Nebývá obvyklé, aby posádku tvořila sourozenecká dvojice. Za jednou z nich, konkrétně za Lukášem Lapdavským jsme se vypravili a lehce jej vyzpovídali. Co myslíte? Hádají se Lukáš s Juľom v autě? Změní posádka značku auta? O tom všem a mnohém dalším se dočtete v následujícím rozhovoru.
Na úvod povídání klasická otázka Lukáši. Jak jsi se dostal k rally?
„Já jsem se dostal, respektive my, jako posádka k rally trochu jiným způsobem, než někteří jiní jezdci. Dříve, když jsme byli malí jsme se chodili dívat na závody ale pouze sporadicky. Když se konala nějaká soutěž v našem okolí, tak nás táta obvykle vzal s sebou, neboť každý malý chlapec se rád podívá na silné auta a o rally ani nemluvě. My jsme navíc v rodině neměli žádných známých, kteří by se tomuto sportu aktivně věnovali i když pocházíme z města, kde rally žije. Bohužel jsme tedy neměli nějaký velký zájem o rally a navíc jsme dříve nejezdili ani motokáry nebo nějaký podobný automobilový sport, který by nám dal nějaké zkušenosti. Naštěstí máme vedle sebe člověka, který nás doslova přivedl k automobilovým soutěžím, jako na nový svět a má velký podíl na naší kariéře. Jeho to bavilo, baví a zřejmě vždy bude bavit a podporovat nás v rally. Každý, kdo nás zná, ví o kom mluvím.“
„Ale pokud bych měl vzpomenout na první usednutí a pocity ze soutěžního auta, tak by to ve zkratce vypadalo asi takto:“
„Když mi bylo asi 16 let, tak jsem si za vlastní peníze koupil, když už byla touha jezdit, Škodu Favorit. Uvnitř byla klec a sportovní sedačka nic víc. S tímto ´fáčkem´ jsem si byl občas zajezdit na nedalekou trať, kde se mi auto podařilo i několikrát zadřít. Jednou se přišel podívat i můj táta a viděl, jak se s tím stařičkým autíčkem trápím. Ale viděl taky touhu jezdit. Týden poté už na mne v garáži čekal soutěžní áčkový favorit, který byl vážně střela. Když si člověk připomene doby, kdy tyto auta zajížděly 15. časy, tak už je o čem hovořit. Moc jsem se s tímto favoritem nesvezl. Netrvalo dlouho a touha vidět nás opravdu závodit nakazila i tátu. Za měsíc už stály v garáži dva soutěžní vozy: áčkový favorit a vedle něj očková fabie. Tak nějak se u nás spustila naše rally cesta.“
Společně s bratrem Juľem tvoříte posádku, jak se na tento počin tvářila rodina?
„Na jednu stranu, když nejsem jedináček, tak se dívali v pohodě. Na stranu druhou, my jako bratři tvoříme posádku, kde v podstatě vždy riskujeme pokud by se náhodou něco stalo. Ale vzhledem k tomu, že nás celá rodina podporuje, jak jen může, tak nám rally nezazlívají . A to nás těší.“
Nekecá ti někdy Juľo do řízení? Nebyla někdy snaha ze strany bratra si sedačky vyměnit?
„Samozřejmě, že mi občas kecá do řízení a občas nastane i menší výměna názorů, ale věřím, že to tak bývá i u jiných posádek. Já si ale jedu stále svoje, tedy moc ho neposlouchám. Abych to upřesnil tak pečlivě ho poslouchám při čtení rozpisu.“
Dovedeš si představit sebe na pozici spolujezdce? Neměl by jsi strach?
„Nevím, zda bych dokázal ze dne na den usednout v soutěžním voze na spolujezdcovu stranu a jet rally bez obav, že bych se ztratil, nestíhal nebo zle četl. Přece je to někdy větší odpovědnost, jak samotné řízení auta. Ale kdyby to bylo v rámci testu, někomu poradit nebo něco podobného, tak věřím, že by jsem tuto úlohu zvládl. Ale při samotné soutěži nevím, nezkoušel jsem to.Měl jsem možnost v roce 2011 při Rally Prešov jet jako spolujezdec Martina Múdreho, ale bylo to v rámci předjezdce. Tady jsme se nepotřebovali nikam hnát a něco vyvést. Myslím, že mi pozice spolujezdce u předjezdce dala dost. Během toho jednoho dne jsem se snažil nemýlit se a číst správně. Domnívám se, že mi to šlo, ale to by musel potvrdit sám Maťko, zda jsem byl nápomocný nebo jen do počtu.“
V rally jsi začínal se škodovkou a přes mitsubishi jsi se dostal k peugeotu, se kterým startuješ v současné době. Nedělal ti problém přechod z dvoukolky na čtyřkolku? A jak vzpomínáš na první krůčky v rally?
„V podstatě, když jsem se začal učit jezdit, nyní myslím v seriovém autě, tak převážně byl jen přední náhon. Proto jsem s fabií neměl sebemenší problém. I když sednout poprvé do auta kde je sekvence nebo velké brzdy, bylo prostě něco nového, ale zase nic co nejde naučit. Na druhou stranu mi s fabii pomáhal její předcházející majitel Peter Haluška. Poprvé v životě jsem do auta s pohonem všech kol usedl právě do mitsubishi. To už bylo 'jiné kafe'. Do té doby nepoznaný pohon všech kol, kdy nevíte co a jak. Ale i tady jsem měl vedle sebe řadu zvučných jmen z rally, jakými jsou například Pavel Valoušek, Tibor Cserhalmi a další, kteří mi dali neskutečné rady. Já jsem jim za to neskutečně vděčný, neboť bez nich by jsme nebyli tak, kde jsme nyní.“
V současné době dominuje kategorii S2000 Škoda Fabia. Neměl jsi tendenci vyměnit značku peugeot za škodu? Respektive co tě drží u 207?
„Všelijaké dohady nad změnou vozu již byly, ale nás stále něco drží u našeho peugeotu. Ať tak, či onak, stále se máme co učit a raději tedy zůstaneme u zvyknutého auta, jak by jsme měli sázet na změnu a od začátku něco nového poznávat. Myslím si, že pokud my samy nebudeme mít jistotu v autě, tak to bude pro nás stále peugeot. Ale není potřeba hovořit o 207 jako o nekonkurenčním autě nebo nějakém starém autíčku. Přece je to kategorie S2000 a svezení s ním je vážně o něčem jiném. Navíc si myslím, že peugeot je na vysoké úrovni a když je dobrý mezikus, dá se s ním jet hodně rychle.“
Jaký je Lukáš Lapdavský v soukromí? Zkus nám na sebe prásknout tvé přednosti i zápory. Jaké máš koníčky?
„Jaký je? To by asi měli posoudit nejlépe mí nejbližší a přátelé. Já by jsem určitě o sobě napsal jen kladné věci :-) Ale co na sebe mohu prásknout je určitě má tvrdohlavost, které mám poněkud až moc... Každopádně určitě pokud by se za mnou například někdo zastavil a chtěl si popovídat o čemkoli, ať už o rally nebo o běžných věcech, tak má vždy otevřené dveře. Rád pomůžu a poradím pokud budu vědět.“
Co děláš když zrovna nezávodíš?
„Nedávno se mi podařilo ukončit, naštěstí úspěšně, vysokou školu, která mi vedle rally dávala docela dost zabrat. Kvůli škole jsem musel vynechat pár závodů v letošní sezoně. Ale škola je za mnou. Pokud bude dostatek financí, rád bych se naplno věnoval rally. Stejně tak budu pomáhat i u nás ve firmě. Co se týká vedlejších sportů, tak těch moc nemám, neboť rally byl je a bude mým koníčkem číslo jedna.“
Vzkaz fanouškům...
„Im patrí určite velké Ďakujem, Ďakujeme za podporu, vytvorenie vždy neskutočnej atmosféry a Ďakujeme, že existujů vobec takýto ludia, na ktorých vidno, čo už len ked sa idú pozerať na pretek, majů z toho zážitok a dokážu hlasnými pokrikmi či tlieskanim, pískanim podporit svojich favoritou! Je to neskutočný pocit pre samotnu posadku...“
Cestování po českých dálnicích nemusí být jen o rutinní jízdě z bodu A do bodu B. I když se na cestách potýkáme s dopravními zácpami a nekonečnými opravami, okolí českých dálnic skrývá množství nádherných a zajímavých míst, která stojí za to objevit.
zobrazit článek >V poslední době se mladí řidiči stále více potýkají s rostoucími cenami benzinu, které značně zatěžují jejich rozpočet. Tento trend není jen výsledkem inflace nebo vládní politiky, ale především výkyvů na globálním trhu s ropou, konkrétně cenou ropy Brent, která má zásadní vliv na konečnou cenu pohonných hmot.
zobrazit článek >Stěhování v dynamických městech na realitním trhu s sebou vždy přináší výzvy. Kromě kolísajících nájmů a cen nemovitostí může být velkou výzvou také městská doprava a logistická omezení. V tomto článku se s vámi podělíme o nejlepší tipy a triky, které vám pomohou efektivně a úsporně se přestěhovat v rámci města.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.