aktuálně: 37 uzavírek, 5 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Češi se na portugalské Pax Rally neztratili

18. září 2008

Portugalská rally se stala součástí dakarské série, která se letos nahradila zrušenou dakarskou rally. Na tuto soutěž se pod hlavičkou pražského Off road centra vydal také vsetínský Viktor Chytka.

V posádce s Lukášem Vacovským startovali s Toyotou LC 80 ve skupině speciálně upravených terénních vozů. Soutěž byla zajímavá nejen exotickým prostředím, ale především délkou a účastí tří továrních týmů. Mitsubishi, Volkswagen a BMW, prostřednictvím X-Raidu postavili na start soutěže celkem deset vozů. Celkem se sešlo na startu na sto soutěžících, aby absolvovali 1 500 km dlouhou trať v pěti etapách. Silně mediálně podporovaná akce byla dobře zorganizována, na převážně šotolinových, kamenitých a písečných cestách, na kterých se po celou dobu soutěže silně prášilo.

Trasa vedla z Lisabonu cca 500 km na sever a posléze minouc Lisabon, na jih do Portimaa, letoviska na břehu Atlanského oceánu, kde končila. Zvláště náročné byly závěrečné kilometry soutěže, které vedly horskými , úzkými silničkami nad bezednými propastmi. Vše patřičně zabaleno do neproniknutelného prachu , jehož neprůhlednost byly umocněna slunečními paprsky. V době, kdy v naší republice hrozily sněhové přeháňky , však v Portugalsku vládlo přesvědčivé letní počasí s teplotami nad 30 stupňů. To mělo patrně za následek rozsáhlý lesní požár na trase soutěže. Stalo se tak v závěrečné etapě, které byla z tohoto důvodu zkrácena o třicet kilometrů.

Posádka Toyoty přijela na tuto soutěž především sbírat zkušenosti před Dakarskou rally 2009, která se pojede premiérově v Argentině a Chile. Důležité bylo dojet do cíle bez jakékoliv újmy a natrénovat univerzálnost posádky. Tři etapy se bez problémů drželi Češi na průběžné sedmnácté pozici. Ve čtvrté etapě sjeli do podmáčeného pole, kde ztratili asi 16 minut. V průběžné klasifikaci to znamenalo propad o pět míst. Do poslední, po požáru zkrácené etapy nastupovali s touhou návratu na vydobyté pozice. To se nakonec povedlo, když bez jakéhokoli poškození vozu projeli poslední etapu celkově patnáctí. V celkovém součtu to

znamenalo 17. pozici absolutně a ve své kategorii diesel, osmí těsně za továrními týmy.

Rally vyhrál Stéphane Peterhansel (Mitsubishi), druhý byl Carlos Sainz (VW Touareg) a třetí bývalý špičkový sjezdař na lyžích Luc Alphand (Mitsubishi). Devátý skončil Miroslav Zapletal a Tomášem Ouředníčkem (Mitsubishi Strakar) a na 26. pozici dojela další posádka ORC Praha Jiří Janeček – Jiří Wolf.

Marek Chytka

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >