Automatická převodovka je druh převodovky, používaný v dopravních prostředcích. Umožňuje volbu různých rychlostních stupňů, jejich změnu však provádí za stálého tahu motoru. Řidič tak pro řazení ani rozjíždění nepotřebuje ovládat spojku.
Klasické mechanické řazení s řadicí pákou a nutností citlivě ovládat spojkový pedál u mnoha vozidel nevyhovoval. Byla žádána převodovka, která bude fungovat samočinně. V USA se v osobních automobilech vyskytuje již snad od padesátých let. Řidiči v USA dnes využívají převážně auta s automatickou převodovkou. V Evropě mají osobní automobily stále přímočinné mechanické převodovky. Automatické převodovky se ale od sedmdesátých let ve velké míře uplatňují u městských autobusů a u motorových vozů na železnici.
Automatická převodovka se skládá z hydrodynamického měniče a převodové skříně s jednotlivými rychlostními stupni. Hydrodynamický měnič se skládá z čerpadla a turbíny, mezi nimi a okolo nich je olej. Motor je spojený s čerpadlem (což není žádné klasické čerpadlo na vodu, spíše jen takové kolo s různými kanálky/lopatkami/drážkami.) Když se přidá plyn, čerpadlo se roztočí a pomocí kanálků/lopatek/drážek vyvolá též usměrěný pohyb oleje, který opět naráží do lopatek turbíny a tím jí roztáčí.
Z turbíny se točivý pohyb přenáší do převodové skříně a odsud na hnané nápravy s koly. Pokud jsou otáčky motoru již příliš vysoké, aktivuje se nějaké automatické zařízení, které v převodové skříni zařadí vyšší stupeň, což okamžitě prudce sníží otáčky čerpadla. Díky pružnosti olejového přenosu otáček se otáčky čerpadla a motoru nesníží okamžitě, ale asi během 0,5s až 1s, přitom motor po celou dobu řazení táhne. Hydrodynamická převodovka umožňuje i opačný pohyb - brždění motorem - turbína naopak pohání čerpadlo a roztáčí motor.
Druhy řazení
1. Manuální řazení - řidič volí konkrétní rychlostní stupně (pokud chce přeřadit, musí přesunout páku z polohy „rychlostí stupeň 3“ na „r. s. 4“, přičemž používá spojku) - většina Evorpských automobilů
2. Sekvenční řazení - řidič ovládá tlačítka nebo páčku pouze „nadřadit“ a „podřadit“ (pokud chce přeřadit, pouze zmáčkne tlačítko „nadřadit“, spojku nepoužívá) - některé závodní automobily, dosud i Formule 1.
3. Automatické - řidič se o řazení vůbec nestará, systémy vozidla si samy rozhodují, kdy budou a jak řadit - městské autobusy, automobily v USA, v Česku jen luxusní limuzíny; v Evropě jsou již automatické převodovky standardem, ať klasické (hydrodynamické) nebo poloautomatické (klasická manuální převodovka, ale řazení provádí počítač, řidič nemá spojku).
S letními cestami do zahraničí se množí případy, kdy auto znenadání vypoví službu, nejde opravit na místě a jediným řešením je odtah zpět do Česka. Není to jen problém starších vozů, zásadní závada může potkat i novější a dobře udržované auto. Pokud se něco takového stane i vám, nepropadejte panice. Díky správně nastavenému pojištění auta může být repatriace vozidla jednodušší, než jste očekávali.
zobrazit článek >Když vám chybí malý plastový díl, může vám zachránit nervy – i čas – 3D tisk
zobrazit článek >V dnešní době jsou auta více než jen dopravní prostředky – jsou naším každodenním společníkem. Řada z nás tráví v autě téměř třetinu svého dne, a to nejčastěji cestou do práce a pak zase domů. Pro jiné je prací samo cestování autem. Je proto namístě si prostředí auta zútulnit i zabezpečit tak, aby byl náš čas strávený s tímto pomocníkem nejen příjemný, ale zejména i bezpečný.
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.