aktuálně: 37 uzavírek, 2 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Kamínek a kámen

14. května 2009

Přesně tyto dva geologické útvary sehrály největší roli v osudu posádky Roto Plzeň na trati Rally Saturnus ve Slovinsku.

Jan Šlehofer a Zbyněk Soběhart začali velmi dobře. Zaskočila je sice trať na velmi kluzkém asfaltu, který od nás neznáme, ale vyrovnali se se situací výborně. Zrádnost asfaltových rychlostních zkoušek tkví především v tom, že bez změny barvy povrchu se najednou prudce mění přilnavost. Proto musela posádka jednou couvat z příkopu a zaznamenala ztrátu pár vteřin. Charakter trati byl také novinkou, horské trasy, kde se jede ze zatáčky do zatáčky, se u nás také nejezdí.

Výsledkem prvního dne byla absolutně osmá pozice a minimální ztráta na místní mistry dvoukolek ve skupině i třídě. Druhá etapa proto začala velkým očekáváním.

Na první vložce posádka úkol splnila a ztrátu prudce snížila. Jenže pak přišel nešťastný třicetikilometrový úsek a zhruba v jeho polovině defekt.

„Auto se začalo najednou nedotáčet,“ říká Jan Šlehofer, „Proto jsme po neblahých zkušenostech ze Šumavy chtěli hned kolo vyměnit. Na úzkém profilu trati jsme hledali dlouho místo a zastavili bohužel ve svahu. Zbyněk začal povolovat kolo, já šel do lesa hledat kámen, kterým bychom vůz založili. Ačkoliv je Slovinsko plné kamení a zřejmě jeden nepatrný kamínek udělal centimetrovou trhlinu v boku pneumatiky, nemohl jsem dlouho žádný najít. Pak nám ještě spadlo auto z heveru...“

Běžně se mění kolo maximálně za dvě minuty, ale tentokrát to trvalo dvakrát tak dlouho. Čtyřminutová ztráta byla moc. Posádka se nevzdala, další rychlostní zkoušky zajela zase velmi rychle, ale víc než polovinu ztráty se dohnat nepodařilo. Nestačily ani šesté časy v absolutním pořadí, čtvrté místo ve skupině znamenalo maximum.

„Hrozně mě mrzí, co se stalo. Auto fungovalo celých 300 ostrých kilometrů bez jakýchkoliv obtíží, našli jsme i optimální nastavení. Chci se omluvit týmu, mechanikům i našim příznivcům, že se nenaplnilo očekávání, ačkoliv jsme to měli rozjeté opravdu dobře.“

Posádka teď bude muset natrénovat výměnu kol, v Krumlově, který se svými záludnostmi čeká příští týden, určitě nebude o defekty nouze. Fiat Punto S1600 projde teď jen obvyklou pečlivou kontrolou, po slovinské soutěži zůstal nedotčený.

Vladimír Dolejš

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >