Česká republika je státem s nejpřísnějšími pravidly v oblasti protihlukové ochrany kolem dopravních komunikací. Veškerou tíhu odpovědnosti nese podle platných zákonů vlastník komunikace. ŘSD odhaduje, že náklady na vyřešení staré hlukové zátěže kolem hlavních silnic a dálnic budou v řádech desítek miliard korun.
Legislativa je v oblasti ochrany prostředí proti hlukové zátěži v České republice velmi přísná. Odpovědnost za výstavbu protihlukových zařízení jde plně za majitelem komunikace, což je v případě dálnic, rychlostních silnic a silnic I. tříd stát, respektive Ředitelství silnic a dálnic ČR, u silnic II. a III. tříd kraj. „Dnes neexistuje žádná míra spoluúčasti obyvatel a vše platí stoprocentně stát. Stejně tak pokud někdo postaví těsně u silnice dům, po nastěhování stačí podat stížnost na nadměrný hluk a investor je zde automaticky pokutován za neplnění zákona, což nemá nikde v Evropě obdoby“ vysvětluje úskalí legislativy generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík.
Doplňuje, že každý obyvatel má právo na ochranu svého zdraví z veřejných financí a tohoto práva také plně lidé využívají. „To, že takto velkorysé chování státu samozřejmě fakticky nelze financovat nikoho nezajímá a není žádná snaha tento neúnosný stav legislativně řešit. V případě nových staveb je tato problematika řešena naprosto standardně především výstavbou protihlukových stěn. Nicméně u staré hlukové zátěže jsme najednou povinni během pár let vyřešit všechny úseky z dob například Marie Terezie,“ říká Alfred Brunclík.
Pokud je současná silnice vedena historicky středy měst a obcí, nelze prakticky nijak výrazně snížit hlukovou a imisní zátěž obyvatel. Výstavba protihlukových stěn není v zástavbě mnohdy možná, protihluková okna nejsou také vždy stoprocentním řešením. Takové případy lze prakticky řešit pouze převedením tranzitních tras mimo obce. Tato snaha v průběhu doby probíhá, ovšem jednorázová výstavba obchvatů všech postižených lokalit není reálná, finanční náklady jsou obrovské, administrativní příprava trvá i více jak deset let do začátku stavby.
„V poslední době, kdy nám leckde končí časově omezené výjimky k provozování silnic, kdy se nám ze státního rozpočtu nedostává financí na průběžné řešení nastalé situace a kdy je zároveň věc takto legislativně řešena, nám nezbývá nic jiného, než se seriózně zabývat myšlenkou, že bychom tyto úseky museli zcela zavřít ,“ uzavírá Alfred Brunclík.
Někdy není potřeba vyrážet na dlouhou cestu, aby člověk zažil pořádnou jízdu. Stačí pár přátel, dobré jídlo, pití a prostředí, kde se cítíte jako doma – třeba garáž nebo dílna, která přes den slouží autu, ale večer se může proměnit ve stylové místo pro odpočinek.
zobrazit článek >S letními cestami do zahraničí se množí případy, kdy auto znenadání vypoví službu, nejde opravit na místě a jediným řešením je odtah zpět do Česka. Není to jen problém starších vozů, zásadní závada může potkat i novější a dobře udržované auto. Pokud se něco takového stane i vám, nepropadejte panice. Díky správně nastavenému pojištění auta může být repatriace vozidla jednodušší, než jste očekávali.
zobrazit článek >Když vám chybí malý plastový díl, může vám zachránit nervy – i čas – 3D tisk
zobrazit článek >Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.