aktuálně: 41 uzavírek, 5 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Besip na květen: Cyklisté jezdí jednotlivě za sebou

4. května 2012

U cyklistů nelze v běžném provozu předpokládat, že by předjížděli auta odbočující vlevo, a že by proto mohli přijít k podobné úhoně jako motorkáři, o kterých byl minulý díl našeho seriálu. Podobné riziko však cyklistům hrozí na druhé straně - stačí, aby je automobilista předjel a náhle se rozhodl odbočit vpravo.

Ilustrační foto

I tentokrát se tak vracíme k trvale platným zásadám předvídavosti a ohleduplnosti. Pokud se řidič chystá odbočit vpravo, neměl by na poslední chvíli předjíždět cyklistu, který je evidentně méně chráněným účastníkem silničního provozu, ale současně má prakticky stejná práva a povinnosti jako všichni ostatní řidiči. Naopak cyklisté by preventivně měli předpokládat, že vozidlo, které je zrovna předjelo, může kdykoli začíst brzdit a odbočovat vpravo (a totéž platí pro vozidlo, které před křižovatkou brzdí, přestože ještě nedává znamení o změně směru).

Neméně významným projevem ohleduplnosti automobilisty je, že při předjíždění nemíjí cyklistu ve vzdálenosti několika desítek centimetrů. Ten se totiž může blízko projíždějícího auta leknout, ale také se před ním náhle může objevit závada na vozovce nebo kanál se špatně otočenou mříží. Co to na vratkém kole udělá, je jasné.

Svým způsobem je projevem ohleduplnosti k cyklistům (a také splněním zákonné povinnosti) i zapnutí ukazatele změny směru jízdy při jejich předjíždění. Jde především o signál ke zvýšení pozornosti řidičů vozidel jedoucích za námi, kteří přes nás nemusí cyklistu vidět.

Mnohé automobilisty, zejména ty městské, rozčilují cyklisté, kteří se kolonami prodírají kupředu mezi stojícími či pomalu jedoucími auty. Na vině je nejspíš obava o zpětná zrcátka a lak, na kterém by kovové součásti bicyklu mohly napáchat drobné, ale nepříjemné škody. Pravdou je, že cyklisté mají možnost takového předjíždění či objíždění zakotvenou v zákoně, ovšem pouze na pravém okraji vozovky (tedy už např. ne mezi pravým a levým jízdním pruhem) a v případě, kdy je vpravo od vozidel dostatek místa a za zvýšené opatrnosti. Jenže nejspíš každý někdy zažil cyklistu, který zprava předjel vozidlo čekající na zelenou, a protože na pokračování neměl dost místa, prosmýkl se mezi nárazníky a další vozidlo objel zleva. To je samozřejmě čirý nerozum, protože cyklista nemůže předpokládat, že se řidič automobilu v koloně rozjíždí s pohledem zabodnutým do pravého zpětného zrcátka, aby ho viděl a odhadl, co chce udělat.

Cyklisté se rádi dopouštějí i dalších prohřešků. Neukazují paží chystanou změnu směru jízdy, anebo ji ukáží a hned taky provedou, aniž by se ujistili, že blížící se automobilisté jejich signál pochopili. Jezdí po chodníku, a dokonce si vynucují přednost na přechodu pro chodce, ač sami často nedávají chodcům přednost, když k přechodu přijedou po silnici nebo ulici. Mimo město rádi jezdí v hroznu - to je samozřejmě prohřešek proti povinnosti jezdit jednotlivě za sebou.

Ohledně varování týkajících se dobré viditelnosti a používání cyklistické přilby, jakkoli je povinné jen pro osoby mladší 18 let, si pro tentokrát vystačíme s odkazem na jiná místa na webu Besipu.

Richard Vlček ; BESIP

Další články

Bezpečně na silnici: Jak správně vybrat kvalitní oblečení na motorku?

Každý zkušený motocyklista ví, že kromě umění ovládat svůj stroj je klíčovým prvkem bezpečnosti na silnici správný výběr oblečení.

zobrazit článek >

Jak může správný výběr motorového oleje ovlivnit výkon a životnost motoru?

Žádné auto bohužel není nesmrtelné a jakmile přijde jeho čas, je nutné ho vyměnit za jiné. Správnou péčí ale můžete životnost svého oblíbeného vozu prodloužit.

zobrazit článek >

Důležité doplňky pro dům a zahradu

Domov a zahrada jsou pro mnohé z nás oázou klidu a pohody. Usilujeme o to, aby se tam cítili komfortně a aby nám tam nic nechybělo. Na co obvykle zapomínáme?

zobrazit článek >