aktuálně: 37 uzavírek, 2 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Ford ovládl Sardinii: Latvala zvítězil, Hirvonen skončil druhý

26. května 2009

Tým BP Ford Abu Dhabi World Rally s vozem Focus RS WRC zcela opanoval stupně vítězů na dnes ukončené Rally d'Italia Sardegna, když obsadil první a druhé místo. Posádka ve složení Jari-Matti Latvala - Miikka Anttila zvítězila systémem „start-cíl“ a připsala si tak druhé vítězství za dobu svého účinkování v mistrovství světa. Na pódium v letovisku Porto Cervo dorazili s náskokem 29,4 s před svými týmovými druhy Mikko Hirvonenem a Jarmo Lehtinenem.

Latvala naposledy zvítězil v únoru 2008 na švédské rallye, zatímco tým BP Ford Abu Dhabi dokázal obsadit první dvě příčky naposledy na japonské rallye v listopadu 2008. Ford, druhý v průběžném hodnocení značek, tak po šesti ze dvanácti kol významně stáhl náskok vedoucího týmu. Hirvonen poskočil na druhé místo v žebříčku jezdců, Latvala je po Sardinii šestý.

Během tří dnů absolvovaly posádky 17 rychlostních zkoušek o celkové dílce 347,12 km, to vše na úzkých a hrbolatých šotolinových cestách. V sobotu odpoledne se teplota vzduchu vyšplhala až na 35 stupňů, což kladlo značné nároky na soutěžní vozy, posádky i pneumatiky Pirelli Scorpion. Všechny vozy Focus RS WRC nicméně v sardinských kopcích fungovaly na výbornou.

Latvala si musel první místo zasloužit. Po vítězství v zahajovací etapě startoval po následující dva dny vždy jako první, takže na něj připadla nevděčná úloha „čističe trati“. Jezdci za ním měli připravenou čistší a rychlejší stopu. Do nedělní etapy nastoupil s náskokem 9,9 s a s obavou, že nedokáže udržet Hirvonena za svými zády. V nehybném ranním vzduchu nicméně zůstávala dlouho ve vzduchu oblaka hustého prachu, která následujícím jezdcům zhoršovala rozhledové podmínky. Latvalův náskok proto ještě narostl.

„Loni, když jsem zde dojel na třetím místě, jsem si slíbil, že letos zvítězím,“ prohlásil Latvala. „Nebylo snadné jet jako první a čistit ostatním trať. Svým vítězstvím jsem překvapen, protože jsem myslel, že Mikko dnes dopoledne můj náskok dožene. Ten prach pro nás byl překvapení, měl jsem prostě štěstí. Dnešní vítězství je pro mne velmi důležité. Od svého předchozího úspěchu jsem zažil spoustu neradostných okamžiků, ale dnes opět stojím na nejvyšším stupni. Už jsem začal pochybovat o svém přínosu pro tým, nicméně se ukázalo, že důvěra týmu v moje schopnosti byla správná. Musím poděkovat Malcolmu Wilsonovi. Dnes jste viděli novou evoluci Jari-Mattiho,“ dodal.

Hirvonen i Lehtinen bojovali během soutěže s horečkou, osmadvacetiletý Hirvonen dorazil do cíle zcela vyčerpán. „Nemám vůbec žádnou energii, ještě nikdy jsem se necítil po soutěži takto unavený,“ řekl. „Dnešní výsledek i jeho načasování jsou pro Ford perfektní. Myslel jsem, že budu moci bojovat o vítězství, ale prach tyto naděje zmařil. Očekávalo se, že jezdci za Jari-Mattim budou mít výhodu čisté trati, ale nakonec ze situace těžil on nám. V první rychlostní zkoušce dnešního dne jsem dokonce v jedné z rychlých zatáček vyjel z trati, protože nebylo nic vidět. Přestal jsem tedy riskovat. Jari-Matti si po všech svých problémech v této sezóně vítězství zaslouží, mám z něj radost. Důkladné předsoutěžní testy se nakonec vyplatily,“ doplnil.

Khalid Al Qassimi a Michael Orr dokončili soutěž na patnáctém místě. I přes problémy s posilovačem řízení se dokázali probojovat až na sedmou příčku, ale po problémech při posledním servisu v sobotu pozdě večer odstoupili. V neděli startovali podle pravidel SuperRally a vyšplhali se na desátou pozici. Problém s brzdami v závěrečné rychlostní zkoušce je nicméně stál více než čtyři minuty.

„Byly to náročné tři dny. Měli jsme smůlu s brzdami a posilovačem řízení, a pak ty problémy v nočním servisu. Je to škoda, vždyť včera jsme jeli velmi dobře. Cítil jsem, že bychom snadno dosáhli na body,“ vysvětlil Al Qassimi.

Malcolm Wilson nešetřil slovy chvály na adresu svých jezdců. „Vypořádali se se všemi nástrahami. Vidět Jari-Mattiho na prvním místě po tak složitém roce je jako sen a mám radost z jeho nově nabyté sebedůvěry. Také Mikko odvedl vynikající práci a kdyby dnes ráno byly odlišné podmínky, mohli jsme mít jiného vítěze. Tým skvěle spolupracoval, všem zúčastněným patří moje díky,“ prohlásil.

Mark Deans, ředitel Ford of Europe pro motorsport, dodal: „Jsem nadšen z toho, že jsme znovu dosáhli úrovně, kde jsme schopni nejen konkurovat svým soupeřům, ale také je porazit. Z hlediska průběhu šampionátu máme ještě co dělat, ale jsme zpět na vrcholu, udělali jsme velký krok správným směrem. Příště nás čeká Řecko, další soutěž s horkým počasím a rozbitými šotolinovými cestami. Po víkendu, v němž jsme vedli od začátku až do konce, tam pojedeme plni sebedůvěry.“

Martin Linhart

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >