aktuálně: 41 uzavírek, 5 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Colin McRae tragicky zahynul

16. září 2007

Colin McRae, mistr světa z roku 1995 a bývalý tovární jezdec Subaru, Fordu a Citroënu, dnes po čtvrté hodině odpolední tragicky zahynul. Při dnešní nehodě McRaeova vrtulníku nedaleko Jerviswoodu zahynuly čtyři osoby, kromě Colina také jeho pětiletý syn Johnny.

McRaeův agent Jean-Eric Freudiger potvrdil, že devětatřicetiletý McRae pilotoval svou helikoptéru sám. Colinova manželka Alison i devítiletá dcera Hollie na palubě vrtulníku nebyly.

Nehoda se stala necelou míli od McRaeovy rezidence ze šestnáctého století Jervis House, která má vlastní heliport. Co stojí za přesným důvodem nehody je zatím v šetření, počasí dnes bylo zatažené s drobným mrholením, viditelnost však byla dobrá.

„Colin McRae byl velice zkušený pilot helikoptéry, který za žádných okolností neriskoval. Měl na ostrovech i v Evropě nalétáno spousty hodin. Terén i podmínky kolem Jerviswood znal velice dobře, létal tudy hodně často. Je ironií, že prováděl tak nebezpečný sport, kdy byl smrti hodně blízko, ale nakonec zahynul při havárii helikoptéry,“ řekl McRaeův velký kamarád a zároveň novinář Jeremy Hart.

Někdo se s talentem pro řízení jednoduše narodí, což byl i případ Colina McRae. Starší z dua bratří ve světovém šampionátu měl vynikající vzor: otce Jima, pětinásobného mistra Velké Británie. Po počátečním koketování za řídítky motocyklu přesedlal Colin na rally - a udělal dobře. Své úsilí korunoval v roce 1995 titulem mistra světa a stejné metě byl blízko i v roce 2001. Jenže kotrmelce na domácí Britské rally jeho snažení zhatily.

Za volant soutěžního vozu usedl 'McCrash', jak mu pro ostrou jízdu, často až za hranicemi rizika říkají, poprvé v roce 1986. Klasický Talbot Sunbeam, s nímž kdysi začínal třeba i Richard Burns, vyměnil v následující sezoně za Vauxhall Nova, se kterým si odbyl svou premiéru v rámci MS FIA rally ve Švédsku. Skončil šestatřicátý, ale daleko důležitější bylo, že vyhrál třídu v rámci britského šampionátu. Roku 1988 přesedlal do juniorského týmu Peugeot na vůz 309 GTi a opět triumfoval ve třídě.

Do skupiny A zařadil McRae vůz Ford Sierra Cosworth polotovárního týmu RED a hned ve své první sezoně za jeho volantem (1990) se stal absolutním britským vicemistrem. V roce 1991 nastoupil angažmá do továrního týmu Subaru Prodrive a v jeho barvách vydržel celých osm sezon. Už v prvním ročníku vybojoval titul britského mistra, když ze sedmi podniků čtyři vyhrál. Roku 1992 trofej obhájil, ze sedmi akcí stanul na nejvyšším stupni šestkrát a úspěšný ročník korunoval druhým místem na podniku MS ve Švédsku.

Prvního vítězství v soutěži MS FIA rally se Colin McRae dočkal roku 1993, kdy přemožitele nenašel v Novozélandské rally. Velké Británii se narodil nový šampion - poslední výhru v MS si na konto připsal jeho krajan Jim Clark už roku 1976. Následující sezonu McRae triumf na Novém Zélandu zopakoval a navíc zvítězil i doma na RAC Rally. Vše, jako by předznamenalo jeho doposud nejlepší sezonu 1995. Sezonu světového šampiona.

První dva podniky sice Colin nedojel, ale vzápětí zahájil fantastickou stíhací jízdu, která vyvrcholila obhajobou prvenství na Britské Rally. Ta znamenala titul. Bilance úspěšné sezony 1995? Dvě první, dvě druhá a jedno třetí místo. Ze sympatického Skota byl rázem hrdina národa a odezva na sebe nenechala dlouho čekat. Královna mu udělila titul Member of the British Empire, čímž byl McRae pasován do šlechtického stavu.

Následující dva roky byly ve znamení titulu světového vicemistra. V sezoně 1996 vyhrál McRae tři, o rok později dokonce pět světových rally, ale o titul ho vždy připravily výpadky po technické, či jezdecké chybě. Roku 1997 jej od druhého titulu dělil v konečném pořadí pouhý bod, přestože vyhrál více soutěží, než kdokoliv jiný. Z Colinova přínosu těžilo především Subaru Prodrive, kterému v letech 1995-1997 pomohl ke třem prvenstvím ve světovém šampionátu značek.

Velká bojovnost navzdory technickým starostem s vozem přinesla Colinu McRaeovi v MS 1998 třetí místo absolutně. A on sám ucítil, že je čas na změnu. Z průměrné stáje vytáhl Subaru mezi týmovou smetánku a nyní chtěl poznat něco nového. A vábení Fordu, který se chystal v sezoně 1999 nasadit nový Focus WRC, zabralo. McRae podepsal přestupní lístky, čímž se pasoval do role týmové jedničky. Při jeho rozhodování hrál klíčovou roli zcela určitě také fakt, že za volantem Sierry Cosworth získal v roce 1990 vůbec první mezinárodní titul. Ztracený syn se vrátil.

Začal skvěle. V Monte Carlu 1999 se postavil na 'bednu', ale díky nehomologované vodní pumpě jej techničtí komisaři dodatečně diskvalifikovali. McRae odpověděl 'po svém' dvěma triumfy v Keni a Portugalsku, ale po zbytek sezony ho pronásledovala krize. Chuť si částečně spravil roku 2000. Dominoval v Řecku a Španělsku a útočil na titul. Jenže vážná havárie na Korsice (zlomená lícní kost a pohmožděná žebra) nakonec znamenala konečné čtvrté místo. Přesto si Colin zasloužil obdiv, když hned na následující soutěži po nehodě na Korsice bral bod za šesté místo v Sanremu.

Po slabším rozjezdu v ročníku 2001 přišla tři vítězství v řadě (Argentina, Kypr a Řecko) a tradiční ambice titulu. Jenže McRae je jednoduše McRae, a jet na doraz u něj často znamená nespatřit cíl kvůli jezdecké chybě. To se potvrdilo i předloni. Nebýt kotrmelců při poslední akci sezony - Network Q Rally - mohl dobýt další korunu krále. Namísto toho ovšem v celkové klasifikaci MS jezdců skončil druhý o dva body za Richardem Burnsem, který se tak radoval z titulu.

V roce 2002 dokázal Colin triumfovat v Řecku a Keni, čímž se stal nejúspěšnějším pilotem historie co do počtu výher v mistrovství světa, když ve své kariéře triumfoval celkem pětadvacetkrát. Ze čtrnácti startů dojel devětkrát do cíle, vedle dvou zmiňovaných prvenství skončil třetí v Argentině, čtvrtý v Monte Carlu a Německu, pátý ve Walesu a šestý ve Švédsku, Španělsku a na Kypru. V celkovém hodnocení to znamenalo čtvrtou příčku za 35 bodů, když na druhého Pettera Solberga ztratil dva, a na týmového kolegu a třetího Carlose Sainze jediný bod.

Ne vše ovšem bylo v roce 2002 ideální. Nejprve si McRae zlomil ve Francii prst, a v Katalánsku tak musel řídit se sádrou. Na Novém Zélandu vyvrcholily jeho spory s dlouholetým navigátorem Nickym Gristem a na jeho místo tak dosedl Derek Ringer, s nímž Colin získal v roce 1995 svůj jediný světový titul. Korunu všemu poté nasadilo otálení bosse Fordu Rallye Sport Malcolma Wilsona s nabídkou nové smlouvy, což McRae řešil po svém: přestupem do konkurenčního Citroënu.

Ve francouzském týmu vystupoval v roli prvního jezdce, jasně ho však zastínil týmový druh Carlos Sainz. McRae sice začal velice slušným druhým místem na Rallye Monte Carlo, páté a čtvrté místo ve Švédsku a Turecku už byly slabší. Poté přišla havárie na Novém Zélandu, požár vozu v Argentině, až osmé místo v Řecku... Celkové sedmé místo bylo nejhorším vystoupením v barvách továrního týmu.

Přesto s ním Citroën počítal pro nadcházející sezónu jako s týmovou trojkou po boku velezkušeného Carlose Sainze a mladíčka Sébastiena Loeba. Colin McRae se však stal jednou z obětí nových řádů FIA, které předepisovaly továrním týmům pouze dvojici vozů.

Colina vyhazov od Citroënu krátce před začátkem sezóny hodně zklamal. V tomto roce se svezl i na populární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, kde dokázal vybojovat třetí místo ve třídě GT, táhlo ho to však stále za volant soutěžních vozů. Na domácích tratích se občas objevil za volantem historického Escortu či později béčkového speciálu MG Metro 6R4, chtěl však víc.

To se mu podařilo v roce 2005, kdy usedl pro svou domácí Wales Rally GB za volant tovární Škody Fabie WRC. Poprvé v sezóně některý z jezdců s mladoboleslavským vozem dokázal držet krok se špičkou a výsledné sedmé místo absolutně bylo nejlepším výsledkem Škodovky v tomto roce.

Výsledek z Walesu přiměl šéfy Škody Motorsport k angažování skotského pilota také pro Telstra Rally Australia. Asi není potřeba příliš připomínat Colinovy výkony na australských rychlostních zkouškách i fatalní zakončení celé soutěže v servisní zóně při nevydařené banální výměně spojky.

O rok později plánoval Colin společně s Davidem Richardsem vytvoření privátního týmu s vozy Škoda Fabia WRC, díky nepříliš velké vstřícnosti ze strany české automobilky však z projektu sešlo. Přesto se Colin ještě jednou ve světové soutěži objevil. Na Rally of Turkey 2006 nastoupil na jediný závod za v tu chvíli zraněného Sébastiena Loeba, alternátor však na devatenáctém testu jeho snažení ukončil.

Colin McRae však nikdy nechtěl do závodnického důchodu. Když se mu nedařilo sehnat angažmá v rally, objevoval se na dálkových závodech s továrním Nissanem Pick-Up, letos dokonce získal angažmá v továrním týmu Ford. Představil se na okruzích za volantem Porsche, na amerických X-Games předváděl salta s Imprezou STI. Jeho snem však zůstaly rally. Začal stavět vlastní speciál podle regulí nově vznikající třídy R4, začal pro nadcházející sezónu dojednávat starty v privátním týmu ve vybraných podnicích mistrovství světa, uvažoval o startech v IRC. Bohužel, jeho plány zůstanou nedokončeny...

AutoSport.CZ

Další články

Bezpečně na silnici: Jak správně vybrat kvalitní oblečení na motorku?

Každý zkušený motocyklista ví, že kromě umění ovládat svůj stroj je klíčovým prvkem bezpečnosti na silnici správný výběr oblečení.

zobrazit článek >

Jak může správný výběr motorového oleje ovlivnit výkon a životnost motoru?

Žádné auto bohužel není nesmrtelné a jakmile přijde jeho čas, je nutné ho vyměnit za jiné. Správnou péčí ale můžete životnost svého oblíbeného vozu prodloužit.

zobrazit článek >

Důležité doplňky pro dům a zahradu

Domov a zahrada jsou pro mnohé z nás oázou klidu a pohody. Usilujeme o to, aby se tam cítili komfortně a aby nám tam nic nechybělo. Na co obvykle zapomínáme?

zobrazit článek >