Zákruta.cz  >  

Ministerstvo dopravy dokončilo kontrolu v ŘSD ČR

23. října 2009

Ministerstvo dopravy (MD) dokončilo kontrolu dodržování zákona o veřejných zakázkách ve státní příspěvkové organizaci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Odbor auditu, kontroly a dozoru MD se při kontrole zaměřil na prověření postupu zadávání veřejných zakázek (VZ) a jejich souladu s obecně závaznými právními předpisy a vnitřními normami ŘSD. V souladu se zadáním ministra dopravy byla provedena úplná kontrola předložené dokumentace VZ zadaných firmám EDIKT a.s. a VARS BRNO a.s. v kontrolovaném období, tj. od 1.1.2005 do 30.6.2009.

Z kontrolních zjištění ve vztahu k výkonnému řediteli [1] ŘSD Michalu Halovi vyplývá, že objem VZ zadaných firmě EDIKT a.s. a VARS BRNO a.s. nebyl v porovnání s dalšími uchazeči o VZ nadstandardní a že nebyla prokázána manipulace se zakázkami ani nápadné zvýhodnění kteréhokoli uchazeče. Podrobnější informace o rozsahu zakázek přidělených oběma firmám jsou uvedeny v příloze.

Kontrolou VZ byly zjištěny některé administrativní závady, a to i opakované. ŘSD např. v několika případech nedoložilo část dokumentů týkajících se VZ (jmenování, protokoly, způsob zveřejnění výzev), ve 2 případech požadovalo od zájemců úhradu nákladů na reprodukci zadávací dokumentace v nepřiměřeně vysoké výši, v několika případech nebylo v Informačním systému VZ uveřejněno oznámení o výsledku zadávacího řízení.

Za tyto nedostatky nese přímou odpovědnost více zaměstnanců ŘSD, a to na úrovni jak generálního ředitelství, tak i správ a závodů. Lze z nich vyvodit nedostatečné provádění řídící kontroly na všech úrovních organizační struktury.

Kontrola MD v ŘSD probíhala ve dnech 29.7.2009 až 30.9.2009. Protokol o výsledku kontroly byl předán generálnímu řediteli ŘSD dne 14.10.2009. Generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík na základě žádosti ministra dopravy Gustáva Slamečky přislíbil nevyužít v plné míře pětidenní lhůtu na podání námitek k protokolu a již ve večerních hodinách dne 15.10.2009 ministerstvu sdělil, že ŘSD nebude žádné námitky podávat.

Na jednání mezi generálním ředitelem ŘSD Alfredem Brunclíkem a ministrem dopravy Gustávem Slamečkou byla následně projednána opatření k nápravě kontrolou zjištěných skutečností. Jedním z nich je, že 1.12.2009 na ŘSD vzniknou dva nové úseky, jejichž ředitelé budou vybráni ve výběrovém řízení a budou přímo podřízeni generálnímu řediteli ŘSD. Jeden z nových úseků se bude věnovat výhradně veřejným zakázkám, druhý správní a personální problematice. Funkce výkonného ředitele bude k 30.11.2009 zrušena.

Výkonný ředitel je zástupcem generálního ředitele ŘSD. Funkce výkonného ředitele byla zřízena novelou organizačního řádu ŘSD s účinností od 1.3.2007. Úsek výkonného ředitele je tvořen úsekem informatiky, úsekem výstavby, provozním úsekem, ekonomickým úsekem, Správami a Závody, odborem vnitřních věcí a odborem personálním.

V případě firmy EDIKT a.s. byly v kontrolovaném období zadány čtyři typy VZ na stavební práce. U VZ zadaných formou otevřeného řízení byla firma ve dvou případech účastníkem vítězného sdružení (nikoli vedoucím účastníkem), přičemž tato sdružení, získala veřejné zakázky za 1,91 mld Kč. Uvedenou částku nelze považovat za zakázky výhradně pro firmu EDIKT a.s., skutečný podíl účastníků sdružení na zakázce ovšem nelze určit, protože záleží pouze na jejich dohodě. Celková hodnota 45 VZ zadaných formou otevřeného řízení přitom byla 73,5 mld Kč.

Při zadání VZ formou užšího řízení firma EDIKT a.s. získala samostatně jednu VZ v hodnotě 51,4 mil. Kč, neboli 0,54 % z celkového objemu 61 VZ zadaných formou užšího řízení, který činil 9,46 mld Kč. Firma byla v dalších čtyřech případech účastníkem sdružení (nikoli vedoucím účastníkem), přičemž úhrnná hodnota takto získaných VZ činila 1,17 mld Kč. I v tomto případě platí, že uvedenou částku nelze považovat za zakázky výhradně pro firmu EDIKT a.s., skutečný podíl účastníků sdružení na zakázce ovšem nelze určit, protože záleží pouze na jejich dohodě.

Firma EDIKT a.s. se dále stala vítězným uchazečem ve 20 z celkem 546 VZ zadaných formou podlimitního řízení. Objem firmou získaných zakázek 299,7 mil. Kč tvořil 3,61 % z celkového objemu takto zadaných zakázek. U zakázek malého rozsahu získala firma 8 z celkem 186 zakázek za 37,0 mil. Kč, což je 4,33 % z celkového objemu zakázek malého rozsahu.

Objem VZ zadaných firmě VARS BRNO a.s. v období 2007 – 2009 představuje cca 5 % celkových nákladů vynaložených ŘSD v souvislosti s činností úseku informatiky.

Michal Hala figuroval v jednom případě jako člen hodnotící komise, ale nakonec se rozhodování neúčastnil a byl nahrazen náhradníkem, rozhodnutí o okruhu oslovených uchazečů neschvaloval, avšak v několika případech podepisoval smlouvy s vítěznými uchazeči. Na základě dostupných informací z obchodního rejstříku nelze prokázat jakoukoli majetkovou či jinou propojenost mezi Michalem Halou a společnostmi EDIKT, a.s. a VARS BRNO a.s.

Za připomenutí stojí, že kromě nyní dokončené kontroly MD se dodržováním zákona o veřejných zakázkách v ŘSD též zabývaly kontroly NKÚ provedené u ŘSD v letech 2005-2008. Zjištěné nedostatky nevedly k případnému zrušení výběrového řízení.

-ric- ; -mvdr-

Další články

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Proč investovat do kvalitních pneumatik, a vyhnout se levným náhražkám

Dnešní trh nabízí nepřeberné množství různých pneumatik, ovšem ne všechny jsou prověřené a kvalitní. Co se stane, když chcete za každou cenu ušetřit a koupíte ty nejlevnější? Jaký je v nich rozdíl, a opravdu se ty levné vyplatí?

celý článek >
Výhody a nevýhody operativního leasingu

Výhody a nevýhody operativního leasingu

Zatoužili jste po modernějším automobilu? Automobilové firmy každoročně chrlí nové a nové vozy, které mají za cíl udělat řidičovu jízdu co nejpohodlnější. Ovšem ne každý má na to, aby si nové auto zaplatil z úspor, tudíž někteří volí leasingové financování. V tomto článku se zaměříme na výhody a nevýhody operativního leasingu.

5 situací, ve kterých nepojištěné auto vyjde draze

5 situací, ve kterých nepojištěné auto vyjde draze

Kupujete si nové nebo bazarové auto? A sjednali jste si havarijní pojištění? Podívejte se na 5 situací, ve kterých dáte za nepojištěné auto majlant.

reklama
Obsah stránek serveru www.zakruta.cz je chráněn autorským zákonem.
Kopírování a šíření textů, fotografií a dalšího obsahu portálu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu redakce je nezákonné.
Unauthorised copying and publishing of any content of this website is strictly prohibited.
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
Copyright © People For Net a.s., , tvorba www stránek People For Net a.s.
TOPlist NAVRCHOLU.cz
ROZUMÍM Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.