aktuálně: 854 uzavírek, 38 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Viktor Szabó 5 kilometrů od zlata

7. září 2007

S přáním udržet dosavadní stříbrnou příčku v průběžném hodnocení MIO GPS Sprintrally Championship 2007 a vybojovat vedení mezi produkčními vozy, vstupoval na start Rally JVP System Prachatice plzeňský soutěžák Viktor Szabó.

Společně se spolujezdcem Vladimírem Tichým si Viktor vytkl za hlavní cíl pro prachatickou soutěž udržení se před domácím jezdcem a jejich největším rivalem v bodování Petrem Hozákem. Už od počátku soutěže však bylo zřejmé, že splnění úkolu nebude snadné. Proti začala být jinak po celou dobu trvání šampionátu stoprocentně spolehlivá technika. „Již při prvním zařazení čtyřky hned po startu nám bylo jasné, že něco není v pořádku. Z převodovky se ozval podivný zvuk a my jsme přišli o rychlostní stupeň. Věřili jsme však, že soutěž by se měla dát i s touto komplikací dojet,“ vypráví Viktor Szabó.

„Snažili jsme se tedy jet maximum možného i bez čtvrtého stupně, respektive s jeho minimálním využitím. Nebylo to zrovna jednoduché projíždět většinu pasáží způsobem 3-5-3, s minimálním zatížením čtyřky, ale pokud jsme měli pomýšlet na dojetí do cíle, jiná volba ani nebyla. V žádném případě jsme nechtěli odstoupit. Jelo se o titul v PV a v takových momentech se neodstupuje dokud auto jede...,“ říká Viktor k průběhu následujících rychlostních testů.

Přes nepříznivý start do soutěže se Viktor s Vláďou snažili s vozu dostat maximum možného, což ve výsledku znamenalo šesté časy na úvodním a třetím testu a pátý čas na „dvojce“. V součtu pak tyto výsledky stačily na celkové páté místo v cíli úvodní sekce a současně čtvrté mezi produkčními vozy 19,4 sekundy za doposud nejrychlejším jezdcem PV Václavem Arazimem. Těsně, konkrétně 8 desetin sekundy, za zády však měl Viktor Petra Hozáka a dal se očekávat boj o každou desetinu.

Prostřední sekci zahájila dvojice vezoucí na dveřích startovní číslo 7 čtvrtým časem a navýšila náskok na své největší rivaly o 1,4 sekundy. Pátá rychlostní zkouška pak přinesla jeden ze základních zlomů soutěže, když se v průběhu testu uvolnila u vozu Petra Hozáka kapota a poměrně zásadním způsobem poškodila čelní sklo soupeřovy „devítky.“ Zastavení pro její zajištění znamenalo další zdržení a tak se po pátém testu omezeným výhledem handicapovaný Petr Hozák propadl na průběžnou devátou pozici se ztrátou 35,1 sekundy, což plzeňskému jezdci významně zvýšilo naději k udržení vedoucí pozice ve vzájemném minisouboji a umožnilo ještě více šetřit techniku.

Závěrečná rychlostní zkouška prostřední sekce se tak lépe vydařila Petru Hozákovi, který se do cíle testu dostal na třetí pozici a na v testu sedmého Viktora se mu podařilo stáhnout 10,3 sekundy. V cíli druhé sekce držel Viktor Szabó čtvrtou příčku celkového hodnocení a náskok 24,8 sekundy na průběžně sedmého Hozáka. O všem měla rozhodnout závěrečná trojice rychlostních zkoušek.

Úvodním měřením sil se stal 13,6 km dlouhý test Lhenice - Vitějovice, jenž o 4,7 s rychleji absolvoval s již novým čelním sklem jedoucí Hozák. Také následující pětikilometrová zkouška Běleč - Dubovice sedla lépe klatovskému jezdci, jenž ztrátu snížil o dalších 7 desetin sekundy. Posledním měřeným úsekem soutěže byl 10,33 km dlouhý průjezd zkoušky Záblatí - Prachatice.

„Pro nás už to v danou chvíli byl vabank,“ popisuje vstup do závěrečného testu Viktor. „Na start rychlostky jsme dojeli bez oleje a s prasklým obalem převodovky. Nejspíše se i přes naši maximální snahu převodovku šetřit dostal upadlý zub tam kam neměl. Chtěli jsme ale do cíle dojet za každou cenu. V daný moment to byla jen otázka štěstí. Šetřit na převodovce už totiž nebylo co.“

Pověstné štěstí však Viktora Szabó a Vláďu Tichého opustilo v nejméně vhodnou dobu a jediná doposud dojíždějící posádka z čela průběžného hodnocení šampionátu byla nucena vůz pět kilometrů před koncem soutěže odstavit. „Opravdu jsme odstoupili na převodovku. Netuším odkud se vzala informace, že ležíme někde na trati na boku,“ upřesňuje informaci o odstoupení Viktor.

„Petrovi blahopřejeme a děkujeme za pěkný souboj. Pořád je ale ještě o co bojovat. Každopádně soutěž v Jeseníku nevynecháme a na startu se objevíme. Snad nás technika nevypeče podobně jako v Prachaticích a fanoušci nás budou moci přivítat na cílové rampě,“ uzavírá ohlédnutí za Prachatickou soutěží Viktor.

Posádka Viktor Szabó - Vladimír Tichý a celý realizační tým vyjadřují lítost nad tragickou nehodou na Barum Rally, která skončila úmrtím soutěžáckého kolegy a kamaráda Luďka Kocmana. Touto cestou bychom chtěli Luďkově rodině, přátelům a známým vyjádřit hlubokou soustrast nad ztrátou tak dobrého člověka, jakým Luděk byl. Pevně věříme, že tato tragická událost je na dlouhou dobu poslední, která náš sport postihla.

Petr Medřík

Další články

Jaké jsou výhody bezkontaktních plateb v nákladní dopravě?

Pokud se chcete se svou firmou prosadit ve světě logistiky, musíte znát legislativu a mít přehled o veškerých provedených finančních transakcích. Jenže jakým způsobem udržet pod kontrolou platby za mýtné nebo palivo? Vsaďte na bezkontaktní platby.

zobrazit článek >

Možné problémy při sjednávání povinného ručení

Povinné ručení je základem drtivé většiny vozidel. Zřízení tohoto pojištění je úzce svázáno s nákupem nového vozu, občas se ale vyplatí změnit povinné ručení i pro stávající vůz. Jaké nástrahy Vás mohou při sjednávání nového povinného ručení potkat?

zobrazit článek >

Jak se nenechat podvést při koupi ojetého vozu?

Může se zdát, že koupě ojetého automobilu je snadná a jednoduchá. Vzhledem k tomu, že se většinou jedná o velký obnos peněz, tak byste správný výběr neměli podcenit. Vyhnete se tak “pokladničce” a jiným problémům v budoucnosti.

zobrazit článek >