské soutěže. Dále chci české fanoušky upozornit na množství policistů, kteří se v regionu pohybují a určitě všem radím, ať si dají velký pozor na radarové kontroly,“ uzavřel Martin Prokop.

Jipocar Racing

Další články

7 nejdůležitějších informací o povinném ručení, které musíte znát

Jestliže vlastníte motorové vozidlo, pak máte rovněž sjednáno autopojištění neboli povinné ručení. Víte o něm ale vše? Možná vás překvapí, co vše ovlivňuje jeho cenu, kdy ho nelze uplatnit nebo jak na pojistce ušetřit.

zobrazit článek >

Jaké jsou výhody bezkontaktních plateb v nákladní dopravě?

Pokud se chcete se svou firmou prosadit ve světě logistiky, musíte znát legislativu a mít přehled o veškerých provedených finančních transakcích. Jenže jakým způsobem udržet pod kontrolou platby za mýtné nebo palivo? Vsaďte na bezkontaktní platby.

zobrazit článek >

Možné problémy při sjednávání povinného ručení

Povinné ručení je základem drtivé většiny vozidel. Zřízení tohoto pojištění je úzce svázáno s nákupem nového vozu, občas se ale vyplatí změnit povinné ručení i pro stávající vůz. Jaké nástrahy Vás mohou při sjednávání nového povinného ručení potkat?

zobrazit článek >