Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Keď to nejde, tak to nejde

10. listopadu 2008

O pravdivosti tohoto úsloví, které zařadila do své písně i populární slovenská zpěvačka Zdenka Predná, se plně přesvědčila posádka Melichárek - Hausknotz na posledním podniku slovenského šampionátu v rallye. I když statečně bojovala s neposlušnou technikou i vlastními chybami, nakonec se jí do cíle dorazit nepodařilo.

Do Košic odjížděla slovensko-česká dvojice odhodlána na závěr sezony předvést pěkný výkon a případně se i poprat o desáté místo v hodnocení Tempus MSR. Nebylo to nemožné, ale kromě dobrého výkonu musela spoléhat i na výpadky hlavních soupeřů.

Už začátek rallye však odsunul myšlenky na body a pilot musel především myslet na to, aby dostal lancer bez poškození do servisu. „Pri brzdení do jednej zo zátačiek na RS1 sa mi prešlapol brzdový pedál. To isté sa opakovalo ešte dvakrát, našťastie vždy v pomalejšej sekci, a nemalo to teda za následok haváriu. Dostal som pochopiteľne strach, pretože som sa na brzdy absolútne nemohol spoľahnúť. Naviac sa mi vybavilo, že podobná vec sa mi stala i tesne pred haváriou v Tatrách a bola pravdepodobne jej hlavnou príčinou. Tentokrát sa našťastie nič podobné neopakovalo a v opatrnom tempe sme sa dostali až do servisu, kde mechanici stihli problém vyriešiť,“ popsal horké chvilky Melichárek.

Po těchto problémech patřila posádce až 19. příčka. I když tma přece jen ještě nezkušenému jezdci příliš nesvědčí, v průběhu dalších tří vložek se Melichárek dokázal dotáhnout až na desátou příčku. „Všetko je ešte otvorené, na zajtrajšok sa veľmi tešíme. Pôjdu sa pekné vložky za svetla a myslím, že je v naších silách dotiahnuť sa ešte na súperov pred nami,“ přemítal po prvním dni jezdec.

Jeho předpoklady se začaly pomalu naplňovat. Na RZ6 posádka nabrala potřebnou rychlost, a i když před cílem zastavovala u havárie Jaroslava Orsáka (a byl jí posléze přidělen náhradní čas), převládal dobrý pocit ze vstupu do druhé etapy. Na RZ7 se i přes vykroužené hodiny k Ballayovi přiblížil a po fantastickém pátém času na RZ8 už byl soupeřům opravdu na dostřel. Jenomže technika byla proti i tentokrát. Zhruba v polovině vložky praskla na lanceru hadice od turba a po zbytek RZ se na varovná světla pouze plížil směrem do cíle.

Ztráta téměř tří minut dala zapomenout na bitvu o sedmé místo, aktuálně šlo o znovuproniknutí do první desítky. Kapušanského náskok necelých 14 sekund se zdál hravě překonatelný, tento víkend ale nic nemělo být jednoduché. V zápalu souboje s citroenem Gabriela Molnára, kterého se podařilo předjet až vskutku okruhovým způsobem, a také s dobrými pocity, že s každým kolem jdou průjezdy Košickou speciálkou lépe a lépe, si dala posádka o kolečko navíc a na světě byla minutová ztráta. Ukázalo se ale, že tato chyba nebude mít na konečný výsledek žádný vliv.

Pokus o zvrat sice na RZ11 přinesl své ovoce a posádka dalším pátým časem snížila svou ztrátu na Kapušanského téměř na polovinu, zakletá RZ Banské ovšem i tentokrát připravila nepříjemné překvapení. Ve výjezdu z jednoho z mnoha vracáků znovu praskla hadice od turba a auto sklouzlo z tratě, při následném vyprošťování pak posádka ztratila několik minut.

„Je to veľká škoda, celú skúšku som si celkom užíval. Pri prejazde jedného z vracákov nám znova praskla hadica turba, auto zareagovalo celkom inak, než som predpokladal, a zostalo ležať na okraji priekopy. Ďakujem všetkým divákom, ktorí sa ho neúnavne snažili vyprostiť, čo sa im nakonec po niekoľkých minutách podarilo. Je neuveriteľné, že tá nešťastná hadica nám praskla na dvoch prejazdoch tej istej etapy na takmer rovnakom mieste. Aj keď sme sa snažili ešte dojazdiť vložku, na prejazde sme museli nakoniec odstúpiť. Každé stúpanie bolo trápením, auto malo ešte oveľa menší výkon než pri predchádzajúcej závade, a už by sme ani na čas nestihli doraziť do časovej kontroly. V Košiciach nám šťastie skrátka neprialo, osud bol i tentokrát proti nám,“ posteskl si jezdec.

„Chtěli jsme sezonu uzavřít dobrým výsledkem, bohužel nám to vůbec nevyšlo. Dobré umístění v tabulce šampionátu by byl jenom bonus, protože při první sezoně jsme ani v tak vysokou pozici doufat nemohli. Nakonec nám zbyl dobrý pocit z několika pěkných časů v Košicích a Tatrách a dobrého výsledku v Bratislavě. Snad se Jarovi povede příští rok lépe i výsledkově,“ věří ve světlou budoucnost spolujezdec.

Melico Racing

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >