Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Vítězi jsou kromě Pecha i diváci

4. května 2009

Letošní ročník nejstarší české soutěže měl před sebou nelehký úkol, obhájit tak trochu i v očích široké veřejnosti a nejen té motoristické, nárok na budoucnost českých rally. Není více komplexnější motoristická disciplína, než právě rally.

Náročná svojí provázaností s reálným světem, svým trasováním po cestách denně používanými obyvateli projížděných oblastí. A to skýtá samozřejmě nebezpečí kolizí s překážkami, přírodními i umělými. Nebezpečí čeká na účastníky rally stejně, jako na účastníky běžného silničního provozu, ale na rozdíl od nich mají možnost účastníci, pořadatelé a diváci rally možnost nebezpečí předvídat a hlavně mu předcházet. Stačí maličkost, uvažovat, přemýšlet, sledovat... Při letošní, již odjeté Mogul Šumava Rallye Klatovy a Historic Vltava Rallye se udělalo pro zabezpečení diváků téměř maximum možného. Opatření byla vidět a diváci je nejen pochopili a tolerovali, ale hlavně dodržovali. Soutěže tak provázely události přímo spojené se soutěžním děním. Několik poměrně těžkých nehod se naštěstí obešlo bez vážnější újmy na zdraví. Divákům za jejich chování během soutěže pořadatelé děkují a věří v jejich rozum a působení na ostatní, nebezpečně se chovající diváky i na dalších soutěžích.

Spojení obou soutěží se rozhodně ukázalo jako přínos. Diváci měli prakticky neustále na co koukat a spojení současné rallye se soutěžením posádek s technikou, která psala historii rallysportu od 60. let do 80. let 20. století, přinášelo krásný kontrast s novodobou technikou používanou v rally.

Vítězové obou spojených soutěží jsou již zapsáni do listiny vítězů. Ital Rossi mezi historiky zvítězil ve velmi silné konkurenci s jedním z mnoha vozů Porsche 911. Druhé šumavské vítězství Václava Pecha mladšího bylo daleko sledovanější. Hlavně proto, že bylo vzhledem k vývoji v soutěži nečekané. Od začátku mu jeho hlavní soupeř Roman Kresta ujížděl a svůj náskok i během stěžejní vimperské etapy postupně navyšoval, vyjma jedné, již mnohokrát vzpomínané, rychlostní zkoušky. Navíc na něj podobně jako v předchozím ročníku tvrdě dorážel Pavel Valoušek. Romana Krestu však v závěrečných dvou rychlostních zkouškách postihla smůla. Ta měla název technická závada a o pouhé 1,4 vteřiny se stala vítězem posádka Václav Pech - Petr Uhel.

Určitě by se na letošním ročníku daly objevit vady na kráse. Kolize a s nimi související časové prodlevy k soutěžím patří a byly tak trochu daní za nabitý program dvou soutěží s velmi početným startovním polem. Takový počet startujících letos už možná pohromadě na podniku Mezinárodního mistrovství ČR neuvidíme. Pro mnohé sporně postavený harmonogram soutěže s velkou prostorovou roztažeností má zase svůj důvod velmi prozaický a to přiblížení soutěže i do takových míst, jako je centrum krajské metropole Plzně formou divácké vložky. Počet diváků určitě mluvil pro zařazení, trať této zkoušky určitě snese ještě úpravu. Navíc se často zapomíná, že součástí rally nejsou jen rychlostní zkoušky, ale i přejezdy. Náměty na vylepšení soutěže jsou a pořadatelé se jimi budou rozhodně pro vývoj dalších ročníků zabývat.

Ředitel soutěže Jiří Valenta zhodnotil soutěž takto: „Nakonec bylo to spojení dvou soutěží víc náročné, než jsem čekal. Jsem rád, že se během soutěží hlavně nikomu nic vážného nestalo. Byly nepříjemné nehody a je mi líto třeba zničených krásných historických aut. Pro bezpečnost diváků jsme letos udělali hodně a jsem rád, že se to nakonec vyplatilo. Moc bych chtěl touto cestou divákům poděkovat za jejich ukázněnost, kterou nám v dané situaci velmi pomohli. Jsem rád, že jsem mohl spolupracovat přímo s jezdci při přípravě soutěže. Jezdcům a asociaci jezdců za spolupráci při přípravě soutěže tímto též děkuji. Těšíme se s Vámi všemi na setkání v dalším ročníku a věříme, že bude ještě úspěšnější, než ten letošní.“

Těšme se tedy jak na další ročník Mogul Šumava Rallye Klatovy, který bude již polojubilejní 45. , tak i na Historic Vltava Rallye, která se stala velmi kvalitním dvojčetem šumavského klání současných vozů. Diváci se stali dalšími vítězi letošního ročníku, ale doufejme že i nadále budou mít rozum nejen při sledování soutěží rallye.

Jan Valeš

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >