aktuálně: 37 uzavírek, 4 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Hirvonen dojel ve Finsku po velké bitvě druhý

7. srpna 2008

Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen z týmu BP Ford Abu Dhabi dojeli do cíle Finské rally po vzrušující čtyřdenní bitvě na druhém místě. Díky sedmému umístění na stupních vítězů v devíti letošních podnicích patří Finům stále zasloužené první místo v průběžné tabulce šampionátu jezdců. S Focusem RS WRC rovněž udrželi pro Ford vedení v hodnocení značek.

Hirvonen s Loebem sváděli na hladké a rychlé šotolině finského venkova strhující bitvu o každou desetinu sekundy. Rozdíl mezi nimi nebyl po celých 340,42 kilometrů větší než 18,2 sekundy. Hirvonen se během závěrečného dne rozhodl k finálnímu útoku, ale na domácí půdě, na východ od svého bydliště v Jyväskylä, to nestačilo. Po 24 rychlostních zkouškách dojel do cíle přesně devět sekund za Loebem.

Finsko je považováno za domovinu automobilových soutěží. Jedná se o výjimečný podnik, plný dlouhých skoků ve vysokých rychlostech. Na rozdíl od minulých let přidali letos organizátoři do itineráře i několik užších a techničtějších úseků. Ve Finsku se více než kde jinde počítá s udatností, odvahou a přesností řízení jezdců. Letošní průměrná rychlost vítěze přesáhla 126 km/h a tempo vedoucí dvojice bylo tak vysoké, že třetímu Chrisi Atkinsonovi chyběly na první místo více než tři minuty.

Celý souboj o vedoucí pozici se nesl ve stejném duchu. Jakmile jeden z jezdců získal k dobru několik sekund, vzápětí mu soupeř oplatil stejnou mincí. Hirvonen vyhrál šest rychlostních zkoušek a přestože jel neustále na limitu svých možností, nechyboval.

„Se svojí jízdou jsem spokojený, ale chtěl jsem tady vyhrát a na Loeba mi chybělo jen pár sekund. Celý víkend jsme si hráli na kočku a na myš. Když jsem vyhrál erzetu, on většinou vzápětí vyhrál další. Rozdíl devíti sekund po vší té bláznivé jízdě je neskutečný. Ztratil jsem hlavně díky tomu, že jsem neměl dost odvahy v užších místech. Bude to těžké, ale musím se teď snažit o vítězství v každé soutěži.“

„Byla to fantastická rally a úžasná bitva. Je jenom škoda, že se mi nepodařilo před domácími fanoušky vyhrát. Jel jsem naplno až do konce, ale nestačilo to. Uháněli jsme jako blázni. Někdy byly naše rozpisy skoro na vyhození a zjistil jsem, že jsem si je měl napsat rychlejší. Jsem rád, že jsem stále ve vedení šampionátu, ale jeden bod nic moc neznamená,“ dodává.

Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila skončili na 39. místě. Už první den udělal přítrž jejich myšlenkám na vítězství. Po nájezdu na kámen nevydržela tyč řízení a třiadvacetiletý jezdec musel odstoupit. V sobotu se sice do soutěže vrátil, ale s 45 minutovou penalizací podle pravidla o SupeRally. Jeho hlavním úkolem bylo získat po nehodě zpět ztracenou sebedůvěru, což se mu čtyřmi vítěznými rychlostními zkouškami do značné míry podařilo.

„Rally se bohužel nevyvíjela tak, jak jsem si přál a nedosáhl jsem svého cíle. Tím byly stupně vítězů. Připadám si dost prázdný. Všechno skončilo už v pátek ráno kvůli mé chybě při psaní rozpisu, do kterého jsem si nepoznačil ten kámen. Aspoň se mi ale podařilo získat zpět sebedůvěru, rychlost a správný rytmus. Projel jsem také nové erzety, což se mi bude příští rok hodit. Těžko jsem hledal motivaci, ale po takové havárii je nejlepším lékem co nejdříve znovu usednout za volant. Vím, že jsem dost rychlý a příští rok se budu moci opět snažit o vítězství,“ říká.

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson: „Tohle není výsledek, jaký jsme si tu přáli. Když jsme přišli tak brzy o Jari-Mattiho, bylo to těžké hlavně pro Mikku, protože v tu chvíli musel myslet na oba šampionáty. Předvedl neskutečný výkon a třídenní bitvou s Loebem se hodně naučil. Určitě ho to posílilo. Oba byli o půl sekundy rychlejší než zbytek startovního pole a myslím, že Mikko jel letos lépe než loni a to je velký úspěch.“

Ředitel Ford of Europe motorsport Mark Deans: „Desítky tisíc fanoušků sledovaly souboje kolem tratí a servisní zóna v centru Jyväskylä se stala místem zábavy pro celé rodiny. To je přesně ta atmosféra, která je pro Finsko typická. Tahle soutěž znovu ukázala, že ostatní podniky mají v tomto ohledu ještě co dohánět.“

Šampionát se nyní poprvé od ledna vrací na asfalt. Německá rally s centrem v Trieru odstartuje 14. srpna.

Ford

Další články

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >

Co byste měli vědět o pneumatikách Bridgestone a proč jsou skvělou volbou?

Bridgestone, světový lídr v produkci pneumatik, nabízí špičkovou technologii a inovace v rámci pneu pro osobní vozy, SUV a 4x4. Tady se podíváme na to co je značka Bridgestone vlastně zač, jaké pneu nabízí a co za výhody přináší řidičům, kteří hledají spolehlivost, bezpečnost a výkon.

zobrazit článek >