Zákruta.cz  >  

Vytvoření průjezdného pruhu v koloně

9. ledna 2012

V novém seriálu, jehož jednotlivé díly budou vždy začátkem měsíce věnovány nově upraveným pravidlům nebo pravidlům, která sice již nějakou dobu platí, ale řidiči s nimi podle zjištění BESIPu, policistů nebo další dopravních odborníků mají problémy.

Ilustrační foto

Začínáme pravidlem o povinnosti vytvořit v koloně stojících vozidel průjezdný jízdní pruh. Tato povinnost pro řidiče platí již několik let, řidiči se s ní však zatím příliš nesžili.

Asi každý ví, co má dělat, když zaslechne zvláštní zvukové výstražné znamení nebo zahlédne zvláštní výstražné světlo modré barvy, což jsou označení vozidel s právem přednostní jízdy, tedy nejčastěji hasičů, policistů anebo zdravotní služby. Takovým vozidlům (i vozidlům, která je doprovázejí) musí řidič podle § 41 odstavce 7 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit své vozidlo na takovém místě, aby vozidlům s právem přednostní jízdy nepřekáželo. Odstavec 9 pak dodává, že svítí-li zvláštní výstražné světlo modré barvy na stojícím vozidle, musí řidiči ostatních vozidel podle okolností snížit rychlost jízdy a popřípadě i zastavit vozidlo. To všechno zvládají prakticky všichni.

Jiné to ale je s povinností podle odstavce 8. V něm se říká, že pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden třímetrový průjezdný jízdní pruh pro vozidla s právem přednostní jízdy, přitom mohou vjet na krajnici nebo střední dělící pás; je-li v jednom směru jízdy tři jízdní pruhy, týká se tato povinnost řidičů v levém a středním jízdním pruhu, na komunikacích se čtyřmi a více pruhy pak v levém pruhu a druhém pruhu zleva.

Nejde o nijak nelogické opatření. Právě prodírání kolonou stojících vozidel, která průjezdný pruh nevytvořila, bere policistům, zdravotníkům či hasičům nejvíce času a odkládá o zbytečné desítky vteřin či o minuty začátek jejich zásahu. O desítky vteřin či o minuty, které často rozhodují o lidském životě.

-ric- ; Besip

Další články

Déšť, vítr a ofuky oken

Déšť, vítr a ofuky oken

Jízda v autě může být příjemný relax. Pokud jde ale o delší cesty, při neustále zavřeném okně se z vozu po čase stává spíš trouba, která pomalu peče všechny uvnitř a dusí je nedostatkem čerstvého vzduchu. Otevřít okno je samozřejmě možné, ve větších rychlostech nebo za deště to ale není moc příjemné. I takové situace ale mají jednoduché řešení. Řešení s krásným názvem. Ofuky oken, někdy nazývané také deflektory. Jak usnadňují život a jak případně vybírat ty správné?

celý článek >
Dopravní nehody 2019 na českých silnicích. Co za nimi stojí?

Dopravní nehody 2019 na českých silnicích. Co za nimi stojí?

Nehod na českých silnicích je opravdu hodně. Jenom od začátku roku 2019 řešila Policie České republiky celkem 42 276 dopravních nehod.

Vyplatí se mít v dnešní době GPS zařízení?

Vyplatí se mít v dnešní době GPS zařízení?

Máte pocit, že mobilní zařízení dnes dokážou nahradit snad všechno? Možná to ještě stále není pravda. GPS navigace má stále oproti smartphonům své výhody.

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
ROZUMÍM Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.