aktuálně: 37 uzavírek, 1 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Citroën zaútočí na Sierra Madre

9. března 2012

Po asfaltu, sněhu a ledu otevírá světový šampionát v rally sérii šesti šotolinových podniků. V posledních letech se Rally Mexiko stala vysloveně klasickým podnikem WRC... a také hájemstvím Sébastiena Loeba a Daniela Eleny, kteří jsou právě zde neporažení nepřetržitě od roku 2006. Loni druzí, Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, by rádi, aby jim kvality jejich nového vozu DS3 WRC pomohly k zopakování vynikajícího výkonu.

Hlavní událost sezony

Rally Mexiko je od roku 2004, kdy vstoupila do kalendáře WRC, jednou z nejpopulárnějších rally vůbec. Nebylo tomu tak od počátku, vždyť fandové rally z provincie León přijali podnik při prvním ročníku poněkud rezervovaně, ale postupem času se propracovali až k obrovskému vzrušení při sledování schopností pilotů, a obzvlášť jejich miláčka, Sébastiena Loeba.

„Je to pokaždé velice příjemná akce. Je tu slunečno, řídit na zdejších tratích je opravdová radost, navíc když vidíte, jak rally milují místní fanoušci,“ vysvětluje Sébastien Loeb. „Startovní ceremoniál ve čtvrtek v ulicích Guanajuato, to je jedna z hlavních událostí celé sezony. Však také jedna speciálka zavádí posádky do vydlážděného podzemí hornického městečka.“

Většina tratí je se však na šotolině, ze čtyřiadvaceti rychlostních zkoušek z programu tohoto ročníku se bude hned sedm odehrávat jako super speciálky. I když tyto super speciálky tvoří co do kilometráže jen 3 % z celkové délky soutěže, mohou se právy ty ukázat jako rozhodující pro konečné pořadí.

Radost pilotovat

„Tento typ soutěží nemám příliš v lásce, ale člověk to musí brát tak, jak to je. Můžete velice rychle ztratit dvě tři sekundy, které pak mohou na konci celé soutěže chybět,“ varuje osminásobný mistr světa. „Já mám raději tradiční šotolinové rychlostní zkoušky. V Mexiku jsou trasy v horách obecně široké a rychlé. Samozřejmě se také najdou nějaké točité a úzké pasáže, kde člověk musí být víc soustředěný a pozorný, ale celkově se tu dá pilotovat s radostí.“

Citroën, Loeb a Elena, kteří jsou v Mexiku pět let neporažení, dobře vědí, co udělat pro obhajobu prvenství. Nadvláda této trojice byla zdrojem frustrací pro Mikko Hirvonena a Jarmo Lehtinena, na které od roku 2007 vycházela jen horší umístění. Loni druzí Finové jsou nyní natěšení na to, aby se i s jejich DS3 WRC pokusili navázat na loňskou sérii sedmi vítězství z devíti možných na šotolinových rally.

Motory ztratí na výkonu

„Dobře si pamatuji na loňský ročník, kdy jsme skončili na druhém místě. Na řízení je to velice těžká soutěž. Rally se odehrává v nadmořských výškách nad 2000 metrů, což znamená, že motory ztrácejí na výkonu. Také si pamatuji, kolik defektů pneumatik jsme nasbírali, byť tahle rally se nejezdí na nejtvrdších pneumatikách,“ uvedl druhý muž loňského WRC. „Už se nemohu dočkat startu s Citroënem v Mexiku, kde tým vždy dosahoval dobrých výsledků. Těším se o to víc, že výsledky testování s DS3 WRC na šotolině dopadly velmi dobře. Měl jsem z auta skvělé pocity.“

Mistrovství světa nyní míří do zmíněné série na šotolině. Mikko si proto na začátku sezony věří: „Většina následujících podniků WRC míří na šotolinu, takže bude zajímavé sledovat skutečnou formu pilotů a týmů. Pokud jde o mě, pokusím se zajet nějaké nejrychlejší časy. Uvědomuji si, že proti ostatním týmům musíme bojovat společně a že hlavní je výsledek pro Citroën.“

V dosavadním pořadí mistrovství světa WRC drží Sébastien Loeb a Mikko Hirvonen první dvě místa v pořadí pilotů, Citroën Total World Rally Team vede v Poháru konstruktérů.

Tři otázky pro Sébastiena Loeba

Tajný recept na Mexiko neexistuje!

První v Monte Carlu, šestý ve Švédsku: jak hodnotíte start do sezony?

„Zahájit sezonu vítězstvím v Monte Carlu, to byl samozřejmě dobrý výsledek. Šestý ve Švédsku? Vím, že na tomto povrchu mohu být ještě lepší, ale nezvládl jsem to! Ale vedu mistrovství světa před Mikkem a Citroën je v čele Poháru konstruktérů, což je velice pozitivní. Řekl bych, že úvod sezony 2012 není nikterak atypický. Kdyby se její zbytek odehrával tak jako posledních osm let, bral bych to.“

Jste neporažení v Mexiku od roku 2006. Máte nějaký tajný recept? Jak ovlivní nadmořská výška výkon vozů a také váš styl pilotování?

„Na to žádný tajný recept neexistuje, je to jen v tvrdé práci s celým týmem. Vždycky jsem se na zdejších rychlostních zkouškách cítil dobře, i když jsem musel zvládat pozici prvního na trati a vymetače. Naštěstí tohle letos odpadá ze hry díky kvalifikaci, takže budu moci bojovat s ostatními rovnocenně od prvního dne. Nadmořská výška hraje vskutku zásadní roli, protože nedostatek kyslíku sráží sílu motorů. Nicméně to neznamená, že bych měl měnit způsob, jak řídím. Je to možná trochu výhoda pro výjezdy ze zatáček, že nemusíte mít strach z příliš tvrdého přidání plynu. Stejně ale musíte být opatrný, abyste nezamířili ven příliš rychle.“

Čekají dvě 42kilometrové rychlostní zkoušky v sobotu a jedna dokonce 54 km dlouhá v neděli. Bude výběr pneumatik na tyto tratě obzvlášť obtížný?

„Nemyslím, protože pneumatiky Michelin Latitude Cross jsou hodně odolné a vhodné pro zdejší povrchy, které nejsou v současnosti moc drsné. Nedělní rychlostní zkoušky budou možná poněkud náročnější na management, protože čtyři zkoušky se musejí obejít bez servisní periody. Rovnice s několika neznámými budeme řešit až podle postavení na trati a časových odstupů. Měli bychom s sebou vézt jednu nebo dvě rezervní pneumatiky, nebo se zaměřit na boj o pozice v celkovém pořadí až na Power Stage? To bude ke konci soutěže opravdu zajímavé!“

Citroën Sport

Další články

Autocamping Rozkoš - prožít dovolenou pestře a v pohodě

Pestrost nabídky ubytování, společenských akcí, turistických možností, poznávacích a sportovních výletů včetně krásných cyklotras, ale i klid k odpočinku, to je dnes téměř neodmyslitelná nabídka k prožití hezké dovolené.

zobrazit článek >

Jaké povinné i nepovinné vybavení je dobré mít ve svém vozu?

Jestliže jezdíte autem, bude dobré, když v něm budete mít umístěné všechny důležité nezbytnosti. Povinná výbava v autě je základ a je stanovena vyhláškou. Nepovinnou výbavu si pak můžete zvolit dle vlastních preferencí. Bohužel se často stává, že řidiči při kontrole zjistí, že nemají kompletní ani výbavu povinnou. Na následujících řádcích se tak na tuto tématiku zaměříme pěkně zblízka.

zobrazit článek >

Proč došlo ke zdražení dálničních známek?

Přečtěte si více o nedávném zdražení dálničních známek. Vysvětlíme vám, jaké jsou nové ceny, proč k navýšení cen došlo a z jakého důvodu byste měli být na pozoru při koupi jednodenní dálniční známky.

zobrazit článek >