Zákruta.cz  >  

Vytvoření průjezdného pruhu v koloně

9. ledna 2012

V novém seriálu, jehož jednotlivé díly budou vždy začátkem měsíce věnovány nově upraveným pravidlům nebo pravidlům, která sice již nějakou dobu platí, ale řidiči s nimi podle zjištění BESIPu, policistů nebo další dopravních odborníků mají problémy.

Ilustrační foto

Začínáme pravidlem o povinnosti vytvořit v koloně stojících vozidel průjezdný jízdní pruh. Tato povinnost pro řidiče platí již několik let, řidiči se s ní však zatím příliš nesžili.

Asi každý ví, co má dělat, když zaslechne zvláštní zvukové výstražné znamení nebo zahlédne zvláštní výstražné světlo modré barvy, což jsou označení vozidel s právem přednostní jízdy, tedy nejčastěji hasičů, policistů anebo zdravotní služby. Takovým vozidlům (i vozidlům, která je doprovázejí) musí řidič podle § 41 odstavce 7 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit své vozidlo na takovém místě, aby vozidlům s právem přednostní jízdy nepřekáželo. Odstavec 9 pak dodává, že svítí-li zvláštní výstražné světlo modré barvy na stojícím vozidle, musí řidiči ostatních vozidel podle okolností snížit rychlost jízdy a popřípadě i zastavit vozidlo. To všechno zvládají prakticky všichni.

Jiné to ale je s povinností podle odstavce 8. V něm se říká, že pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden třímetrový průjezdný jízdní pruh pro vozidla s právem přednostní jízdy, přitom mohou vjet na krajnici nebo střední dělící pás; je-li v jednom směru jízdy tři jízdní pruhy, týká se tato povinnost řidičů v levém a středním jízdním pruhu, na komunikacích se čtyřmi a více pruhy pak v levém pruhu a druhém pruhu zleva.

Nejde o nijak nelogické opatření. Právě prodírání kolonou stojících vozidel, která průjezdný pruh nevytvořila, bere policistům, zdravotníkům či hasičům nejvíce času a odkládá o zbytečné desítky vteřin či o minuty začátek jejich zásahu. O desítky vteřin či o minuty, které často rozhodují o lidském životě.

-ric- ; Besip

Další články

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Dnešní trh nabízí nepřeberné množství různých pneumatik, ovšem ne všechny jsou prověřené a kvalitní. Co se stane, když chcete za každou cenu ušetřit a koupíte ty nejlevnější? Jaký je v nich rozdíl, a opravdu se ty levné vyplatí?

celý článek >
Výhody a nevýhody operativního leasingu

Výhody a nevýhody operativního leasingu

Zatoužili jste po modernějším automobilu? Automobilové firmy každoročně chrlí nové a nové vozy, které mají za cíl udělat řidičovu jízdu co nejpohodlnější. Ovšem ne každý má na to, aby si nové auto zaplatil z úspor, tudíž někteří volí leasingové financování. V tomto článku se zaměříme na výhody a nevýhody operativního leasingu.

5 situací, ve kterých nepojištěné auto vyjde draze

5 situací, ve kterých nepojištěné auto vyjde draze

Kupujete si nové nebo bazarové auto? A sjednali jste si havarijní pojištění? Podívejte se na 5 situací, ve kterých dáte za nepojištěné auto majlant.

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
ROZUMÍM Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.