Zákruta.cz  >  

Vyjádření k článku "Na dálnici ani euro"

7. dubna 2010

Všechny tzv. velké dopravní projekty spolufinancované ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti EU v programovém období 2007 - 2013 musí být po schválení na národní úrovni následně schváleny také Evropskou komisí.

Tento proces znamená detailní vyjednávání těchto projektů se zástupci Evropské komise a několikakolové poskytování doplňujících informací k jednotlivým částem projektových žádostí, zejm. části týkající se životního prostředí. Již při vyjednávání Operačního programu Doprava v letech 2006 -2007 byl jako vhodný investiční záměr zařazen do indikativního seznamu velkých projektů tohoto programového dokumentu projekt dostavby dálnice D8, úsek 0805, mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, který je od října 2008 schválen a financován v rámci předběžného financování OPD, obdobně jako v případě řady dalších dopravních projektů.

Projekt dálnice D8 úsek 0805 je poslední nedostavěnou částí IV. panevropského dopravního koridoru v ČR. Tato stavba prošla standardním procesem schvalování na národní úrovni a má vydán kladný posudek dopadů na životní prostředí (EIA). V tomto úseku překonává CHKO České středohoří, kvůli čemuž je předmětem opakovaných obstrukcí ze strany nevládních ekologických organizací, zejména Dětí Země. Soustavné a opakované žaloby na veškerá správní rozhodnutí způsobují značná zpoždění ve vydávání povolujících rozhodnutí, zejména stavebních povolení. Úsek D8 0805 je v současnosti silně rozestavěný s předpokládaným uvedením do provozu v roce 2012 v závislosti na úspěšném získání platných stavebních povolení pro poslední část vlastní trasy A a část úseku F - tunel Radejčín. Vydání a platnost těchto stavebních povolení jsou závislé na opětovném vydání výjimek z podmínek ochrany zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, které se Dětem Země podařilo soudními žalobami zrušit. Rovněž záleží na výsledcích všech ostatních probíhajících žalob, jejichž rozsudky nelze předjímat ani z časového, ani z věcného hlediska. Zpochybňování projektu D8 je však vzhledem k jeho dopravnímu významu, veřejné prospěšnosti, důkladné přípravě, mnohaletému projednávání, vysoce nadstandardním environmentálním zmírňujícím opatřením a velké rozestavěnosti naprosto neodůvodnitelné.

Je třeba upřesnit, že žádná povolující rozhodnutí, tj. územní rozhodnutí a stavební povolení nejsou soudně zrušena. Děti Země pouze dvakrát uspěly v žalobě proti rozhodnutí ministra ŽP ve věci výjimky z podmínek ochrany zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů. V žádné žalobě proti Ministerstvu dopravy (stavební povolení) či Krajskému úřadu (územní rozhodnutí) Děti Země dosud neuspěly, pouze u jedné žaloby na stavební povolení byl soudem přiznán odkladný účinek žaloby.

Ministerstvo dopravy na projekt D8 0805 v rámci Operačního programu Doprava žádá o spolufinancování z prostředků EU ve výši 8,177 mld. Kč. Pracovníkům Komise ve spolupráci s ŘSD bylo při projednávání projektu odpovězeno na všechny otázky a poskytnuty všechny náležitosti a informace potřebné ke schválení projektu. Ze strany Generálního ředitelství pro regionální politiku EK tak již v podstatě nic nebránilo vydání rozhodnutí o potvrzení poskytnutí podpory EU pro tento projekt. Organizace Děti Země však zaslala EK stížnost ve věci souladu projektu s environmentální legislativou EU. EK se na základě této stížnosti rozhodla prověřit projekt D8 v rámci procedury EU Pilot, což proces schvalování projektu prodlužuje minimálně o 4 měsíce. Vzhledem k tomu, že projekt D8 úsek 0805 splňuje dle názoru ministerstva všechna ustanovení evropské legislativy a riziko zahájení infringementu kvůli D8 považuje za minimální, jsou ze strany ministerstva dopravy činěna veškerá opatření s cílem získat v rámci procedury EU Pilot souhlasné stanovisko se spolufinancováním projektu z Fondu soudržnosti.

-ric- ; -mvdr-

Další články

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Dnešní trh nabízí nepřeberné množství různých pneumatik, ovšem ne všechny jsou prověřené a kvalitní. Co se stane, když chcete za každou cenu ušetřit a koupíte ty nejlevnější? Jaký je v nich rozdíl, a opravdu se ty levné vyplatí?

celý článek >
Výhody a nevýhody operativního leasingu

Výhody a nevýhody operativního leasingu

Zatoužili jste po modernějším automobilu? Automobilové firmy každoročně chrlí nové a nové vozy, které mají za cíl udělat řidičovu jízdu co nejpohodlnější. Ovšem ne každý má na to, aby si nové auto zaplatil z úspor, tudíž někteří volí leasingové financování. V tomto článku se zaměříme na výhody a nevýhody operativního leasingu.

5 situací, ve kterých nepojištěné auto vyjde draze

5 situací, ve kterých nepojištěné auto vyjde draze

Kupujete si nové nebo bazarové auto? A sjednali jste si havarijní pojištění? Podívejte se na 5 situací, ve kterých dáte za nepojištěné auto majlant.

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
ROZUMÍM Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.