Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Josef Peták v cíli Barumky osmý

27. srpna 2008

Příbramský pilot startoval za svou kariéru na proslulé Barum Rally Zlín již třináctkrát, do cíle se ale dostal jen ve třech případech. Letos se mu s vozem Peugeot 207 Super 2000 dařilo a nakonec si v silné konkurenci dojel pro vynikající osmou pozici.

„V týmu jsou všichni s osmým místem maximálně spokojení. Při tak dlouhé soutěži je důležité zůstat na trati a snažit se jet maximálně opatrně. Každá větší chyba by totiž mohla znamenat havárii nebo technický problém a je po šanci na dobrý výsledek. Vždy se počítá až pořadí v cíli a my jsme měli tentokráte více štěstí, než naši soupeři, kterých odpadlo opravdu hodně,“ prohlásil k výsledku příbramský jezdec.

„Jsem realista a již před startem jsem věděl, že evropské špičce stačit nemohu. Jel jsem na maximum, ale vždy v mezích rizika. Určitě bych dokázal zlepšit své časy o další tři nebo čtyři vteřiny v dané rychlostní zkoušce, ale bylo by to za cenu velikého rizika, které se často nevyplácí. Pro mě i náš tým je ale důležitý především výsledek z neděle odpoledne. Navíc jsem měl na paměti již deset nedokončených Barumek, o to je výsledek z letošního roku cennější,“ pokračoval dále Peták.

Nicméně ani tentokráte se to neobešlo zcela bez problémů. Na poslední rychlostní zkoušce sobotní etapy totiž vypověděla službu převodovka a ´Pepík´ si myslel, že v soutěži skončil.

Co se přesně stalo? „Na RZ Troják asi pět kilometrů před cílem jsem zaslechl při řazení dolů nepříjemný zvuk a věděl jsem, že je zle. Už jsem nemohl řadit čtvrtý rychlostní stupeň. Zbytek testu jsem dojel bez této rychlosti. Řadil jsem přes spojku vždy ze trojky až na pětku a opačně. Naštěstí se v převodovce nic jiného nepoškodilo a auto dojelo až do servisu,“ řekl k nepříjemné situaci pilot vozu Peugeot 207 Super 2000.

„Čekala nás tak výměna převodovky ve čtyřicetiminutovém večerním servisu. Musím ale poděkovat týmu Racing Lions, který nám převodovku pohotově dodal. Mechanici již poté vše zvládli na jedničku a my tak mohli v neděli pokračovat.“

Byly i nějaké krizovky? „Krizovek naštěstí mnoho nebylo. Pouze na RZ Kudlovice nám před autem přeskočila srnka. Bylo to v rychlosti okolo 160 km/hod na šestý rychlostní stupeň. Trvalo mi pak ještě pět kilometrů, než jsem se znovu plně soustředil na trať. Taková situace rozhodí asi každého, především když pomyslí na to, že by se srnkou srazil. Soutěž by tím pro nás určitě skončila dost špatně. Měli jsme ale štěstí a to nejen v této situaci, ale také v tom, že auto šlapalo jinak na jedničku a dokonce jsme neměli jediný defekt.“

Ani letos nechyběli ve Zlíně zástupy diváků a fanoušků rally. Vnímal jsi to i z pozice jezdce? „Samozřejmě, že jsem to vnímal. Při Barumce byla podél tratí fantastická atmosféra a musím říci, že jsem cítil podporu fanoušků po celé tři dny. Za to jim děkuji a doufám, že je osmé místo potěšilo.“

Jak se ti líbila divácká super-speciálka a co říkáš na organizaci a tratě? „Super-speciálky ve městech nemám příliš v oblibě, i když vím, že je to pro diváky velice atraktivní podívaná. Problém je nejen v tom, že se tam dá celá soutěž při přemíře snahy ztratit, ale mně osobně celkem vadily fotoaparáty, které mě neustále oslňovaly a já se chvílemi na trati úplně ztrácel. Pro jezdce je to v noci velice náročné a blesky z fotoaparátů to ještě zkomplikují.“

„Organizace byla bez větších problémů, s čímž se dá u soutěže takového formátu počítat. Tratě byly hezké a náročné, určitě si posádky i diváci přišli na své,“ doplnil na závěr Peták.

Další soutěží posádky Josef Peták - Libor Joska bude Rally Agropa Pačejov, která se jede v termínu 5. - 6. září 2008.

Richard Vlček ; Zakruta.CZ

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >