Po startu ve velkém stylu na Rallye Monte Carlo míří mistrovství světa WRC do Skandinávie na Rally Švédsko, jejíž část se ale pojede také v Norsku. Po přesvědčivém vítězství v Knížectví čekají osminásobné mistry světa Sébastiena Loeba a Daniela Elenu severští piloti, navíc na jejich domácí půdě.
Vítězové posledních dvou ročníků z let 2010 a 2011, Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, se tentokráte pokusí o prodloužení série a jejich první vítězství v barvách Citroën Total World Rally Teamu. Navíc na typicky severském povrchu, na sněhu a ledu, na rally, jež předchází hned šestici podniků, které se následně pojedou na šotolině. Centrem rally je sice dál Karlstad, hlavní město regionu Värmland, nicméně formát rally pro rok 2012 se změnil. Změna největší přijde hned ve čtvrtečním programu, kdy se jede kvalifikační zkouška, poprvé v historii světového šampionátu v rally. Tento systém se bude využívat hlavně na šotolinových rally a má nejlepším pilotům umožnit výběr jejich startovní pozice. Má tak eliminovat problémy, které těmto jezdcům přinášela povinnost vymetat trať. Páteční program prvního soutěžního dne zavede posádky do Norska, kde se pojede na speciálkách z Rally Norsko 2009.
Vítězové Rallye Monte Carlo, Sébastien Loeb a Daniel Elena, se do Švédska vracejí tam, kde se jim podařilo vyhrát zatím jen jednou, a to v roce 2004. Přesto chtějí osminásobní světoví šampioni zvítězit. „I když to není můj oblíbený povrch, na kterém bych exceloval, mám rád zdejší konkurenční atmosféru. Je to totiž jedna z nejpříjemnějších rally celé sezony,“ komentoval rally Sébastien Loeb.
„Když se podíváte na moje starty na předcházejících ročnících, často se mi tu vše díky podmínkám komplikovalo. Například v roce 2008, kdy jsem tu skončil mimo trať, to vůbec nebyla zimní rally. Tehdy šly teploty nad nulu a led se změnil v bláto. Loni jsem dojel šestý, když jsem šanci na vítězství ztratil vymetáním sněhem čerstvě zapadané trati první den a pak i defektem pneumatiky. Kdyby byly tratě pokryté souvislou vrstvou sněhu a ledu, myslím, že bych mohl být stejně rychlý jako moji soupeři.“
Právě Sébastien Loeb býval v minulých letech nejvíce postižený vymetáním trati, a tak je s novými změnami sportovních předpisů spokojený. „Říkal jsem, že předchozí systém je nespravedlivý k vedoucímu jezdci šampionátu na každé rally. Teď ovšem budu muset v případě špatného umístění dávat vinu jen sám sobě. Nebude to ale lehké vybrat si tu správnou pozici na startu. Ve Švédsku několik prvních jezdců rozbije vrstvu ledu a pro další piloty pak nastávají problémy při vyjetí z ideální závodní stopy. Pro prvního ale může být zase nevýhodou, pokud přes noc nepřijde sněžení s prašanem. Nesmíme podcenit žádný z faktorů.“
Pro dobrou přípravu na tuto rally testoval Citroën Total World Rally Team a jeho piloti Mikko Hirvonen a pak i Sébastien Loeb v Norsku. „Mikko se připojil k týmu a vnesl spoustu vlastních zkušeností. Pomohl vylepšit nastavení DS3 WRC na ledu,“ přidal se Seb. „Vyzkoušel jsem jeho nastavení a hned jsem se cítil jistější. Oproti loňsku jsme udělali velký pokrok.“
„Po vítězství v posledních dvou ročnících Rally Švédsko nemám jiný cíl, než vyhrát znovu,“ potvrdil Mikko Hirvonen. „Myslím, že to bude rozhodně těsnější boj než v Monte Carlu, protože na startu budeme mít všichni shodné pneumatiky. Je to pro mě nová výzva a velká motivace.“
Tři otázky pro Mikko Hirvonena
Jak jste se cítil po skončení vašich prvních testů s Citroënem DS3 WRC na ledu?
„Bylo velice příjemné pilotovat v podmínkách, které mi sedí. Na rozdíl od Monte Carla, kde se způsob ovládání aut neustále měnil, na ledu se vlastně řídí neustále stejně. Po prvních kilometrech jsem měl z auta pocity spíš smíšené. Pak jsme ale s inženýry zapracovali a podařilo se nám najít optimální rovnováhu pro extrémní podmínky, které jsou pro Švédsko a Norsko typické. Byl jsem velice spokojený s konečným výsledkem testování. Myslím, že jsme dobře připraveni!“
Myslíte, že můžete ve Švédsku dosáhnout na třetí vítězství v řadě?
„Zaprvé, musím říci, že máme auto, ve kterém vyhrát můžeme. I když jsme si v posledních čtyřech letech na této rally vedli dobře, bude to tentokráte obtížné. Při testování jsme tvrdě pracovali, ale Citroën DS3 WRC je pro mě pořád novým autem. Nemohu předpovídat, jak bude spolehlivý na těchto rychlostních zkouškách, ale myslím si, že šanci na vítězství mám.“
Startoval jste na Rally Finnskog v Norsku. Co jste si z toho startu odnesl?
„Švédsko je důležitá rally pro Jarma a mě. Chtěli bychom maximalizovat naše šance na co nejlepší výsledek na jednom z našich preferovaných povrchů. Udělali jsme hodně práce při testování, ale je velký rozdíl mezi testy, kde můžete jet jednu část třeba desetkrát, a pak soutěžními podmínkami. Rally Finnskog nám potvrdila naše dobré pocity z auta, které by měly být podobné jako při Rally Švédsko.“
Cestování po českých dálnicích nemusí být jen o rutinní jízdě z bodu A do bodu B. I když se na cestách potýkáme s dopravními zácpami a nekonečnými opravami, okolí českých dálnic skrývá množství nádherných a zajímavých míst, která stojí za to objevit.
zobrazit článek >V poslední době se mladí řidiči stále více potýkají s rostoucími cenami benzinu, které značně zatěžují jejich rozpočet. Tento trend není jen výsledkem inflace nebo vládní politiky, ale především výkyvů na globálním trhu s ropou, konkrétně cenou ropy Brent, která má zásadní vliv na konečnou cenu pohonných hmot.
zobrazit článek >Stěhování v dynamických městech na realitním trhu s sebou vždy přináší výzvy. Kromě kolísajících nájmů a cen nemovitostí může být velkou výzvou také městská doprava a logistická omezení. V tomto článku se s vámi podělíme o nejlepší tipy a triky, které vám pomohou efektivně a úsporně se přestěhovat v rámci města.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.