aktuálně: 41 uzavírek, 32 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Latvala z Fordu dojel na německém asfaltu druhý

27. srpna 2012

Posádka Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila v barvách týmu Ford dosáhla dnes svého nejlepšího výsledku na „asfaltové“ soutěži mistrovství světa, když se ctí zvládla nástrahy silnic ve vinařské oblasti okolo řeky Mosely a získala druhé místo celkového pořadí. Pro mladé Finy to byl zároveň jejich nejlepší výsledek od únorového vítězství ve Švédsku.

Ilustrační foto

Jejich týmoví kolegové Petter Solberg a Chris Patterson, startující rovněž s Fordem Fiesta RS WRC, dojeli jedenáctí. V průběhu soutěže drželi druhou příčku, včera však museli odstoupit po střetu s kamenem, který poškodil podvozek jejich soutěžního speciálu. Dnes opět odstartovali s časovou penalizací a získali alespoň body do hodnocení týmů.

Deváté kolo letošního mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích mělo tradičně základnu ve starobylém městě Trevír na jihozápadě Německa. Byla to první ryze asfaltová soutěž v letošní sezóně a jednotlivé rychlostní zkoušky se vzájemně dost lišily. Hrbolaté úzké cesty na úbočích mezi vinicemi kontrastovaly se silnicemi ve vojenském prostoru Baumholder, kde na jezdce číhaly betonové obrubníky připravené potrestat každou řidičskou chybu.

Na počátku třídenní soutěže před sebou měly posádky celkem 15 rychlostních zkoušek o souhrnné délce 1113,59 km. Do průběhu soutěže promluvilo i počasí, které je v této části Německa vyhlášené svojí proměnlivostí. Po horké a suché úvodní etapě přišly chladnější dny s deštěm a jezdci se tak museli rozhodovat, jestli na místy kluzkých silnicích bude lepší volbou tvrdá, nebo naopak měkká směs pneumatik Michelin.

Latvala v pátek dopoledne zvolil měkkou směs, což se neukázalo jako šťastné. Po přezutí na tvrdší obutí sedmadvacetiletý Fin vyhrál dvě rychlostní zkoušky a první den uzavřel na třetím místě průběžného pořadí. V sobotu ráno zaskočil první startující posádky nečekaný déšť a Latvala přišel o 30 sekund, když probrzdil, nevybral zatáčku a vyjel do pole.

Propadl se na páté místo, díky oslnivému výkonu v maratonské rychlostní zkoušce Panzerplatte v Baumholderu se však rychle vrátil na druhou příčku. Vzhledem k velkému časovému odstupu na vedoucího jezdce a pohodlnému náskoku před zbytkem pole se Latvala rozhodl v sobotu odpoledne neriskovat a volněji jel i dnes, kdy byly na programu tři měřené testy o délce 65,89 km.

„Vybojovat na asfaltu stupně vítězů je úžasný pocit a protože je to můj nejlepší výsledek na tomto povrchu, dá mi do budoucna hodně jistoty,“ řekl. „V minulých letech nebyla zdejší rallye k Fordu příliš shovívavá, takže to pomůže celému týmu. Byla to náročná soutěž, ale ukázali jsme, že moje rychlost i rychlost vozu se na asfaltu zlepšují.“

„Odstup mezi námi a vítězem byl dvě minuty, musíme tedy uvažovat realisticky a pochopit, že je před námi ještě hodně práce. Jsem si však jist, že i na zbývajících dvou asfaltových soutěžích budeme moci bojovat o vítězství,“ uzavřel Latvala.

Pro sedmatřicetiletého Solberga byla německá rallye první tradiční asfaltovou soutěží za dobu, co jezdí s Fiestou RS WRC, ale na jeho rychlosti to znát nebylo. Zkušený Nor byl na konci zahajovací etapy druhý v průběžném pořadí. Jeho naděje nicméně vzaly za své, když včera dopoledne dostal smyk v utahující levé zatáčce a najel na kámen. Ačkoliv se snažil pokračovat, poškození bylo příliš rozsáhlé a Solbergovi se nepodařilo rychlostní zkoušku dokončit.

Dnes ráno znovu odstartoval podle pravidel Rally 2 a vyhrál druhou rychlostní zkoušku, přesto nedokázal skrýt zklamání. „Pro tým by bylo fantastické, kdybychom získali druhé a třetí místo, auto mi ale uklouzlo a jakmile jsem narazil na kámen, bylo po všem. Do té doby se mi v soutěži extrémně dařilo. Testování a úsilí, které jsme vynaložili, zlepšilo výkon vozu na tomto povrchu a z jeho rychlosti jsem měl radost,“ vysvětlil.

Ředitel týmu Ford Malcolm Wilson se nechal slyšet, že výsledek posílí sebedůvěru celého týmu. „Naším výkonem v minulém kole ve Finsku jsme byli zklamaní, takže je příjemné přijet na asfaltovou soutěž, kde se nám obvykle nedařilo, a být tak konkurenceschopní. Jsem zklamaný, že Petter vypadl, ale zároveň povzbuzený rychlostí obou jezdců a do dalších soutěží na asfaltu nám věřím,“ řekl.

Vrchní ředitel Ford Racing Gerard Quinn doplnil: „Naši jezdci přiznávají, že asfalt je pro ně nejméně oblíbený povrch, takže jsme věděli, že tento víkend bude náročný. Od začátku byly naším cílem stupně vítězů, a těch jsme dosáhli. Jsem spokojen s výkonem obou jezdců, ačkoliv mě pochopitelně mrzí, co se stalo Petterovi. Když uvážím, že na asfaltu jsme od úvodní soutěže seriálu nejeli, jsem za stupně vítězů rád.“

Martin Linhart

Další články

Bezpečně na silnici: Jak správně vybrat kvalitní oblečení na motorku?

Každý zkušený motocyklista ví, že kromě umění ovládat svůj stroj je klíčovým prvkem bezpečnosti na silnici správný výběr oblečení.

zobrazit článek >

Jak může správný výběr motorového oleje ovlivnit výkon a životnost motoru?

Žádné auto bohužel není nesmrtelné a jakmile přijde jeho čas, je nutné ho vyměnit za jiné. Správnou péčí ale můžete životnost svého oblíbeného vozu prodloužit.

zobrazit článek >

Důležité doplňky pro dům a zahradu

Domov a zahrada jsou pro mnohé z nás oázou klidu a pohody. Usilujeme o to, aby se tam cítili komfortně a aby nám tam nic nechybělo. Na co obvykle zapomínáme?

zobrazit článek >