Zákruta.cz  >  

Co je to mikrospánek?

10. července 2009

Mikrospánek a jeho následky na silničních nehodách není nijak neobvyklá věc. Předpokládá se, že mikrospánek lze uvést jako příčinu dopravní nehody s následkem smrti zhruba u 3% usmrcených osob za kalendářní rok. Minulý rok bylo v důsledku mikrospánku způsobeno asi 900 dopravních nehod.

Riziko mikrospánku nastává hlavně na dálnících. Mozek dostává stále stejné vzruchy ze smyslových orgánů. Po čase začne mozek tento monotónní cyklus vyhodnocovat jako klidový stav a mozek snižuje aktivitu a nastává mikrospánek.

Kdyby mikrospánek znamenal pouze to, že přestaneme na chvíli vnímat, určitě by nebylo zdaleka tolik dopravních nehod. Problém nastává v momentě, kdy mozek začne „přepínat“ tělo do režimu spánku. Povolují končetiny, zmírňuje se napětí kosterního svalstva, padá hlava, atd. Právě u končetin bývá potíž, protože „usínání“ svalů nastává nesymetricky a pak se snadno stane, že v mikrospánku strhnete volant na jednu, nebo druhou stranu. Řidič se takto může dostat do protisměru, sjet ze silnice, nebo se srazit s jinou překážkou. I když se řidič včas probudí, často už nestihne zareagovat a zabránit tak dopravní nehodě.

V případě mikrospánku může často pomoci bílá středová čára, nebo čára odstavného pruhu. Po najetí na její povrch začnou vydávat pneumatiky odlišný zvuk, než na silnici a mozek tak dostává nový vjem, zjišťuje, že se něco děje a opět se probouzí. Okamžitě poté nastává leknutí, které způsobí stres a vyplavení adrenalinu, který okamžitě probudí mozek a celé tělo. Poté je nanejvýš vhodné zajet k prvnímu odpočívadlu, nebo nějakému příhodnému místu a zvolit alespoň hodinový odpočinek.

Abychom co nejvíce předcházeli nebezpečí mikrospánku, měli bychom dodržovat několik pravidel:

- mozek má v určitých dobách různý stupeň aktivity, která po 18té hodině začíná postupně klesat až do 2. hodiny ranní, kdy dochází k radikálnímu poklesu této aktivity. Proto je dobré snažit se co nejvíce vyvarovat řízení na noc. I když se předtím přes den vyspíte, nezměníte tím Váš biorytmus a únavu odsunete jen o chvíli.

- pozornost se nedá udržet neomezeně dlouho a i když jste odpočatí, těžko se dá řídit celý den. Podle studijí jsou následky únavy spíše exponenciálně rostoucí, než lineárně, což by člověk spíše čekal. To znamená, že riziko mikrospánku je dvakrát větší po 13 hodinách jízdy, než po 10ti. Je proto dobré dodržovat pravidelné zastávky a občas si cestou odpočinout, projít se, protáhnout.

- dalším pravidlem, které ale lidé neradi dodržují, bývá nesnažit se na místo dorazit za každou cenu co nejdříve. Uznejte, že je lepší dorazit třeba k moři o pár hodin později než vůbec.

- pokud jede v autě více řidičů, je dobré se pravidelně střídat. Ideálně když může ten druhý ještě spát. Ale pozor na jízdu hned po probuzení! Pokud se střídáte po spánku toho druhého, raději za chvíli zastavte, ať má ten druhý čas se pořádně probudit, napít se, protáhnout a připravit tak mozek na delší aktivitu.

- posledním a asi nejdůležitějším pravidlem je dávat si pozor a sledovat Váš fyzický a psychický stav. Nebezpečí mikrospánku se poznává velice těžko a proto by člověk měl dávat pozor na chvíle, kdy na sobě cítí, že začíná přicházet únava a včas zastavit.

-ric ; Internet

Další články

5 situací, ve kterých nepojištěné auto vyjde draze

5 situací, ve kterých nepojištěné auto vyjde draze

Kupujete si nové nebo bazarové auto? A sjednali jste si havarijní pojištění? Podívejte se na 5 situací, ve kterých dáte za nepojištěné auto majlant.

celý článek >
Kdy vám bude dělat pojišťovna problémy s vyplacením odškodného?

Kdy vám bude dělat pojišťovna problémy s vyplacením odškodného?

Nehody se čas od času zkrátka stanou. V kterých případech vám pojišťovny ale nebudou chtít vyplatit peníze. Vyvarujte se chyb, které mohou mít zásadní vliv na to, jestli po nehodě dostanete finanční kompenzaci.

Přizpůsobte si cestu podle svého pomocí online mapovacího nástroje

Přizpůsobte si cestu podle svého pomocí online mapovacího nástroje

Řidiči i majitelé přepravních firem musejí brát při své práci v potaz mnoho dopravních, logistických i administrativních aspektů. Majitelé chtějí mít přehled o průběhu dodávek, řidiči potřebují trasu naplánovat tak, aby byla co nejefektivnější.

Společnost Total se proto v rámci svého širokého portfolia služeb rozhodla poskytnout dopravcům nástroj, který umožní obojí.

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
SOUHLASÍM Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies najdete zde.