Zákruta.cz  >  

Provoz vozidel na komunikacích v zimním období

Dne 3. května 2011 vstoupila v platnost novela zákona o provozu vozidel na veřejných komunikacích. Zákon č. 133/2011 Sb. v mnoha bodech upravuje sbírku zákonů č. 361/2000. Mimo jiné stanovuje podmínky provozu vozidel v zimním období, konkrétně pak povinnost zimního obutí. Paragraf 40a si ale někteří řidiči vysvětlují po svém. Jeho špatný výklad však s sebou přináší mnoho problémů.

Povinnost zimního obutí určuje vývoj počasí

Nejvíce debat se vedlo právě okolo zákonem vymezeného období, po které je účastník silničního provozu povinen mít na svém vozidle kategorie M nebo N (přehled všech kategorií) zimní obutí. V období od 1. listopadu do 31. března lze na pozemní komunikaci, na které se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, vyjet pouze se zimními pneumatikami. Totéž platí i v případě, že před výjezdem vozidla na veřejnou komunikaci lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na ní může během jízdy vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led či námraza. Nezapomeňte, že u vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3.500 kg je v tomto případě povinnost mít zimní pneumatiky na všech kolech a u motorových vozidel, jejichž maximální přípustná hmotnost převyšuje 3.500 kg, je povinné mít zimní obutí na všech hnaných nápravách s trvalým přenosem hnací síly. Zákon určuje také minimální hloubku dezénu. I tu si mohou policisté při běžné silniční kontrole ověřit. U vozidel do 3.500 kg by neměla hloubka dezénu klesnout pod 4 milimetry, u vozidel s hmotností nad 3.500 kg je pak zákonem určená minimální hloubka dezénu 6 mm. Pneumatiky s nižším vzorkem v obou případech ztrácí na sněhu kvůli absenci samočistícího efektu své jízdní vlastnosti.

Řidičům, kteří vyjedou při zhoršené sjízdnosti s letními pneumatikami, hrozí při silniční kontrole bloková pokuta až do výše 2.000 korun. S postihem musí počítat ale i ti řidiči, kteří nepoužijí za deště při bodu mrazy zimní pneumatiky. Právě toto je modelová situace, kdy lze na komunikacích předpokládat vznik námrazy. V případě způsobení dopravní nehody, kdy měl být vůz vzhledem k počasí opatřen zimními pneumatikami, musí majitel vozu počítat s krácením pojistného plnění ze strany své pojišťovny.

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policejním prezídiem navíc vydalo doporučení, kdy by řidiči při venkovní teplotě nižší než 4 stupně Celsia neměli vyjíždět na letních pneumatikách. Jejich tvrdá směs přestává při nízkých teplotách poskytovat dostatečnou přilnavost k vozovce, vykazují tak podstatně horší jízdní vlastnosti a brzdná dráha se znatelně prodlužuje. Naopak měkčí směs zimních pneumatik s odlišně uspořádaným dezénem zajistí při zhoršené sjízdnosti maximální možnou ovladatelnost.

Povinnost zimní výbavy upravuje i dopravní značení

dopravní značení

Zejména v horských úsecích lze narazit na dopravní značení, které nařizuje povinnost použití zimního vybavení. Příkazová značka "Zimní výbava" (C15a) je umístěna především v místech, kde je z důvodu zajištění plynulosti a bezpečnosti silničního provozu vyžadováno zimní obutí. Značka přitom může v případě doplnění o dodatkovou tabulku s datem počátku platnosti nařizovat použití zimních pneumatik i před 1. listopadem. Pozor ale na důležitý fakt: platnost této značky neruší první křižovatka, ale výhradně dopravní značka "Zimní obutí – konec" (C15b).

