Zákruta.cz  >  

Blížící se zima přesvědčila řidiče, že musí přezout

14. prosince 2015
Průzkum hloubky dezénu

Zatímco 9. listopadu bylo v Praze podle šetření společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech na zimních pneumatikách pouhých 67,0 procenta vozidel, přesně o měsíc později jich bylo již 92,5 procenta. Potvrzuje se tak, že ačkoli je v České republice již pátým rokem zimní obutí vozidel od 1. listopadu prakticky povinné, skutečně pádným argumentem pro přezutí na zimní pneumatiky pro české řidiče zůstává až hrozba sněhu. Současně ovšem nový průzkum odhalil, že významný podíl – zhruba dvacet procent – pneumatik nesplňuje zákonem předepsanou hloubku dezénu.

Při náhodné kontrole na čerpací stanici v centru Prahy výzkumný tým na projíždějících vozidlech provedl měření hloubky dezénu pomocí digitálního hloubkoměru. Zjistil přitom, že zhruba každé páté pneumatiky na přední nápravě nesplňují zákonnou minimální hranici hloubky dezénu 4 milimetry, při níž pneumatiky přestávají být na zasněžené vozovce funkční. Ve většině případů se sice jednalo jen o poměrně nízké překročení stanovené hodnoty, ale ani to není podle zákona přípustné a může být velmi nebezpečné. V případě jednoho zahraničního, jihoevropského vozu ovšem měření odhalilo pneumatiky opotřebené dokonce až na skutečně alarmující hloubku jednoho milimetru.

Průzkum hloubky dezénu

„Ukazuje se, že čeští řidiči si začínají uvědomovat, že se musí na zimní sezónu dostatečně připravit. Měli by si ovšem být ještě vědomi i toho, že se pneumatiky při jízdě opotřebovávají a hloubka dezénu nové pneumatiky se z původních nejčastěji osmi milimetrů za sezónu může v závislosti na využití snížit až o několik milimetrů,“ řekl k výsledkům průzkumu marketingový manažer Goodyear Dunlop Tires Czech pro Českou republiku a Slovensko Jiří Vodička. „A protože platí, že čím menší hloubka dezénu, tím menší přilnavost, důrazně jim doporučujeme pravidelnou kontrolu, alespoň vizuální, ale nejlépe hloubkoměrem nebo v případě některých typů pneumatik pomocí zabudovaného indikátoru jejich opotřebení. Už při stanovených čtyřech milimetrech by totiž mohli mít problémy na čerstvě napadnuté sněhové pokrývce vůbec vyjet,“ dodal.

Průzkum hloubky dezénu

Zimní pneumatiky mají měkčí směs a zaručují mnohem lepší trakci i brzdné vlastnosti na sněhu a ledu. Zákon řidičům ukládá povinnost vybavit jimi motorové vozidlo kategorie M nebo N v období mezi 1. listopadem a 31. březnem již od roku 2011. Povinnost platí, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, ale i v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám lze vznik takových nepříznivých podmínek během jízdy předpokládat. Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je zákonem stanovena na 4 milimetry.

Za jízdu na letních pneumatikách v nepříznivých zimních podmínkách nebo na označených úsecích silničních komunikací hrozí řidičům ze strany Policie ČR bloková pokuta až ve výši 2000 Kč. Ještě větší risk pro ně ovšem představuje to, že pojišťovna jim má v případě nehody plné právo odmítnout pojistné plnění. „Podobné sankce řidičům samozřejmě hrozí i v případě, že se prokáže, že jejich pneumatiky nesplňují zákonné požadavky na hloubku dezénu,“ konstatoval Jiří Vodička.


Další články

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW Motorrad R 5 Hommage: Nová motorka je esencí krásy a jednoduchosti

BMW R 5 Hommage přenáší esence motocyklů jako takových do moderní éry. Kombinuje totiž prvky používané na historických motocyklech, které propojuje s moderním světem tzv. customů, tedy motocyklů stavěných na zakázku.

celý článek >
Nová Honda PCX125 - modelový rok 2017

Nová Honda PCX125 - modelový rok 2017

Nejoblíbenější evropský skútr v objemové kategorii 125 cm3 od sezóny 2016 plní emisní normu EURO4. S dojezdem 375 kilometrů (díky mimořádně úspornému motoru s technologií Idling Stop a se spotřebou 2,1 l/100 km), prémiovými LED světly, variabilitou a komfortem se jedná o atraktivní stroj, jenž oslovil zákazníky v celé Evropě.

ŠKODA Motorsport odstartuje v Portugalsku  do další náročné části mistrovství světa v rally

ŠKODA Motorsport odstartuje v Portugalsku do další náročné části mistrovství světa v rally

ŠKODA Motorsport odstartuje na Portugalské rally do další náročné části FIA Mistrovství světa v rally (WRC 2). Pontus Tidemand/Jonas Andersson a Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ) budou při druhém startu továrního týmu na mistrovství světa bojovat o co nejlepší umístění.

reklama
reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. OK