Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Ford s M-Sportem dosáhli padesáté společné vítězství

13. února 2012

Ford zvítězili v Rallye Švédsko s náskokem 16,6 s na druhou posádku v pořadí. Triumf finských mladíků na voze Ford Fiesta RS WRC ve druhém kole letošního mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích byl již šestým švédským vítězstvím Fordu v řadě. Tato soutěž je přitom jediná skutečně zimní v celém kalendáři MS.

Pro Latvalu to bylo již druhé vítězství ve Švédsku. Vybojoval ho i přesto, že pouhé dvě rychlostní zkoušky před cílem poslední etapy přišel o svůj pohodlný náskok, když najel na kámen a prorazil pneumatiku. Petter Solberg a Chris Patterson s druhou tovární Fiestou RS WRC skončili čtvrtí. O šance na stupně vítězů je připravil tentýž kámen, který potrápil Latvalu! Vozy Ford Fiesta RS WRC obsadily čtyři z pěti nejvyšších míst.

Pro Ford bylo letošní švédské vítězství již padesáté ve světovém šampionátu, kterého značka dosáhla v partnerství s britskou společností M-Sport. Toto spojenectví existuje od roku 1997.

Ačkoliv teploty byly mírnější, než zde bývá zvykem, sněhem a ledem pokryté silnice představovaly při minus deseti stupních náročnou výzvu. Po zahajovací etapě odjeté převážně v Norsku se rallye vrátila do Švédska, poblíž města Hagfords. Jezdci absolvovali celkem 24 rychlostních zkoušek o souhrnné délce 349,16 km.

Latvala o sobě dával vědět od první chvíle, když ve čtvrteční kvalifikaci zajel nejrychlejší čas. To umožnilo šestadvacetiletému jezdci zvolit si startovní pozici hluboko v poli a vyrážet tak na trať už vyčištěnou od volného sněhu a zmrazků dříve startujícími soupeři.

Během páteční etapy získal náskok 16,8 s, v sobotu večer měl na svého bývalého kolegu Hirvonena k dobru dokonce 23,0 s. Během dnešního dne zvýšil vedení až na 35,6 s, než se potkal s nešťastným kamenem, o který prorazil pneumatiku.

Z více než půlminutového náskoku tak zůstalo je 8,4 s. Latvala však v předposlední zkoušce nepodlehl silnému psychickému tlaku, zajel nejrychlejší čas a upevnil svoje postavení v čele startovní listiny. Celkem ve Švédsku vyhrál devět rychlostních zkoušek.

„Před čtyřmi lety jsem zde vyhrál svoji první světovou soutěž a stal jsem se nejmladším jezdcem, kterému se to kdy povedlo,“ řekl. „Vyhrát zde podruhé je výjimečný pocit. Když jsem udělal chybu a najel na kámen, bylo mi jasné, že musím v předposlední rychlostní zkoušce pořádně zabrat.

Je to, jako by mi ze zad spadl nějaký balvan. Naučil jsem se zůstat v klidu, když věci nejdou podle plánu, a dnes se mi to vyplatilo. Věděl jsem, že Mikko bude dopoledne útočit, a byl jsem na to připravený. Měl jsem pohodlný náskok, než se pouhé dvě rychlostní zkoušky před koncem všechno změnilo, ale zachoval jsem chladnou hlavu,“ dodal.

Svými krajany vydatně podporovaný Solberg se během páteční etapy v Norsku držel na druhém místě, pak ale ztratil čas v důsledku nezvládnutého smyku. Etapu uzavřel na třetí příčce průběžného pořadí a na té se držel také včera, přestože na něj dotíral jeho krajan Mads Østberg. V okamžiku, kdy Solberg najel na „Latvalův“ kámen, dělilo oba Nory pouze 4,9 s. Nakonec z toho tedy bylo čtvrté místo, ale Petter si spravil náladu alespoň bonusovými body za druhé místo ve finálové Power RZ.

„Zklamalo mě, že jsem přišel o třetí místo, ale jsem třetí v šampionátu a snížil jsem náskok na vedoucího jezdce, takže to byl dobrý víkend,“ prohlásil. „Trefil jsem stejný kámen jako Jari-Matti. Zatáčku jsem si nezkracoval, ležel uprostřed ve vyjetých kolejích a nešlo se mu vyhnout. Byla to moje první soutěž s Fiestou RS WRC na kluzkém povrchu a je pro mě skutečně povzbuzující, že jsem se tak rychle dostal do konkurenceschopného tempa.“

Ředitel týmu Ford Malcolm Wilson vyzdvihl jubilejní vítězství paktu Ford / M-Sport. „Jari-Matti dominoval od startu do cíle. Ke konci jsem se trochu vyděsili. Dnes dopoledne nám dělalo starosti, jestli vzhledem ke svému náskoku nejede zbytečně rychle, ale potom, co se stalo odpoledne, jsme rádi, že pospíchal. Pro tým je dnešní vítězství jubilejní a jsem si jist, že mnoho dalších ještě přijde,“ řekl.

Sportovní ředitel Ford of Europe Gerard Quinn doplnil: „Vítězství a sedm vozů mezi nejlepšími deseti znamená pro Ford úžasný výsledek. Jari-Matti měl soutěž od začátku pod kontrolou a po dnešním odpoledním zdržení v sobě našel dost síly na to, aby udržel prvenství. Petter jel dobře a jeho rychlost v novém autě tak brzy po začátku sezóny je pro nás příznivým signálem do budoucna.“

Martin Linhart

Další články

Elektromobilita není jen modní trend. Proč si pořídit elektromobil?

Slovo elektromobil se v poslední době skloňuje stále častěji. Zatímco před několika lety bylo objektem zájmu leda tak nadšenců do nových technologií a zarytých ochránců přírody, dnes se kolem něj točí konverzace nad pivem v hospodách, při cvičení ve fitness centrech i v rodinách při snídani. Že by móda? Možná. Elektromobily mají ale řadu vlastností, pro které stojí za to nad nimi zauvažovat.

zobrazit článek >

Zatímco automobilky strádají, Bentley slaví rekordy

Dozvuky koronavirové pandemie stále tíží automobilový průmysl. Zatímco jiné automobilky bojují s propady, Bentley prodává nejvíce aut v celé své historii.

zobrazit článek >

Jak se připravit na autoškolu?

Autoškola vždy byla, je a pravděpodobně ještě dlouho bude strašákem, kterému většina lidí na prahu dospělosti či později čelí. Ať už má váš strach z autoškoly jakoukoli podobu, poradíme vám, jak se na výcvik za volantem včas a v klidu připravit.

zobrazit článek >