Sněhové řetězy nejsou náhradou za zimní obutí

sněhové řetězy

Mnozí řidiči by rádi obešli nemalou investici do pořízení zimních pneumatik pořízením sněhových řetězů. Jak ale již dříve informoval ředitel dopravní policie Leoš Tržil, nelze je považovat za adekvátní náhradu za zimní obutí. Jejich použití je možné jen v případě, že zimní pneumatiky ztrácí pro další jízdu na sněhu svou účinnost. V úvahu nepřipadají ani pneumatiky s hřeby, které jsou pro provoz na veřejných komunikacích zakázány.

Jak rozeznat zimní pneumatiku od letní

značení

Hlavním měřítkem pro ověření správného obutí bude při silničních kontrolách, které budou policisté provádět za účelem kontroly plnění zákona ze strany řidičů především při zhoršených klimatických podmínkách, správné označení pneumatik. Na bočnici zimní pneumatiky tak nesmí chybět údaj M+S, M.S, M/S nebo MS (Mud + Snow, tedy bláto a sníh), a to i v případě, že provozovatel vozidla využívá univerzální celoroční obutí AW (All Weather). Tyto pneumatiky ale mnozí odborníci vzhledem k našim klimatickým podmínkám nedoporučují.

Důležitým faktorem je i v případě zimních pneumatik rychlostní index, který udává maximální povolenou rychlost, aniž by vzniklo riziko poškození pláště vlivem odstředivé síly. Značení pneumatik jsme se věnovali v samostatném článku. V případě použití zimních pneumatik s nižším rychlostním indexem (rozměr pneumatik a index nosnosti musí zůstat shodný s údajem v TP), než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky zákazové značky B20a (pozn.: zákazová značka nejvyšší povolená rychlost) v zorném poli řidiče, která v tomto případě stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s použitými zimními pneumatikami. Ta nesmí být poté při provozu vozidla překročena. Upozornění formou nálepky může být nahrazeno zařízením trvale nainstalovaným ve vozidle (například palubním počítačem).

I v případě zimního obutí je nutné pamatovat na to, že na každou nápravu lze použít současně pouze pneumatiky shodné značky, rozměru, konstrukce a dezénu. Výjimkou je jen použití rezervy na nouzové dojetí, přičemž musí být přihlédnuto k maximální možné rychlosti na ní vyznačené. Při výběru zimních pneumatik se vždy řiďte údaji o schválených pneumatikách, který najdete v technickém průkazu každého vozidla.

Zimní obutí musí pořídit také majitelé terénních vozidel

terénní pneu

Vyhláška o zimní výbavě se týká také majitelů terénních vozů, kteří používají pneumatiky A/T (All Terrain) s terénním vzorkem. Terénní pneumatiky, které nemají na bočnici uveden jeden z údajů M+S, M.S, M/S nebo MS (Mud + Snow), neodpovídají zimnímu použití.

Správné obutí patří i na kamiony

nákladní pneu

Na zimu musí své vozy opatřit vhodným obutím také provozovatelé nákladních vozidel. Pro ty se ale ryze zimní pneumatiky nevyrábí, pokud se tedy nejedná o vozy provozované v drsných podmínkách severských zemí. U kamionů se tak pro zimní období používají opět celoroční pneumatiky s označením M+S (Mud + Snow). Tyto pneumatiky lze použít výhradně na záběrovou, tedy hnanou nápravu. Na řízenou nápravu a nápravy návěsů či přívěsů se musí v tomto případě použít výhradně pneumatiky se směrovým dezénem. I tak je v případě nákladních vozidel často jediným možným řešením při zhoršené sjízdnosti použití sněhových řetězů.

Provozovatelé speciálních vozidel zimní obutí neřeší

V tomto ohledu, kdy provozovatel výše jmenovaných dopravních prostředků musí řešit zimní obutí, vychází nejlépe speciální technika. Zemědělské a stavební stroje, které užívají speciální pneumatiky s označením ET, ML či MPT, s nimi mohou vyjíždět i v zimním období, aniž by bylo nutné je přezouvat. Zmíněné obutí je totiž bráno v potaz také jako zimní.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK