aktuálně: 1709 uzavírek, 17 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Rozhovor s Martinem Bujáčkem

12. ledna 2009

Dalším z nadějných juniorů, který letos rozvířil vody českého rallysportu, je osmnáctiletý Martin Bujáček. Jezdec z Uherského Brodu vloni startoval s produkčním Mitsubishi Lancer sedmé evoluce a nejlepšího výsledku dosáhl na Rally Prachatice, kde v těžkých podmínkách vybojoval šesté místo absolutně. Zeptali jsme se Martina na několik vážných i nevážných otázek.

Rally jsi začal jezdit ještě před získáním řidičského oprávnění. Jak těžké bylo začít a co tě k rally vůbec přivedlo?

Na rally jsem se byl poprvé podívat, když jsem byl ještě hodně malý a od té doby mě to stále drží. Když se objevila možnost pro mladé jezdce od 16 do 18 let na starty v Poháru mládeže, tak pro nás začala práce se sháněním sponzorů a vozu. Všechno se povedlo a mohl jsem odstartovat do své první rally v poháru mládeže s vozem Škoda Fabia N1 na Rally Vysočina 2007!

Jak bys zpětně ohodnotil Pohár mládeže a jak vidíš jeho budoucnost?

Pohár mládeže je skvělá příležitost pro mladé jezdce, co ještě nemůžou normálně jezdit a nemají dovršených 18 let. Pro mě osobně to byla skvělá zkušenost a získal jsem tam mnoho poznatků, co vlastně rally je, protože do té doby jsem se na rally chodil pouze jako divák. V poslední době ale moc zájem o pohár mládeže není, ale věřím, že se najde zase podobná skupina jezdců, která tam bude soupeřit jako nás pět.

V letošní sezoně se na předních místech výsledkových tabulek začalo objevovat hned několik mladých nadějí, kromě tebe také tvoji vrstevníci Martin Semerád, Honza Černý či Mirek Jakeš. Čím myslíš, že to je, a koho z nich pokládáš za svého největšího či nejbližšího soupeře?

Určitě nám pomohl náskok na ostatní jezdce, že jsme mohli závodit už od 16 let v poháru mládeže. Mirek Jakeš zase jezdí už delší dobu závody do vrchu, kde už taky získal hodně zkušeností. Já myslím, že všichni pojedou hodně rychle a je těžké momentálně určit, s kým budeme závodit. Ale já doufám, že nám kluci moc neujedou!

V roce 2008 jsi se stal juniorským vicemistrem České republiky. Jak bys ohodnotil nedávno skončenou sezonu?

Sezona 2008 pro nás byla hodně zajímavá a rozmanitá. Vše začalo na začátku roku ještě startem s vozem Škoda Fabia N1, kde se nám na Rally Lužické Hory podařilo poprvé vyhrát. To byl taky náš poslední závod v poháru mládeže. Následovala Eurostroj Rally Tišnov, kde se uskutečnila premiéra s vozem Mitsubishi Lancer EVO 7. Byl to pro nás se Zdeňkem Hrůzou napoprvé celkem povedený závod, ale menší technické problémy od půlky závodu nás zabrzdily. Od dalšího závodu už jsem startoval se Štěpánem Palivcem a největším úspěchem pro nás v letošní sezoně bylo 6. místo absolutně v Rally Prachatice a dokončení náročné Barum Rally na 27. místě absolutně a 14. mezi domácími jezdci. Odměnou pak bylo druhé místo za rok 2008 v hodnocení Juniorského mistrovství České republiky.

V uplynulé sezoně se vedle tebe na sedadle spolujezdce zabydlel Štěpán Palivec. Jak se ti s ním spolupracuje a budete v nové sezoně startovat opět spolu?

Spolupráce se Štěpánem je super. Stále se zlepšujeme a zdokonalujeme v rozpise a jízdě, což je potřeba. Oproti domácím jezdcům zatím stále nemáme moc zkušeností a každý závod tak pro nás je jedině plus. Není žádný důvod něco na této spolupráci se Štěpánem měnit.

Startoval jsi s osvědčenou, ale přeci jen už postarší sedmou evolucí lanceru. Jak těžké je bojovat s posádkami disponujícími modernější technikou? Nechystáš se přezbrojit?

Pro nás bylo letos hlavní získávat zkušenosti s vozem skupiny N4 a na to ten vůz bohatě stačil. Určitě něco ztrácí na modernější vozy, ale my zatím nevyužijeme ani Evo VII na maximum. Pro tuto sezonu ale už máme v plánu startovat s modernější technikou.

Jsme na prahu sezony nové. Můžeš poodhalit své plány na rok 2009?

Pro letošní rok máme v plánu všechny závody ve sprintrally a vybrané velké závody. Všechno ale bude záležet na tom, kolik se povede sehnat financí, takže teprve uvidíme, jak to nakonec dopadne.

Kladeš si do sezony nějaké cíle? A když odhlédneme od současnosti, jaký je tvůj závodnický sen?

Hlavním cílem v této sezoně bude opět sbírat co nejvíc zkušeností a když se nám bude dařit, tak věřím, že se snad povede zajet i nějaký pěkný výsledek. Pak to bude super, to je asi v tuto chvíli takový sen.

Kdo je tvým jezdeckým vzorem?

Na domácí scéně jsou to rozhodně Roman Kresta a Pavel Valoušek. A ve světě určitě Sébastien Loeb.

Od letošního roku je v České republice povinný systém HANS. Už jsi systém osobně zkoušel? Co si o jeho zavedení myslíš a jaký podle tebe bude mít dopad na počet startujících posádek?

Pokud systém HANS pomůže k bezpečnosti, tak je to dobře, ale zatím o tom moc nevím. Ještě jsem ho nezkoušel, takže nemůžu hodnotit. Je možné, že se určitá skupina posádek přesune do poháru, kde systém HANS není povinný.

V současné době se dozvídáme o řadě zrušených projektů souvisejících s rally z důvodu světové finanční krize. Může krize ovlivnit vaše plány? Do jaké míry myslíš, že ovlivní startovky letošních podniků?

Nás krize už ovlivnila na konci roku, uvidíme, jak to bude letos. Musíme doufat, že se nám podaří sehnat sponzory a zajistit finance na všechny závody, co máme v plánu. Určitě se to dotkne startovek různých závodů, ale v jakém rozsahu, to je těžké určit.

Jednou z novinek letošního kalendáře je snížení počtu podniků v obou mistrovstvích. Jak se na tento krok díváš?

Mě osobně to nevadí, závodů bylo hodně a bylo potřeba to trochu zredukovat. Ale je škoda závodů třeba v Tišnově nebo Pelhřimově, to byly moc pěkné podniky.

Mohl bys ze svého pohledu porovnat mezinárodní dvoudenní mistrovství a sprintový šampionát?

Pro mě jako pro začínajícího jezdce je určitě lepší pro další růst velký závod. Je tam více ostrých kilometrů, delší rychostní zkoušky. Sprinty mají zase své kouzlo v tom, že se musí jet od začátku do konce naplno a každá chybička rozhoduje.

Která soutěž z těch, které jsi absolvoval, ti nejvíce přirostla k srdci a kterou považuješ za nejtěžší?

Nejvíc mě zaujala Barum Rally. Startovat tam pro mě bylo splnění snu a budu na to ještě dlouho vzpomínat. Taky to byl nejtěžší závod, který jsem doposud absolvoval. Dalším pěkným závodem byla Rally Lužické Hory nebo sprint v Prachaticích.

Láká tě svezení na šotolině a chystáš se vyzkoušet si soutěž na nezpevněném povrchu?

Svezení na šotolině mě láká moc, ale zatím to v plánu není. Uvidíme podle možností, ale rád bych si závod na šotolině nebo sněhu zkusil. V letošní sezoně byly občas pasáže na šotolině a to mě moc bavilo.

Jaký je tvůj vysněný vůz?

Rád bych si zkusil řídit vůz WRC, zatím jsem se v něm pouze vezl a je to super svezení. Zajímavá bude i jízda ve speciálu S2000. Třeba se to někdy podaří.

Vnímáš za jízdy fanoušky a jejich podporu? Jak důležitá je pro tebe atmosféra podél trati? Jak bys ohodnotil atmosféru na našich soutěžích?

Občas si diváků všimnu, ale nějak na to není čas. Atmosféra byla letos nejlepší na Barumce, to byla prostě paráda. To by chtělo na všech závodech! Jinak celkově atmosféra u závodů je slušná, ale věřím, že v letošní sezoně to bude ještě lepší a diváků bude více.

K rally neodmyslitelně patří havárie a krizovky. Jaká byla tvoje největší krizovka uplynulé sezony?

V minulé sezoně nás největší krize potkala na Barumce na prvním průjezdu Trojáku, kde nás po průjezdu jednou zatáčkou nakopl vnitřek a byli jsme lehce mimo cestu. Ale vše dopadlo dobře. Občas byly nějaké krizové momenty i na dalších závodech, ale nebylo toho naštěstí moc.

Sleduješ mistrovství světa či IRC? Jak se díváš na současnou krizi ve WRC, kdy jedou jen dvě značky a na úbytek jezdců, kteří z části, jak se zdá, přestupují pro letošek do IRC?

Letošní šampionát WRC bude asi slabší. Třeba na první závod v Irsku je přihlášeno celkem málo posádek, to je škoda. Seriál IRC je stále atraktivnější pro jezdce i značky a bude v letošní sezoně velmi zajímavý. Uvidíme, jaká bude budoucnost ve WRC, ale pokud nepřijde nějaká velká změna, tak to bude jen horší, což je škoda.

A na závěr otázka netýkající se rally. Co dělá Martin Bujáček v přestávce mezi sezonami? Máš nějaké vysloveně zimní koníčky?

Stále studuji obor automechanik a když je trochu volna, jdu zajezdit na sněhu, to mě moc baví. Poslední roky sněhu moc nebylo, tak se toho musí letos využít!

Chtěl bys něco vzkázat čtenářům a fanouškům?

Rád bych všem fanouškům a čtenářům popřál všechno nejlepší v roce 2009 a taky bych rád poděkoval za podporu v roce 2008! Doufám, že se budeme na závodech potkávat ještě ve větším počtu!

Díky za rozhovor!

Miroslav Fric

Další články

Jak se nenechat podvést při koupi ojetého vozu?

Může se zdát, že koupě ojetého automobilu je snadná a jednoduchá. Vzhledem k tomu, že se většinou jedná o velký obnos peněz, tak byste správný výběr neměli podcenit. Vyhnete se tak “pokladničce” a jiným problémům v budoucnosti.

zobrazit článek >

13 situací, ve kterých vás povinné ručení neochrání

Povinné ručení chrání řidiče, který způsobil nehodu, před vysokými náhradami škod za zničený majetek nebo podlomené zdraví ostatních účastníků. V některých případech však pojišťovna mnohdy milionové plnění nevyplatí – proč?

zobrazit článek >

Vyplatí se sezónní pojištění na motorku?

Může být přece nefér platit roční poplatek za stroj, který minimálně půl roku stojí v garáži. Podobně přemýšleli i v českých pojišťovnách, které nabízejí pojištění motocyklu jen na sezónu. Zní to výhodně, ale realita je bohužel komplikovanější. 

zobrazit článek >