Zákruta.cz  >  

Nový úsek R48 Rychaltice - Frýdek-Místek přinese větší bezpečnost v dopravě

3. prosince 2009

Velký přínos pro místní obyvatele na jih od Ostravy bude mít právě zahajovaná stavba úseku R48 Rychaltice - Frýdek-Místek. Největší přínos však nová komunikace skýtá z pohledu bezpečnosti - úsek je totiž místem s velkým výskytem dopravních nehod.

Samotná silnice I/48 Bělotín - Český Těšín má význam hned z několika aspektů. Také z pohledu mezinárodního tvoří významnou součást spojnice sever - jih v rámci evropského silničního systému.

Ve Frýdku-Místku se silnice I/48 kříží se silnicí I/56 a silnicí II/484, čímž plní funkci alternativní spojnice prostřednictvím silnice II/484 z jihu na sever na Ostravu. V užším územním měřítku pak silnice I/48 plní funkci spádové komunikace celého okresu Frýdek-Místek. „Předpokládáme, že tato komunikace z uvedeného důvodu neztratí na dopravním významu po uvedení do provozu plánované dálnice D47 v úseku Bělotín - hranice Polska,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík.

K realizaci nového dopravně-technického řešení (směrového, výškového a šířkového) na silnici I/48 v úseku Rychaltice - Frýdek-Místek dochází zejména kvůli tomu, že příčný profil komunikace v daném úseku neodpovídá z kapacitního hlediska prognózovanému nárůstu intenzity dopravy.

Tato komunikace je v předešlém úseku mezi Bělotínem a Rychalticemi vybudována jako dvoupruhová (v současné době využívána jako čtyřpruh bez splnění normové kategorie rychlostní silnice). V daném nově budovaném úseku Rychaltice - Frýdek-Místek bude komunikace realizována již v plnohodnotném děleném čtyřpruhu s označením rychlostní komunikace.

V aktuální podobě úsek probíhá přes území Rychaltic, konkrétně frýdecko-místeckými městskými částmi Chlebovice, Zelinkovice a Lysůvky, což neumožňuje realizovat bez mimořádně vysokých finančních nároků požadovaný příčný profil.

V místech napojení místních komunikací se také nachází velké množství neodstranitelných kolizních bodů. V neposlední řadě úsek komunikace vedený v dosavadní trase neumožňoval plynulý přechod na jižní obchvat Frýdku-Místku, při dodržení požadovaných směrových parametrů.

Nový úsek bude provozován v celé délce jako rychlostní komunikace. Uvedená stavba začíná za mostním objektem přes Ondřejnici a silnici II/486 v Rychalticích. Od začátku úpravy za mostem v Rychalticích po zhruba km 16,400 je vedena v trase stávající silnice I/48, což znamená, že v tomto úseku dojde k rekonstrukci stávající komunikace na čtyřpruhovou.

Kromě šířkového uspořádání silnice I/48 v oblasti Rychaltic řeší nová stavba i mimoúrovňově napojení silnice II/486, obsluhu přilehlého území a zachování dopravní obsluhy objektů příjezdovými komunikacemi.

Přibližně od km 16,4 je silnice I/48 vedena v nové trase, tedy mimo stávající silnici I/48. Nová trasa prochází polními pozemky, na kterých křižuje drobné vodoteče s pobřežními porosty, a v okolí km 18,3 prochází úzkou prolukou v obytné zástavbě Chlebovic, kde přechází po mostním objektu nad silnicí III/4848. Za Chlebovicemi je vedena dále po polních pozemcích. Přibližně od km 19,1 do konce úseku v km 20,940 pak vede nová trasa komunikace opět po polních pozemcích prolukami mezi obytnou zástavbou Frýdku-Místku - Zelinkovice a Frýdku-Místku - Lysůvky.

Průchod Lysůvkami je řešen tunelem dlouhým 160 metrů, v km 20,040 - 20,200. Tunel je realizován jako hloubený s monolitickým stropem betonovaným na zemní skruži. Niveleta komunikace v místě tunelu - průchodu Lysůvkami je zahloubena asi 8 metrů.

Na konci úseku stavby je plánováno úrovňové napojení na stávající silnici I/48 ve směru Frýdek-Místek, před stávající oboustrannou benzínovou pumpou. Z důvodu zachování možnosti použití nezpoplatňované komunikace byla současně s rychlostní komunikací řešena doprovodná komunikace. Tato doprovodná komunikace se napojí v Rychalticích severně na komunikaci II/486.

Stavba zároveň řeší i protihlukovou ochranu přilehlých obytných objektů v okolí komunikace.

Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z prostředků Fondu soudržnosti, v rámci Operačního programu Doprava. O nenávratný příspěvek Evropské unie je požádáno v rámci Priority 2 v oblasti podpory „Výstavba a modernizace dálniční a silniční sítě TEN-T“.

Informace o stavbě:

Název stavby: R48 Rychaltice - Frýdek-Místek

Místo stavby: Moravskoslezský kraj

Zahájení stavby: 12/2009

Dokončení stavby: 12/2011

Cena stavby: 2 748 246 427 Kč

Délka: 7137 metrů

-ric- ; ŘSD

Další články

Přednosti vysokotlakého čističe a mytí auta v pohodlí domova

Přednosti vysokotlakého čističe a mytí auta v pohodlí domova

Čisté auto zvenčí i zevnitř je vizitkou jeho majitele a jen málokterý řidič by se pyšnil ušmudlaným vozem. Ještě před několika lety bylo hitem se svým vozem jezdit do kartáčové myčky, na které však jsou rozporuplné názory právě s ohledem na kartáčování laku karoserie.

celý článek >
Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Dnešní trh nabízí nepřeberné množství různých pneumatik, ovšem ne všechny jsou prověřené a kvalitní. Co se stane, když chcete za každou cenu ušetřit a koupíte ty nejlevnější? Jaký je v nich rozdíl, a opravdu se ty levné vyplatí?

Výhody a nevýhody operativního leasingu

Výhody a nevýhody operativního leasingu

Zatoužili jste po modernějším automobilu? Automobilové firmy každoročně chrlí nové a nové vozy, které mají za cíl udělat řidičovu jízdu co nejpohodlnější. Ovšem ne každý má na to, aby si nové auto zaplatil z úspor, tudíž někteří volí leasingové financování. V tomto článku se zaměříme na výhody a nevýhody operativního leasingu.

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz