aktuálně: 855 uzavírek, 34 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Impreza na bodech i přes dětské nemoci

28. května 2009

Zázraky se asi přece jen nedějí. Impreza WRX STI Subaru Czech Rally Teamu, dokončená těsně před Rallye Český Krumlov, sice hned na úvodním testu soutěže zajela výtečný čtvrtý čas, brzy poté se ale projevilo nedostatečné vyzkoušení vozu. Zejména elektronický plyn zazlobil a jeho nevyzpytatelnost, kterou se v průběhu soutěže nepodařilo odstranit, výrazně ovlivnila důvěru posádky v kontrolu nad vozem. Přesto si Vojtěch Štajf s Michalem Ernstem odvážejí z jihu Čech body za jedenáctou příčku celkového pořadí a vítězství v Pirelli Cupu.

Není to poprvé, co se Subaru Czech Rally Team přesvědčil u nového závodního vozu o obtížnosti jeho „uvedení do života“. Tentokrát to ale na začátku vypadalo velmi nadějně, čtvrtá příčka z úvodní divácké superspeciálky celý tým patřičně namlsala... Náročná třetí rychlostní zkouška, vzniklá spojením dvou tradičních testů, však přiměla všechny příznivce bílomodročerných barev k návratu na pevnou zem.

„Projevila se vada, kterou jsme zaregistrovali už při našem předstartovním testu,“ vysvětluje Vojtěch Štajf. „Tehdy jsme ale měli pocit, že se nám jí podařilo odstranit, její doladění si ale zjevně žádá víc času. O co se jedná? Naše nová Impreza je opět o kus dál v elektronickém vybavení než byl předchozí model a má i elektronické ovládání plynu. No a protože počítače v novém voze ještě nejsou dostatečně přivyklé na ´ostré´ zacházení, poprvé na RZ3 a poté ještě několikrát se nám přihodilo, že na sešlápnutí plynového pedálu auto přestalo zcela reagovat. V takovou chvíli bylo třeba vypnout zapalování a po krátké pauze znovu nastartovat.

Jeden z takovýchto okamžiků pro nás znamenal i vznik nebezpečné situace, když se nám to přihodilo v jedné z rychlých pasáží přídolského testu - i tehdy se naštěstí podařilo vše zvládnout a neskončili jsme mimo trať. Důvěru v ovládání vozu nám to ale samozřejmě nepřidalo, a tak jsme raději zvolili spíše defenzivnější taktiku s důrazem na spolehlivé dosažení cílové rampy. Ani přes velkou snahu specialisty Micka Kehla se zcela nepodařilo zvítězit nad touto závadou, a tak jsme namísto boje s Emilem Trinerem o post nejlepšího vozu Subaru i na posledním testu opět chvíli stáli a bojovali s elektronikou.

Emil tak nakonec tuhle značkovou bitvu před námi a Jirkou Vackem vyhrál, nás problémy s technikou stály celkově na soutěži víc než dvě minuty času. Nedá se nic dělat, rozdíl mezi půlrokem stavby našeho prvního hatchbacku a jediným měsícem zrodu tohoto vozu zkrátka nelze smazat a tyto dětské nemoci jsou daní z této diference. Jsme proto rádi nejen za jedenáctou příčku a vítězství v Pirelli Cupu, ale i za to, že máme auto v cíli nepoškozené. Kromě oněch potíží s nastavením elektroniky a kromě drobností s naší chvilkovou nevhodnou volbou pneumatik a směsí brzdových destiček nebyl s novým autem jediný problém. Prokázalo se tak, že naši mechanici odvedli opravdu dobrou práci.“

Vojtěch Štajf s Michalem Ernstem už se nemohou dočkat, až napraví dojem na příštím podniku Mezinárodního mistrovství České republiky, na Rally Hustopeče. Před jihomoravskou soutěží ale tým čeká důkladné testování a zejména boj se záludnostmi elektroniky nového vozu. Druhá týmová posádka, Jiří Vacek s Bohumilem Černochem, naopak nadcházející soutěž díky pilotovým pracovním povinnostem vynechá. Je to možná trochu škoda, na jihu Čech se jim totiž se starším vozem dařilo velmi dobře, když k sedmnácté příčce celkového pořadí přidali i bronzovou příčku v Pirelli Cupu a stříbrnou v Enteria Cupu.

„Spolupráce s Bobem Černochem mi dodala novou motivaci pro závodění,“ usmíval se v cíli pražský pilot. „Teď jsme navíc poprvé vyzkoušeli velké brzdy, a tak jsem se musel učit nově hledat hranice možností vozu. I to bylo pro mne nové, o to jsem raději, že jsme dojeli celou soutěž bez jakýchkoliv potíží. Hustopeče sice nepojedeme, ve druhé polovině sezóny se ale určitě ještě na tratích šampionátu objevíme. Musím si zažít nové zvyky, Bob se mne postupně snaží přesvědčit i o tom, že používání ruční brzdy mám omezit. Tak uvidíme, jak to bude fungovat...“

Karel Špaček

Další články

Jaké jsou výhody bezkontaktních plateb v nákladní dopravě?

Pokud se chcete se svou firmou prosadit ve světě logistiky, musíte znát legislativu a mít přehled o veškerých provedených finančních transakcích. Jenže jakým způsobem udržet pod kontrolou platby za mýtné nebo palivo? Vsaďte na bezkontaktní platby.

zobrazit článek >

Možné problémy při sjednávání povinného ručení

Povinné ručení je základem drtivé většiny vozidel. Zřízení tohoto pojištění je úzce svázáno s nákupem nového vozu, občas se ale vyplatí změnit povinné ručení i pro stávající vůz. Jaké nástrahy Vás mohou při sjednávání nového povinného ručení potkat?

zobrazit článek >

Jak se nenechat podvést při koupi ojetého vozu?

Může se zdát, že koupě ojetého automobilu je snadná a jednoduchá. Vzhledem k tomu, že se většinou jedná o velký obnos peněz, tak byste správný výběr neměli podcenit. Vyhnete se tak “pokladničce” a jiným problémům v budoucnosti.

zobrazit článek >