Bezpečnostní pás je zařízení, které se používá v dopravních prostředcích pro zvýšení bezpečnosti pasažérů a pro snížení následků případné nehody. Pomocí něho je pasažér připoután k sedadlu.
Společně s dětskou autosedačkou (resp. „dětským zádržným systémem“) patří mezi zádržné bezpečnostní systémy.
Podle zákona 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích je jeho používání až na několik málo výjimek povinné, za porušení této povinnosti hrozí v bodovém systému ztráta 2 bodů. V Česku musí být pásy vybaveny i dálkové autobusy vyrobené po roce 2004 a cestující v těchto autobusech jsou povinni se poutat.
Pásy se obvykle rozdělujou na typy podle počtu bodů, jimiž je pasažér připoután (spojen s autem), na 2-bodové až 7-bodové, druhů pásu však existuje podstatně víc. V autech se běžně používají 3-bodové a 2-bodové pásy.
Z hlediska bezpečnosti jsou pásy nejúčinnější do rychlosti 50 km/h a v kombinaci s airbagem. Airbagy použité bez bezpečnostních pásů fungujou podstatně hůř nebo můžou následky nehody dokonce zvýšit.
Účinnost pásů snižuje, pokud jsou nepřipoutaní spolucestující na zadních sedadlech - můžou být totiž při nehodě vymrštěni a zranit osoby na předních sedadlech.
Podle organizace BESIP zvyšuje nepoužívání pásů riziko smrti při nehodě na předním sedadle 6krát, v obci dokonce 8krát (u řidičů je to dokonce 14krát mimo obec, 12,8krát v obci). Pasažéři na zadních sedalech podle téhož zdroje umírají 3,9x častěji než připoutaní, v obci 4,2x.
Podle jiných studií by dopravní nehody mohlo přežit 2/3 lidí, pokud by měli bezpečnostní pás zapnutý.
Řada těhotných žen nepoužívá pásy z obavy, že by mohly poškodit plod při nehodě a protože jsou jim nepohodlné, existujou však důkazy, že používání pásů v těhotenství je zcela bezpečné a výrazně i u těhotných žen snižuje riziko smrti či poranění ženy samotné i plodu.
Řidiči i majitelé přepravních firem musejí brát při své práci v potaz mnoho dopravních, logistických i administrativních aspektů. Majitelé chtějí mít přehled o průběhu dodávek, řidiči potřebují trasu naplánovat tak, aby byla co nejefektivnější.
Společnost Total se proto v rámci svého širokého portfolia služeb rozhodla poskytnout dopravcům nástroj, který umožní obojí.
Člověk je od přírody tvor přizpůsobivý. To si jsou vědomi i na ministerstvu, proto nelení a mění dopravní značení jedna báseň. Znáte opravdu všechny?
Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.