Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Sezóna 2008 Lumíra Galii a Oty Hlouška

9. prosince 2008

Konec roku se většinou nese ve znamení bilancování úspěchů a neúspěchů. Do hodnocení se pustil i automobilový jezdec Lumír Galia. Sezonu 2008 považuje Galia za jednu z nejúspěšnějších ve své závodnické kariéře. Vedle vítězství v Pirelli poháru obsadil s Otou Hlouškem mimo jiných i 3. místo v rallysprintovém mistrovství ve třídě A5.

Lumír Galia bezesporu patří mezi žijící rallyové legendy. Svou první soutěž absolvoval s Trabantem. Poté Lumír vystřídal několik typů vozů a spolujezdců, aby pro letošní sezonu sestavil silnou trojku: Lumír Galia, Ota Hloušek a Škoda Felicia Kit Car spadající do třídy A5. Valašská posádka se zaměřila hlavně na sprintové závody, neboli jednodenní soutěže. Pro velký mistrák udělal jednu výjimku, když se postavil na start Valašské rally. V záplavě produkčních vozů dojeli Galia s Hlouškem na velmi pěkném 37. místě absolutně. Daleko více je však potěšilo vítězství ve třídě A5. Vítězství ve třídě si posádka zopakovala i na prvním sprintu sezony, ve Vyškově.

„Určitě to byl náš nejlepší závod. Ve třídě jsme zvítězili stylem start -cíl. Byli jsme nejrychlejší na sedmi z osmi erzet a druhému v pořadí jsme nadělili téměř minutu a půl. V duchu jsme přemýšleli, že bychom v tomto trendu mohli pokračovat i na dalších závodech. Ale Tomáš Grega a Jirka Hladík se ukázali jako silní soupeři a ve zbytku sezony měli navrch,“ zavzpomínal na začátek sezony Lumír Galia.

Následovala rally v Lužických Horách, která přinesla posádce Galia – Hloušek třetí místo ve třídě. Poté ale přišly dva výpadky. Lumír se svým spolujezdcem odstoupil shodně po první rychlostní zkoušce. V Tišnově byl na vině motor, na Kopné ve Slušovicích pak chlazení. „Na konci sezony 2007 a na počátku té letošní jsme se trápili s motorem. Tento problém se nám podařilo odstranit v polovině sezony. Po Tišnovu šel motor na repasi. Seskládali jsme jej doslova za pět minut dvanáct před sprintem ve Slušovicích. Kvapná práce se ale tentokráte moc nevyplatila a my museli podruhé v sezoně odstoupit. Nový motor nás pak posunul výše. Například pět set metrů dlouhý úsek jsme projeli o 0,2 vteřiny rychleji, než se starým motorem,“ uvedl Lumír Galia.

Ve zbývajících pěti závodech rallysprintového mistrovství přibývaly poháry ve sbírce Lumíra a Oty, jako na běžícím pásu. V Prachaticích si kluci dojeli pro druhé místo, stejně jako v Jeseníkách. Bronzový stupínek pak posádka obsadila v Pelhřimově a Pačejově. Pověstný krůček od stříbra byl Lumír Galia i při závěrečném podniku jednodenního mistrovství ve Vsetíně. Série zrušených rychlostních zkoušek v závěru soutěže nedovolila valašské posádce uhájit druhé místo ve třídě. „Nejvíce jsme se těšili na erzetu v Kunčicích pod Ondřejníkem. První průjezd byl ale zrušený skrze senátní volby a při druhém kole havarovala jedna z posádek tak nešťastně, že pořadatel zrušil i druhé kolo. My se tak na této zkoušce v ostrém tempu vůbec nesvezli. V závěrečné zkoušce soutěže jsme neodolali ataku Jirky Hladíka, který nás sesadil z druhého místa,“ prozradil na závěrečný podnik sezony Lumír Galia. Přesto hodnotí Galia právě skončenou sezonu velice kladně.

„Já si myslím, že to byla nejlepší sezona z těch, co jsem doposud odjel. Postavili jsme se celkem desetkrát na start soutěže, z toho jsme osmkrát rally dokončili. Navíc jsme nikdy nedopadli hůře, než na třetím místě. Proto hodnotím právě skončenou sezonu za nejlepší v mé závodní kariéře. Navíc jsme vyhráli Pirelli pohár a v rámci rallysprintového mistrovství ve třídě A5, jsme zakončili sezonu na 3. místě. Tohoto výsledku si velmi cením, neboť ve sprintech nás bylo na startu ve třídě vždy více, jak dvacet posádek,“ zhodnotil sezonu Lumír Galia.

Nyní čeká na soutěžní Felicii i samotnou posádku zimní přestávka. Ale ani závodní vůz, ani oba členové posádky nebudou zahálet. Auto projde preventivní kontrolou a repasí. V průběhu sezony měla posádka drobné problémy v seřízení podvozku, kdy se auto ve vyšších rychlostech nepříjemně vlnilo. Proto je nasnadě, že zimní práce půjdou i tímto směrem. Dalším úkolem bude auto odlehčit, aby se dostalo se svou váhou k hmotnosti vozů soupeřů. V neposlední řadě projdou zeštíhlovací kůrou také Lumír Galia a Ota Hloušek.

V příštím roce má posádka v plánu opět jednodenní soutěže. „V příští sezoně se opět zaměříme na rallysprinty. Moc se na novou sezonu těšíme a rádi bychom zopakovali výsledek z letošního roku. Jirka Hladík zřejmě opustí naší třídu, ale zůstane Tomáš Grega a již nyní se těším na souboje s ním. Máme mu co oplácet. Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby se nám podařilo navázat na vítězství z Vyškova a v podobném duchu dokončovat i další závody,“ pootvírá vrátka nové sezony Galia.

S tím souvisí i cíl do nového ročníku. Lumíre, jaký je ten tvůj? „Už závodím dost dlouho, abych věděl, že je velmi těžké stanovovat si cíle před sezonou. Je mi jasné, že taková sezony, jakou jsme měli letos se neopakuje často. Chceme být ve výsledcích co nejvýše. S Otou jsme udělali velmi sehranou dvojici. Oto navíc více jak dvacet let jezdil závody co by řidič, takže bohaté zkušenosti jistě má. Vždy po tréninku jsme sedli a každou zkoušku jsme podrobně rozebírali. Velmi jej obdivuji, neboť já bych vedle sebe určitě nesedl.“

Oba hlavní protagonisté posádky nezapomínají ani na své nejbližší. „Chtěli bychom poděkovat úplně všem, kdo nám v průběhu sezony nějakým způsobem pomáhali. Ze sponzorů je to například TOMspedit, kteří nám zapůjčovali na závody doprovodný vůz, stan a vše kolem. Velké díky patří i mechanikům. Nejde ale jmenovat jednotlivé lidi, neboť v průběhu roku nám pomáhalo spousta kamarádů a neradi bychom na některé zapomněli. Z mechaniků byl po ruce nejčastěji Pavel Váňa, Martin Halfar a Robert Intribus. Ale kromě těchto tří kluků, je to spousta dalších, bez jejichž pomoci, by se nám těžko závodilo a všem ještě jednou velice moc děkujeme,“ poděkovali společně Lumír Galia a Ota Hloušek.

Miroslav Vebr

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >