Zákruta.cz  >  

V Česku vynalezli pneumatiku, která se sama dofukuje

4. dubna 2008

Stává se vám někdy, že jedete na podhuštěných pneumatikách a nemáte čas je kontrolovat a dofukovat? Brzy už to bude jen kapitola z historie automobilismu. Česká firma Coda Development totiž přišla s vynálezem samodofukovacích pneumatik, které už nebudou představovat riziko pro bezpečnost provozu a nebudou zvyšovat spotřebu paliva.

Podhuštěné pneumatiky jsou poměrně častým nešvarem, vyskytují se až u 30 % automobilů na silnicích. Vynález české společnosti Coda Development jim však učiní přítrž. Firma totiž vynalezla a ve fázi prototypu úspěšně otestovala speciální konstrukci pneumatiky, která se za jízdy sama dofukuje.

Celý vynález je až překvapivě jednoduchý. V oblasti lemu pneumatiky, která dosedá na ráfek, je uvnitř pryžového tělesa vytvořen dutý kanál, který se táhne po celém obvodu lemu.

Vše funguje na principu takzvané peristaltické pumpy. Dutý kanál je totiž vždy díky deformaci pneumatiky vahou vozidla ve spodní části uzavřen. Odvalováním se vlastně tato uzávěra pohybuje kanálem, čímž s každou otáčkou vtlačuje vzduch do pneumatiky. Kanál je opatřen ventilem, který řídí tok vzduchu.

V případě, že je pneumatika podhuštěná, umožňuje ventil, aby do dutiny v lemu vstupoval vzduch. Ten je následně odvalováním vtlačován do pneumatiky. Pokud je uvnitř pneumatiky dosažen optimální tlak, ventil uzavře vnější přístup vzduchu a ten tak do pneumatiky neproudí a nedofukuje ji. Probíhá pouze vnitřní cirkulace vzduchu mezi dutinou a vnitřkem pneumatiky.

Ventil má nastavitelný regulační tlak, takže se dá bez problémů nastavit i optimální tlak v pneumatice. Prototyp má klasický mechanický ventil, který však může být vyměněn i za ventil elektronicky ovládaný.

Podle testů je schopná asi jeden a půl kilometru dlouhá jízda zajistit dohuštění typického měsíčního úniku vzduchu, který se pohybuje mezi 1–3 %. Samodohušťování pneumatik zvyšuje bezpečnost provozu, jelikož podhuštěná pneumatika může snáze prasknout. Zároveň se správným nahuštěním prodlužuje životnost samotné pneumatiky a šetří se pohonné hmoty.

Celý samodohušťovací systém je natolik jednoduchý, že by neměl nijak výrazně zvednout výrobní cenu pneumatiky. A ani neklade žádné speciální nároky na technologii výroby. Je jen zapotřebí uvnitř pneumatiky vytvořit kanál a opatřit jej regulačním ventilem. Samodofukovací mechanismus by také mohl být součástí ráfku kola.

Kdy a zda se dostane nový český vynález do výroby, záleží na tom, jakou podporu se povede vynálezci najít mezi výrobci pneumatik. Podle našich informací se o uvedení tohoto systému do praxe právě jedná.

-ric- ; (Idnes)

Další články

Přizpůsobte si cestu podle svého pomocí online mapovacího nástroje

Přizpůsobte si cestu podle svého pomocí online mapovacího nástroje

Řidiči i majitelé přepravních firem musejí brát při své práci v potaz mnoho dopravních, logistických i administrativních aspektů. Majitelé chtějí mít přehled o průběhu dodávek, řidiči potřebují trasu naplánovat tak, aby byla co nejefektivnější.

Společnost Total se proto v rámci svého širokého portfolia služeb rozhodla poskytnout dopravcům nástroj, který umožní obojí.

celý článek >
Méně často používané dopravní značky

Méně často používané dopravní značky

Člověk je od přírody tvor přizpůsobivý. To si jsou vědomi i na ministerstvu, proto nelení a mění dopravní značení jedna báseň. Znáte opravdu všechny?

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot uvádí model PEUGEOT TRAVELLER na český trh

Peugeot Traveller se chystá zaujmout významnou pozici v kategoriích víceúčelových prostorných vozů a vozů určených pro luxusní přepravu více osob.

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK