Zákruta.cz  >  

Proč neklesá spotřeba aut?

12. listopadu 2007

Vy také patříte k těm motoristům, kteří bedlivě sledují spotřebu svého auta a jste rozladěni tím, že se téměř nikdy nedokážete dostat na hodnoty, které jsou uvedeny v technickém průkaze?

Je to samozřejmě tím, že se prostě nelze držet přesně stanovených hodnot rychlosti, při kterých se spotřeba měří. V laboratorních podmínkách je samozřejmě vždy spotřeba nižší, než je tomu ve skutečném provozu.

Co mě ale také udivuje je fakt, že v dnešní vyspělé době nedokáží automobilky vyvinout vůz, který by i při vyšším obsahu a více koňských silách, dokázal spotřebovat jen minimum paliva. Přitom když zavzpomínáme do minulosti, tak první automobily měly velké obsahy a také velmi vysokou spotřebu.

Poté ale začal vývoj motorů nabírat obrátek a ke konci dvacátého století jsme už měli vozy, které dokáží při běžné jízdě spotřebovat okolo sedmi litrů paliva a pěti litrů nafty. Přitom je těchto hodnot dosaženo svižnou jízdou. Pokud by řidič jel velmi šetrně, dokáže se dostat se spotřebou benzínu i na hranici pěti, či šesti litrů.

Mně ale vrtá hlavou především fakt, že spotřeba u vozů za posledních dvacet let nijak zvlášť neklesla. Vzpomeňme, že již Škodovky jezdily za šest litrů benzínu na sto kilometrů. Je jasné, že dnes jsou vozy mnohem výkonnější při stejné spotřebě paliva, ale jak je možné, že se ještě nikdo nedokázal dostat v reálu na spotřebu dejme tomu okolo dvou až tří litrů benzínu na sto kilometrů. To se snad vývoj se spotřebou benzínu zastavil v osmdesátých letech?

Nedá mi to než opět nahlédnout hlouběji do podstaty věci a zjistit, že automobilky možná o takové auto ani nemají zájem. Šoférům by to totiž zřejmě ušetřilo hodně peněz, ale rafinérské společnosti by určitě z takového vývoje neměly zrovna velký užitek, takže je pro ně výhodnější, když se budou dnes a ještě i v blízké budoucnosti vyrábět vozy, které bude mít spotřebu od šesti litrů benzínu na sto kilometrů a více...

Systém prostě musí nějakým způsobem fungovat a rozhodně to nemůže být tak, aby z toho těžil běžný občan a řidič... Co myslíte vy?

Richard Vlček

Další články

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

celý článek >
Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Znáte křižovatky a dopravní značky? Otestujte se!

Nejen všichni co se chystají do autoškoly, ale jistě i zkušení řidiči, si rádi prověří své znalosti. Každodenní cestování do práce a zpět, nebo jiné pravidelné cesty, vytváří falešný pocit jistoty v prostředí, které je vám dobře známé a kde znáte již všechna nebezpečí. Jaké jsou, ale vaše reakce v neznámém městě?

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK