aktuálně: 36 uzavírek, 25 nehod
Zákruta.cz  >  Magazín  >  

Projekt proti agresivitě účastníků silničního provozu

2. září 2009

Pro bližší prozkoumání situace v oblasti agresivity na českých silnicích se dal dohromady tým: Ministerstva dopravy - BESIP, které se rozhodlo projekt podpořit finančně, Fakulta dopravní ČVUT - která má na starosti realizaci projektu a Policejní prezidium ČR, které dodává statistické podklady a odborné konzultace.

Projekt má za cíl především zmapovat skutečné agresivní / bezohlední chování v terénu, zjistit cílovou skupinu viníků a formulovat opatření k eliminaci agresivity na českých silnicích.

FD ČVUT v loňském roce již provedla pilotní výzkum v této oblasti, na kterém je celý projekt postaven. Jednalo se o monitoring skutečného chování na českých silnicích, technologie záznamu probíhala formou 3 plovoucích vozidel vybavených digitálními kamerami se třemi různými řidiči, trasy vedly především na území Prahy, středočeského kraje a dálnice D1. Záznamy byly vyhodnoceny a zaznamenány do tabulky. Zaznamenával se projev agresivity, trasa, den, hodina, údaje o vozidle, v některých případech také údaje o viníkovi apod.

Pilotní projekt přinesl velmi zajímavé výsledky: 177 popsaných videozáznamů, průměrná délka 1 videa je cca 20 min, což dává celkem 61 hodin, z nichž vyplynulo 577 případů bezohlednosti či agresivity. Rozložení jízdních tras bylo poměrně vyrovnané, co se týče jízd v intravilánu a extravilánu. K výzkumu je třeba doplnit, že kvůli zachování objektivity byla videa vyhodnocována jinou osobou než byla natáčena. Alarmujícím výstupem z pilotního výzkumu bylo, že se při jízdě řidič setká s projevem bezohlednosti/agresivity téměř každou 6,4. minutu.

Nejčastěji se vyskytovaly problémy s výrazným překračováním rychlosti (od 15 km/h výše, následovalo bezohledné předjíždění, nedodržování bezpečné vzdálenosti, za zmínku také ale stojí bezohlední chodci či cyklisté...

V 95 případech byli sledováni viníci, z nichž 91,6% byli muži a z nich bylo téměř 60% do 35 let. Na základě těchto zajímavých výsledků z pilotního výzkumu se MD BESIP rozhodlo projekt podpořit a získat data za celou ČR, na kterých se dají stavět systémová opatření a o která se dá skutečně opřít.

Podle doporučení z pilotního výzkumu bude databáze dále rozšířena umístěním kamery do autobusu či kamionu, aby bylo možné získat i pohled profesionálních řidičů na tuto problematiku.

V poslední fázi projektu, která bude probíhat v příštím roce, budou vybrané osoby testovány na jízdních simulátorech v prostorách Fakulty dopravní a bude jim prováděno měření pomocí EEG a přístroje NIRO 200, který měří okysličování tkání. Oba přístroje se v měřeních velmi dobře doplňují.

-ric- ; Besip

Další články

Jak dostat nepojízdné auto ze zahraničí? Správné pojištění může zachránit desítky tisíc

S letními cestami do zahraničí se množí případy, kdy auto znenadání vypoví službu, nejde opravit na místě a jediným řešením je odtah zpět do Česka. Není to jen problém starších vozů, zásadní závada může potkat i novější a dobře udržované auto. Pokud se něco takového stane i vám, nepropadejte panice. Díky správně nastavenému pojištění auta může být repatriace vozidla jednodušší, než jste očekávali.

zobrazit článek >

Co dělat, když díl do auta nikde nemají? Vytiskněte si ho!

Když vám chybí malý plastový díl, může vám zachránit nervy – i čas – 3D tisk

zobrazit článek >

Elektroinstalace jako cesta k zábavě i bezpečí ve vašem autě

V dnešní době jsou auta více než jen dopravní prostředky – jsou naším každodenním společníkem. Řada z nás tráví v autě téměř třetinu svého dne, a to nejčastěji cestou do práce a pak zase domů. Pro jiné je prací samo cestování autem. Je proto namístě si prostředí auta zútulnit i zabezpečit tak, aby byl náš čas strávený s tímto pomocníkem nejen příjemný, ale zejména i bezpečný.

zobrazit článek >