Návrh ministerstva financí na objem prostředků pro financování dopravní infrastruktury způsobí zásadní kolaps v celém rozvoji dopravní infrastruktury České republiky. Pokud vláda schválí návrh předložený ministerstvem financí, bude dopravní infrastruktura postrádat až 10 miliard korun.
Tento škrt se významně projeví nejen v radikálním zpomalení výstavby silničních a železničních komunikací nebo jejich údržby, ale současně se nezanedbatelně dotkne i ekonomiky země.
Podle návrhu předloženého ministerstvem financí půjde v roce 2012 na financování dopravní infrastruktury 37 miliard korun. „Uvedená částka je zcela mimo rámec potřeby Státního fondu dopravní infrastruktury. K dalšímu rozvoji dopravní infrastruktury potřebujeme minimálně 45,8 miliardy korun. Prostě na záchranu evropských peněz musíme nutně získat nejméně o 8,8 miliard korun více,“ říká ministr dopravy Pavel Dobeš.
Podle ministerstva dopravy se nižší rozpočet zásadním způsobem projeví v celém systému výstavby dopravní infrastruktury. Omezení budou platit pro silnici i železnici.
Vedle samotných omezení na stavbách přinesou menší investice v dopravě i dopady ve vztahu k financování ze zdrojů Evropské unie. Česká republika díky předchozímu vedení MD a MF profinancovala 20 miliard korun na neuznatelné projekty, například na dálnici D8, na kolínském mostě a na nepovolené vícepráce.
„Těchto 20 miliard nám nebude EU uznáno, tedy vráceno. Nebo chcete-li, zaplaceno, pokud pro ně nenajdeme jiné projekty. Dalších 16 miliard je ohroženo, jestliže nedostavíme železniční koridory do roku 2015. Je logické, že s těmito stavbami musíme začít ihned. V součtu nám u Evropské unie pro další roky leží 36 miliard, o které zatím přicházíme, pokud ministerstvo financí nezmění svůj přístup k rozpočtu na rok 2012,“ uvádí Pavel Dobeš.
Snížení rozpočtu na rok 2012 bude mít vliv i na příjmy. Pokud se nebudou stavět nové silnice, bude to mít dopad na nižší výběr mýta. Očekávané ztráty se pohybují v objemech stovek milionů, až v řádech miliard korun.
Podle ministra dopravy Pavla Dobeše je nutné návrh ministerstva financí zásadním způsobem upravit a doplnit další prostředky do rozpočtu SFDI na rok 2012. „V době ekonomické recese je potřeba, aby stát hledal impulsy pro udržování dynamické ekonomiky, zaměstnanosti a podpory podnikání. Dopravní infrastruktura má na všechny tyto oblasti ohromný vliv. A této skutečnosti si, myslím, musejí být všichni ministři vědomi,“ dodává Pavel Dobeš a pokračuje dále „Je jasné, že následující jednání vlády o rozpočtech bude pro každého občana této země klíčové. Jde totiž o to, jestli budou jeho vlaky jezdit a v jakém stavu budou jeho silnice.“
Samozřejmostí je, že i Ministerstvo dopravy chystá na následující období sérii úsporných opatření, mimo jiné je nezbytně nutné stavět levněji a kvalitněji.
„Jsme připraveni na naší straně maximálně šetřit. Bohužel závazné smlouvy přijaté v minulosti zatěžují současnost a my s nimi nemůžeme pohnout. I proto potřebujeme chybějících 10 miliard korun z ministerstva financí na rok 2012. Stále pevně věřím, že koalice prokáže svou odpovědnost k budoucnosti. Konkrétně v tomto případě k budoucnosti dopravní infrastruktury České republiky a tedy i její konkurenceschopnosti,“ uzavírá ministr Pavel Dobeš.
Dnešní trh nabízí nepřeberné množství různých pneumatik, ovšem ne všechny jsou prověřené a kvalitní. Co se stane, když chcete za každou cenu ušetřit a koupíte ty nejlevnější? Jaký je v nich rozdíl, a opravdu se ty levné vyplatí?
celý článek >Zatoužili jste po modernějším automobilu? Automobilové firmy každoročně chrlí nové a nové vozy, které mají za cíl udělat řidičovu jízdu co nejpohodlnější. Ovšem ne každý má na to, aby si nové auto zaplatil z úspor, tudíž někteří volí leasingové financování. V tomto článku se zaměříme na výhody a nevýhody operativního leasingu.
Kupujete si nové nebo bazarové auto? A sjednali jste si havarijní pojištění? Podívejte se na 5 situací, ve kterých dáte za nepojištěné auto majlant.