Zákruta.cz  >  

České dopravní infrastruktuře hrozí dlouhodobá recese

15. září 2011

Ministr dopravy Pavel Dobeš na dnešním setkání s novináři uvedl, že požaduje navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o minimálně devět miliard korun. Ohledně dotací krajům na financování regionálních železnic a rychlíkové dopravy nabídl kompromisní řešení.

Ilustrační foto

Podle Ministra Dobeše státní příspěvek pro rozpočet fondu dopravní infrastruktury ve výši 37 miliard korun nedostačuje na pokrytí potřeb resortu a neumožní plně vyčerpat evropské prostředky z Operačního programu doprava.

Jestli bude v roce 2012 celkový rozpočet SFDI snížen podle dosavadních plánů proti roku 2010 téměř o polovinu , nebude Ministerstvo dopravy schopno plnit závazky, které má, včetně závazků plynoucích z Operačního programu doprava. Navržený rozpočet SFDI státu uspoří v následujícím roce 13,3 miliardy korun, ale v roce 2015 bude znamenat ztrátu 36 miliard korun, které bude nutné vrátit do rozpočtu EU. Další peníze budou díky tomuto škrtu chybět na výběru DPH. Pro rok 2012 toto snížení výběru odhadujeme na 3,4 mld. Kč.

Navíc hrozí, že index stavebních prací zvýší budoucí náklady na nerealizované stavby. „Pokud tyto stavby nebudeme stavět, znamená to, že každoročně se bude částka navyšovat o index stavebních prací, což znamená přibližně 3 procenta a dlouhodobě tak tedy budeme odsouvat problematiku, která se jednou vrátí nejen v tom, že samotné silnice, koridory a železnice nebudou, ale budou se stále prodražovat,“ tvrdí ministr.

Dále ministr dopravy zmínil kompromisní návrh na financování železniční dopravy, který spočívá v rozdělení financování na více subjektů. „Pokud se ve státním rozpočtu najde 300 milionů korun, kraje by mohly ze svých rozpočtů přidat částku kolem 150 milionů Kč. Dalších 150 milionů korun by ušetřily České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Tím by se objem krajské železniční dopravy nemusel pro příští rok snižovat a došlo by pouze ke snížení objednávky dálkové dopravy v objemu 50 mil. Kč,“ uvedl Pavel Dobeš. O této možnosti ministr jednal s představiteli krajů.

Prostředky pro resort dopravy navrhuje hledat v kapitolách státní dluh a všeobecná pokladní správa. „Vývoj rozpočtu doznal historicky nejvyšších razantních škrtů. Absolutní výše (včetně evropských peněz a úvěru Evropské investiční banky) se v roce 2010 blížila 96 miliardám korun. Rozpočet SFDI předpokládá prostředky pro rok 2012 ve výši 55 mld. Kč. V tuto chvíli je v kapitole státního dluhu alokováno 73 miliard korun pro rok 2011 zatímco ministerstvo financí říká, že dluhová služba se bude blížit 60,2 miliardám korun. Pro příští rok předpokládáme podobný rozdíl mezi rozpočtovanými výdaji a skutečností. Pokud se tedy ptáme, kde můžeme 10 miliard najít, tak například v této kapitole.“

Ministr dopravy navíc požaduje navýšení střednědobých výdajových rámců tak, aby konečné výdaje kapitoly Ministerstvo dopravy byly v roce 2013 ve výši 34, 3 miliard Kč proti původním 18 miliardám a v roce 2014 ve výši 34,5 miliard proti původním 17 miliardám korun.

-ric- ; -mvdr-

Další články

Riziko srážky se zvěří stoupá. Ochranu poskytne pojištění

Riziko srážky se zvěří stoupá. Ochranu poskytne pojištění

Při cestování automobilem nám hrozí celá řada rizik. K nehodě může dojít i ve chvíli, kdy si počínáme naprosto zodpovědně, přesně dodržujeme dopravní předpisy a dbáme na zásady bezpečnosti. Stačí chvilková nepozornost jiného řidiče, nečekaná překážka na silnici v nepřehledné zatáčce či padlý strom. A velké riziko představuje i volně pobíhající divoká zvěř.

celý článek >
Jak se zachovat při dopravní nehodě a co se bude dít poté?

Jak se zachovat při dopravní nehodě a co se bude dít poté?

Je jen málo lidí, kteří za svůj život nezažijí karambol na silnici nebo dopravní nehodu. Někdy se to stane vinou vaší nepozornosti, jindy za to může někdo jiný nebo souhra náhod. Vždy je ale dobré vědět, jak se při dopravní nehodě zachovat.

Déšť, vítr a ofuky oken

Déšť, vítr a ofuky oken

Jízda v autě může být příjemný relax. Pokud jde ale o delší cesty, při neustále zavřeném okně se z vozu po čase stává spíš trouba, která pomalu peče všechny uvnitř a dusí je nedostatkem čerstvého vzduchu. Otevřít okno je samozřejmě možné, ve větších rychlostech nebo za deště to ale není moc příjemné. I takové situace ale mají jednoduché řešení. Řešení s krásným názvem. Ofuky oken, někdy nazývané také deflektory. Jak usnadňují život a jak případně vybírat ty správné?

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
ROZUMÍM Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.