Čtvrtý ročník tišnovské Eurostroj rally přilákal na jižní Moravu kompletní špičku Mistrovství ČR ve sprintrally a v nižších objemových třídách nabídl zajímavé srovnání s rakouskými piloty, bojujícími na Tišnovsku o body do seriálu Austrian Rallye Challenge. Pořadatelům se podobně jako v předchozích letech podařilo na start přivést mimořádně početné startovní pole, tvořené 111 vozy, ve kterém nechyběly moderní speciály kategorie Super 2000 či N4 ani starší automobily, jež daly vzpomenout na dobu dávno minulou.
Přípravy na letošní Eurostroj rally Tišnov byly značně ovlivněny nešťastnou kumulací termínů obou podniků, organizovaných Hanáckým rally klubem Vyškov. Datum konání dříve zářijové Böttcher rally Vyškov letos česká federace automobilového sportu bez udání důvodu přeložila na duben, díky čemuž vyškovským organizátorům k přípravě Tišnova zbyly jen necelé dva měsíce. Tím ale pořadatelům těžkosti neskončily. Situaci jim značně znepříjemnily nesouhlasy některých obcí na trati, z nichž především nesouhlas obce Rojetín ohrozil jednu z nejkrásnějších rychlostních zkoušek celého loňského šampionátu sprintů - RZ Řikonínskou. Stavitelé tratě ji nakonec z důvodu nízkého počtu dostupných úseků zařadili alespoň v krátké, čtyř kilometrové variantě, třebaže podobně krátké testy se u posádek povětšinou nesetkávají s přílišným nadšením. Zbylé dva rychlostní testy soutěžící z naprosté většiny znali z předešlých ročníků, pořadatelé je jen mírně protáhli a ukryli pod nové názvy. Černohorská rychlostní zkouška z naprosté většiny kopírovala populární Tišnovskou „erzetu“ a přiblížila soutěž až k sídlu jednoho z partnerů rally – pivovaru Černá Hora. Synalovský test (dříve Lomnická RZ) byl zahájen novou diváckou partií na okraji Lomnice a jeho zbytek nabídl osvědčenou soutěžáckou klasiku, namíchanou z rychlých i mimořádně technických úseků..
Slavnostní zahájení rally proběhlo tradičně v překrásném prostředí tišnovské radnice, kde v předvečer startu došlo k setkání pořadatelů s představiteli města, kraje a se zástupci sponzorů a partnerů. Ve stejný večer byla rally zahájena rovněž pro širokou veřejnost, na kterou čekalo představení vybraných posádek na startovní rampě. Za velikého zájmu diváků se zde představila většina favoritů včetně obou reprezentantů domácí stáje Eurostroj Rallye Team ČR. Své zástupce přivítaly na rampě i dva kuby, starající se společně o organizaci soutěže. Vyškovský rally klub reprezentovali bratři Šebestové s Fordem Escort a Ondřej Výmola s Vladimírem Kvapilem na historické Škodě 1000 MB, „Tišnováci“ zase měli své želízko v ohni v posádce Rudolf Valla - Miloš Dohnal, startující za volantem vozu Škoda Fabia.
Závodit se začínalo v sobotu těsně před 9. hodinou, kdy byla na programu úvodní Synalovská rychlostní zkouška. Začátek závodu překvapivě nejlépe zachytil Karel Trojan, kterému se podařilo vyřešit technické problémy z předešlých dvou soutěží a jeho Lancer jel tentokrát jako vystřelený z praku. Na necelých osmi kilometrech první zkoušky pokořil druhého Igora Drotára (Škoda Octavia WRC) o 3,3 sekundy – o to více překvapil jeho komentář v cíli: „Nemyslím si, že bych jel první “erzetu„ nějak zvlášť rychle, spíš ti ostatní začali opatrněji,“ řekl lídr soutěže. Trojan však v dalším průběhu rally vysoké tempo z úvodu neudržel a postupně se začal ve výsledcích propadat. Na druhé rychlostní zkoušce potvrdil roli favorita slovenský držitel české licence Igor Drotár s jediným vozem královské kategorie World Rally Car v poli. Pilot z Prešova byl na trati Černohorské RZ s přehledem nejrychlejší a vedení si udržel i po třetí rychlostní zkoušce, třebaže se na její trati musel sklonit před časem Romana Odložilíka a zrychlujícího Josefa Petáka (oba Peugeot 207 S2000). „Je cítit, že jsme tu poprvé, protože si vůbec nepamatujeme, které úseky jsou kde a jedeme jen a jen na rozpis. Na druhé rychlostní zkoušce jsme už chytili správný rytmus, ale projevila se na ní i chybička v rozpise, neboť jednu zatáčku jsme neměli dobře napsanou a způsobili jsme si malou krizi. Ale je to první kolo, zatím se rozjíždíme a chci podotknout, že jsme na začátek obuli starší pneumatiky,“ shrnul v přeskupení první část soutěže slovenský pilot. Za Drotárem se po první sekci držel Josef Peták s peugeotem, jehož ztráta činila po třech zkouškách jen 5,5 sekundy. „Tu první RZ jsme nějak prospali, ale spravili jsme si chuť na druhé rychlostní zkoušce. S umístěním jsme spokojeni, závod se pro nás vyvíjí dobře,“ mnul si ruce příbramský pilot. Chvíle Josefa Petáka však měla teprve přijít...
Zatímco v servisu před druhou sekcí rally se většina posádek připravovala na 'suchou variantu' rychlostních zkoušek, na první i druhé vložce již řádil přívalový déšť, který udělal z tratě klouzačku a řádně zamával výsledkovou listinou. Náhlá změna podmínek bohužel znamenala konec nadějí na vítězství pro Igora Drotára, který se prostřední částí soutěže protrápil na suchých pneumatikách a klesl o tři místa. Přes jeho Octavii se v průběhu třech zkoušek přehnal jak Odložilík, tak hlavně Semerád (Mitsubishi Lancer EVO IX) s Petákem, jež dokázali využít mokré vozovky k tomu, aby si mezi sebe rozdělili prvenství na jednotlivých testech. Na Synalovské RZ byl nejrychlejší Josef Semerád, Černohorskou a Řikonínskou zkoušku zase s naprostým přehledem opanoval Josef Peták, který převzal vedení v rally a vypěstoval si náskok více než čtvrt minuty na druhého v pořadí. Druhá příčka v této fázi soutěže patřila Josefu Semerádovi, který o pět sekund držel za svými zády Romana Odložilíka, nespokojeného zatím výkonem sebe i vozu. „Pořád přetrvávají technické problémy z hustopečské rally, protože jsme nestihli z Francie dovézt nový výfuk a ten starý se úplně rozpadl. Má to tedy takový nestálý výkon motoru, navíc i já dneska jedu nic moc,“ řekl sebekriticky třetí muž průběžného pořadí.
Úvod třetí sekce (opět na mokru) zastihl v nejlepší formě Petáka a Trojana, jež se ve shodném čase radovali z vítězství na sedmé RZ. Zatímco prvně jmenovaný si tím upevnil vedoucí postavení v závodě, Trojan díky tomu ve výsledcích přeskočil Drotára a potvrdil, že mu Synalovská zkouška vyhovuje. Nejdůležitější slovo pro vývoj výsledkové listiny však měla mít dlouhá Černohorská RZ, na které už sice nepršelo, povrch ale nadále hodně klouzal. Po delším půstu se zde z vítězství radoval Igor Drotár, který díky tomu oplatil Trojanovi porážku ze sedmého testu a vrátil se na čtvrté místo. Zdramatizování situace přinesla předposlední „erzeta“ především v boji o stříbro. Josef Semerád se dopustil menší jezdecké chybičky a prohrál s Romanem Odložilíkem, který jej dokázal časově vyrovnat a do poslední rychlostní zkoušky soutěže tak oba vjížděli s na desetinu sekundy stejným časem. Vynikajícím výkonem na posledním testu nakonec rozhodl o svém stříbrném postu Josef Semerád, zatímco jeho kroměřížský rival mírně chyboval a přijel do cíle s poškozeným zadním nárazníkem. Na dalších pozicích se již změna neudála a ze druhého vítězství v sezóně se tak mohli radovat Josef Peták a Libor Joska s Peugeotem 207 S2000. „V sobotu ráno bylo zřejmé, že bude hodně rozhodovat počasí. Mraky nad okolím Tišnova nevěstily nic dobrého. První sekce se ještě jela za sucha, ale od druhé jsme si nemohli být do poslední chvíle ničeho jisti. Naštěstí jsme vždy dokázali odhadnout situaci a obout správné gumy,“ zhodnotil první dvě sekce příbramský jezdec. „Vody bylo všude hodně a dost to klouzalo. Na předposlední rychlostní zkoušce jsme si ještě stačili prožít krizi. Ve vysoké rychlosti nám utekl zadek a letěli jsme několik metrů bokem. Naštěstí jsme vše pochytali a mohli pokračovat dál. Musím se však přiznat, že ve mně ještě dlouho byla malinká dušička. Tišnovská soutěž byla moc hezká. Auto fungovalo perfektně a díky patří rovněž našim mechanikům, kteří odvedli práci na výbornou,“ řekl po projetí cílem vítězný jezdec.
Zajímavé souboje byly k vidění i ve druhé polovině první desítky celkového pořadí. Souboj o šestou příčku absolutně byl zároveň duelem o první pozici v hodnocení skupiny A, o kterou se spolu přijeli poprat Jan Šlehofer s Fiatem Punto S1600 a Lubomír Minařík, teprve podruhé startující se Škodou Fabia Kit Car. Úspěšnější byl nakonec kdyňský Jan Šlehofer, který zúročil zkušenosti, nabyté na podnicích Mezinárodního mistrovství ČR v rally a na cílovou rampu Eurostroj rally si přijel pro životní úspěch. Pouze sedm sekund za druhým Minaříkem skončil ve výsledcích další rychlý pilot – Jan Dohnal, jenž se svým Renaultem Clio S1600 zároveň skončil devátý v absolutním pořadí.
Skupina S byla v Tišnově jednoznačně v rukou tandemu Igor Drotár – Vladimír Bánoci a jejich Škody Octavie WRC. Zkušená slovenská dvojice nedala na trati nikomu šanci a radovala se z vítězství na všech rychlostních zkouškách. Se ztrátou dvou minut přijel do cíle na druhém místě hlavní sponzor tišnovské soutěže Eddy Schlager, který své mitsubishi dovezl na rampu na dvanácté příčce celkového pořadí a v přímém souboji dokázal porazit svého stájového kolegu Lumíra Firlu (18. absolutně). Třetí mezi „esky“ dojel na Tišnovsku Tomáš Kurka s dalším Lancerem, který podobně jako loni na Schlagera nestačil.
Zapomenout nemůžeme ani na rakouský seriál Austrian Rallye Challenge, jehož účastníci bojovali na Eurostroj rally o body již potřetí v řadě. Jasným favoritem byl v rakouském startovním poli Markus Huber s Lancerem třetí evoluce, který se loni stal jedním z nejpříjemnějších překvapení tišnovské soutěže. Letos však jeho jízda zdaleka tak oslnivá nebyla a zatímco loni se pohyboval v první patnáctce, letos se po šesti rychlostních zkouškách nacházel až na hranici první padesátky výsledkové listiny. Na sedmičce navíc jeho trápení předčasně ukončil vyteklý olej z motoru. Z vítězství se při svém prvním startu v Tišnově radoval mladý pilot Severin Katzensteiner s Mazdou 323, největší radost však v cíli měl pátý muž rakouského hodnocení Oliver Berger s Escortem, který se díky dalšímu bodovému zisku (letos zatím bodoval na všech soutěžích) poprvé ve své kariéře posunul do vedení celého seriálu.
Tišnovská Eurostroj rally se i v letošním roce obešla bez závažných komplikací. Kromě pětky za informace pro veřejnost a média v závěrečném hodnocení od bezpečnostního delegáta FAS vše proběhlo lépe, než si pořadatelé dovolili vůbec doufat - diváci viděli atraktivní boje početného a pestrého startovního pole, soutěžící si mohli užívat náročné tratě, která sice byla oproti loňsku poněkud rychlejšího charakteru, dokázala však řádně prověřit schopnosti všech účastníků. Na závěr nezbývá, než poděkovat všem partnerům, kteří konání letošní Eurostroj rally Tišnov napomohli. Proto není možné končit jinými slovy, než díky všem sponzorům - firmám Eurostroj Schlager, Pivovar Černá Hora, Silnice Brno, Koral Tišnov, ale i všem menším, které snad ani nelze všechny vyjmenovat. Naše díky patří všem obcím, jejichž obyvatelé našli dostatek pochopení pro tento sport, vedení Krajského úřadu Jihomoravského kraje a Správě a údržbě silnic Jihomoravského kraje a v neposlední řadě i všem úřadům v čele s odborem dopravy Městského úřadu Tišnov.
Koupě auta je velká věc, a je jedno, zda jde o pořízení vašeho prvního plechového kamaráda, nebo jen toho stávajícího potřebujete vyměnit za jiného. Vybrat ten pravý automobil není snadné, přece jen vás mnohdy limitují nejen finance, ale také nabídka. Že jste si tady u nás v ČR nevybrali? Poohlédněte se po autu z dovozu.
zobrazit článek >Oblíbenost elektrokoloběžek stoupá. Není divu, představují rychlý, ekologický a pohodlný způsob transportu. Když navíc využíváte městské sdílené koloběžky, nevyjde vás to příliš draho. Znáte ale pravidla upravující jízdu na koloběžce? Víte, kde s ní smíte a nesmíte jezdit? Pojďme se nato podívat.
zobrazit článek >Každé vozidlo má svůj VIN kód. Jedná se o jedinečný 17místný mezinárodní kód, který dané vozidlo identifikuje a můžete si podle něj ověřit jeho historii. Nebo vám pomůže prověřit stav tachometru.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.