aktuálně: 199 uzavírek, 0 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Finská rally odstartuje druhou polovinu šampionátu

1. srpna 2008

Dvě finské posádky, z nichž jedna vede průběžnou tabulku šampionátu jezdců a velká klasika šotolinových soutěží mistrovství světa. O vítězství v prestižní domácí soutěži se budou rvát dva jezdci jednoho týmu. Týmu, který je po první polovině sezony na čele tabulky hodnocení značek. Takový podtext bude mít letošní Finská rally (31. 7. - 3. 8.) pro tým BP Ford Abu Dhabi.

Ostatní soupeři se zcela jistě postarají o to, aby nebyl boj o vítězství záležitostí pouze dvou posádek s Focusy RS. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen a Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila však i tak slibují nelítostnou bitvu. Oběma posádkám je ale zároveň jasné, že Finská rally bude pro tým jedinečnou příležitostí k rozšíření sedmibodového náskoku před druhým v pořadí šampionátu značek.

Vítězství ve Finsku je mezi jezdci obzvláště ceněno. Pro naprostou většinu z nich však zůstává pokoření vrcholu domoviny soutěžáckého sportu nesplněným snem. Domácí jezdci jsou tu ve velké výhodě a od roku 1957 nestanul Fin na nejvyšším stupínku pouze šestkrát. Rychlé tratě v okolí základny soutěže v Jyväskylä jsou lemovány davy místních fanoušků, kteří v krajině lesů a jezer mohutně povzbuzují své krajany. Domácí jezdci na těchto charakteristických tratích vyrostli a pravidelně ukazují „zbytku světa“ svá záda již během prvních kilometrů. Pět ze šesti nejrychlejších soutěží historie MS se jelo ve Finsku. V roce 2005 byla průměrná rychlost vítěze 122,86 km/h.

Hladké široké cesty, rovné jako kulečníkový stůl, by mohly svádět k myšlence o jednoduchosti finské soutěže. Opak je ale pravdou, protože se jedná o technicky nesmírně náročnou rally. Mohutné skoky, při kterých nezůstává žaludek v klidu, následují často za zatáčkou, najížděnou naslepo. Také četné horizonty je třeba najíždět s až pedantskou přesností, protože nájezd rozhoduje o postavení vozu po dopadu před další zatáčkou.

Mikko Hirvonen pojede domácí soutěž již posedmé. V Jyväskylä bydlí a v den startu soutěže oslaví 28. narozeniny. Loňské druhé místo je jeho zatím nejlepším umístěním. „Už od dětství jsem stával u těchto tratí a sledoval jsem hrdiny jako Markku Alen nebo Ari Vatanen. Bude tady celá moje rodina a všichni mí kamarádi. Kdybych mohl před nimi stát v neděli odpoledne na nejvyšším stupínku, byl by to fantastický pocit,“ říká.

„Jsou tu ale i další jezdci, kteří mají na to, aby mi v tom zabránili. Touha po vítězství mě dostává malinko pod tlak, ale není to nic, s čím bych se nevyrovnal. Už se nemohu dočkat, protože do domácí soutěže odstartuji poprvé jako vedoucí muž šampionátu. Tady záleží hlavně na odvaze, stoprocentních rozpisech a na přesnosti. Zkrátka tu není žádný prostor pro chyby,“ dodává.

Ani Latvala neskrývá svou nedočkavost. „Bylo by ohromné vyhrát domácí Finskou rally. Zdejší vítězství má větší cenu, než vítězství kdekoli jinde. Člověk musí tuhle soutěž znát a musí jet naplno od startu až do cíle bez chyb. Kdo tu chce pomýšlet na vítězství, musí absolvovat celou soutěž - od startu až do cíle - alespoň dvakrát. Mně už se to podařilo a mám k dobru další tři starty,“ říká třiadvacetiletý Latvala.

„Část nových sobotních úseků znám. Některé z nich jsou užší, než tradiční široké erzety druhé etapy. Po druhém místu v Turecku si velmi věřím. V Argentině a v Itálii jsem chyboval, v Řecku mě potkaly problémy. Turecký výsledek byl pro mě hodně důležitý. Dodal mi před letní přestávkou velkou kuráž do bojů s Mikkou a Sebastienem Loebem. Máme za sebou testy nedaleko centra soutěže a díky nim jsem se dostal do té správné bojovné nálady,“ dodává.

Ford

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >