Dopravní výbor Evropského parlamentu schválil požadavek, aby nová auta byla od roku 2010 povinně vybavena takzvaným brzdovým asistentem. Ten vyhodnocuje, zda řidič sešlápl pedál v kritické situaci dostatečně silně, a pokud ne, vyvine při brzdění větší sílu.
To výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Komise původně navrhovala, aby tato povinnost platila od roku 2011, ale zákonodárci ji chtějí o rok uspíšit.
Kromě brzd se ovšem návrh zabývá celou řadou dalších, především pasivních systémů ochrany. Parlament si od něj slibuje větší ochranu chodců a cyklistů.
V současnosti v Unii každý rok zemře asi 8 000 chodců a cyklistů a dalších více než 300 000 je jich zraněno. Přijetí nové legislativy by prý počet mrtvých snížilo zhruba o dva tisíce.
Životy by na silnicích ale neměly zachraňovat jen účinnější brzdy. Nová auta by rovněž měla podstoupit dvě fáze testů, jejichž požadavky by musela splnit. V první fázi by automobil musel vyhovět běžným předpisům, zatímco v druhé by musel splnit celoevropská doporučení pro bezpečnost provozu, která jsou mimo jiné obsahem současného návrhu.
Technologie brzdového asistenta měla premiéru v roce 1996 u vozů Mercedes třídy S a SL. V roce 1998 se automobilka Mercedes stala první firmou, která tuto technologii zavedla u všech svých modelů. Později ji následovaly i některé další automobilky.
EU hodlá v rámci plánu z roku 2001 snížit do roku 2010 počet úmrtí při dopravních nehodách o polovinu na zhruba 25 000 ročně.
S letními cestami do zahraničí se množí případy, kdy auto znenadání vypoví službu, nejde opravit na místě a jediným řešením je odtah zpět do Česka. Není to jen problém starších vozů, zásadní závada může potkat i novější a dobře udržované auto. Pokud se něco takového stane i vám, nepropadejte panice. Díky správně nastavenému pojištění auta může být repatriace vozidla jednodušší, než jste očekávali.
zobrazit článek >Když vám chybí malý plastový díl, může vám zachránit nervy – i čas – 3D tisk
zobrazit článek >V dnešní době jsou auta více než jen dopravní prostředky – jsou naším každodenním společníkem. Řada z nás tráví v autě téměř třetinu svého dne, a to nejčastěji cestou do práce a pak zase domů. Pro jiné je prací samo cestování autem. Je proto namístě si prostředí auta zútulnit i zabezpečit tak, aby byl náš čas strávený s tímto pomocníkem nejen příjemný, ale zejména i bezpečný.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.